۳۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۳

میراث فرهنگی در هفت روز؛

اصرار بر خصوصی سازی فعالیتهای سازمان میراث فرهنگی/ امن شدن ارگ بم

اصرار بر خصوصی سازی فعالیتهای سازمان میراث فرهنگی/ امن شدن ارگ بم

تخریب یکی از قدیمی ترین خانه های تاریخی کاشان و متعلق به دوره افشار، خروج ارگ بم از فهرست میراث در خطر، اصرار رئیس سازمان میراث فرهنگی بر واگذاری فعالیت های سازمان میراث فرهنگی به بخش خصوصی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه تاریخی شعاعی که با شماره 26578 در سال 88 به فهرست میراث ملی افزوده شده و قدمت آن به دوره افشار می رسد، قرار است توسط شهرداری کاشان به خیابان تبدیل شود به همین منظور بخش هایی از این خانه با لودر تخریب شده است. با توجه به کتیبه گچی موجود در یکی از ایوانچه های بدنه شرقی حیاط، قدمت اين بنا به سال 1160 و دوره افشاریه بر مي گردد.

همچنین طبق کتیبه موجود در طاق نمای ضلع شرقی حیاط که در داخل کادر ستاره مانندی گچ بریشده، تاریخ احداث بنا مصادف با حکومت نادرشاه افشار در ایران است. اين خانه تاريخي که اکنون غیر مسکونی است، تا حدود دو سال پيش متعلق به آقاي اسد الله شعاعي بوده است که بعد از فروختن آن به شهرداري شهرستان کاشان از املاک اين ارگان دولتي به حساب مي آيد.

ارگ بم از فهرست میراث در خطر خارج شد

در جریان برگزاری سی‌وهفتمین کمیته میراث جهانی یونسکو که این روزها در کامبوج درحال برگزاری است، کارشناسان یونسکو ارگ بم و منظر فرهنگی اطرافش را از لیست میراث جهانی در خطر خارج کردند.

کارشناسان کمیته میراث جهانی به این نتیجه رسیده اند که اقدامات حفاظتی در ارگ بم باعث شده تا این میراث در خطر اکنون در امنیت قرار بگیرد.

مدیران پرحاشیه چگونه میراث فرهنگی و گردشگری را سیاسی کردند

از آنجا که این روزها، بحثهای سیاسی داغ شده است، خبرگزاری مهر نیز گزارشی را منتشر کرد که در آن به بررسی عوامل سیاسی شدن سازمان تخصصی میراث فرهنگی پرداخت و به این نتیجه رسید که حاشیه ساز بودن مدیران سازمان میراث فرهنگی از ابتدای دولت نهم تا آخر دولت دهم، سخنرانیهای غیر متعارف، ورود سیاسیون به برنامه های سازمان و برگزاری جشنهای غیر ضروری اما پرهزینه از جمله دلایلی بود که برنامه های سازمان میراث فرهنگی را سیاسی کرد.

ریشه آن نیز از آغاز دولت نهم و انتصاب اسفندیار رحیم مشایی، یکی از نزدیکان رئیس جمهور به سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی بود. چون تب تخصصی بودن این سازمان و برنامه های فرهنگی اش در این حوزه که از زمان تشکیل سازمان در دوره های قبل بالا بود، فروکش کرد تا اینکه رئیس سازمان در مراسمی که همراه با رقص زنان ترک زبان در ترکیه همراه بود، حضور پیدا کرد و موجی از اعتراضات را به سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی روانه کرد.

پس از آن سخنرانی های طولانی اش سیاسی شد چون بعد از چند  دقیقه از شروع سخنرانی، به حوزه هایی خارج از حوزه مدیریتی و جایگاهش در سازمان کشیده می شد تا جایی که سخنرانی پیرامون دوستی ملت ایران و اسرائیل، مسائل فقهی و الهی و ... نگاه معترضان به او و سازمان متبوعش را معطوف کرد و او را از صفحات فرهنگی به صفحات سیاسی رسانه ها برد.

جزیره گردشگری هندورابی آسفالت می شود

سازمان منطقه آزاد كيش با تعامل سرمایه گذاران بخش خصوصی، زیرساختهای گردشگری را در هندورابی ایجاد می كند به همین منظور قرار است دور تا دور این جزیره برای ساخت رینگ آسفالت شود.

ساخت رینگ پیرامون جزیره هندورابی به طول 18 کیلومتر و عرض آسفالت 11 متر در دو مسیر رفت و برگشت و ساخت مهمانسرا شامل سالن پذیرش، رستوران و 20سوئیت به مساحت 30متر مربع، دو طرح عمرانی است که به منظور توسعه زیر ساختهای گردشگری در جزیره هندورابی توسط یک شرکت سرمایه گذاری به عنوان نهاد اجرایی سازمان منطقه آزاد کیش اجرا خواهد شد.

اما طبیعت بکر جزیره هندورابی یکی از بزرگترین مزیتهایی است که این جزیره را در میان جزایر جنوبی کشور متمایز کرده است با این حال قرار است با اجرای فعالیت های عمرانی از این ظرفیت بکر کاسته شود.

واگذاری تمامی اختیارات سازمان میراث فرهنگی به بخش خصوصی

این هفته رئیس سازمان میراث فرهنگی در همایشی اعلام کرد که کلیه اختیارات تصدی گری سازمان میراث فرهنگی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد و در این زمینه نه از کسی نظری می خواهد و نه پیشنهادی!

محمدشریف ملک زاده بیان کرد: باید از نگاه اداری خارج شویم و کلیه امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم تمامی صنوف، اتحادیه ها و دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی باید توان عملیات و اجرا داشته باشد.  کار ما در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نظارت و سیاستگذاری است. ما می خواهیم تصدی گری دولت را به حداقل برسانیم .

ملک زاده یادآور شد: هر دولتی و هر سیستمی که بر روی کار می آید باید این کار ما را ادامه دهد چراکه بخش خصوصی بهترین ظرفیت و پتانسیل را برای توسعه گردشگری دارد.

این صحبت های ملک زاده باعث شد تا برخی از فعالان گردشگری با نظر او مخالفت کنند اما او همچنان بر این نظر معتقد است و اعلام کرده که هشتم تیرماه آن را عملی می کند.

کد خبر 2080321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha