۳۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۰

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

تلفات گسترده گوزن های زرد/ اجرای طرح بیابنزدایی تا 100 سال آینده

تلفات گسترده گوزن های زرد/ اجرای طرح بیابنزدایی تا 100 سال آینده

تلفات گسترده گوزن های زرد خوزستان در اثر هجوم نوعی مگس، ضرورت احیا تالابهای خوزستان برای جلوگیری از تلفات گوزنهای زرد، انتقاد از تخصیص اعتبار 100 میلیارد به جای هزار میلیارد تمانی و در پی آن اجرای طرح بیابنزدایی تا 100 سال آینده ، تهیه پیش‌نویس طرح حمایت از استانهای مورد هجوم ریزگردها و افت 2 متری سطح آب زیرزمینی در بیش از 70 دشت کشور از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

تهیه پیش‌نویس طرح حمایت از استانهای مورد هجوم ریزگردها/ ریزگردها می تواند آلوده به اورانیم باشند

در اولین روز از هفته جاری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از بی تفاوتی مسئولان نسبت به نفوذ ریزگردها، از تهیه پیش نویس طرحی حمایتی برای استانهای مورد هجوم این پدیده خبر داد.

عباس پاپی زاده افزود: منشأ ایجاد ریزگردها از کشورهای همسایه از جمله عراق، کویت و عربستان است و احتمال آلوده بودن ریزگردها به اورانیوم وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه آزمایش دقیقی از وجود اورانیوم در ریزگردها به دست نیامده است، اظهار داشت: البته وجود اورانیوم بر اساس آمار مدونی اثبات نشده است اما وقتی که در جنگ از اورانیوم ضعیف شده در سلاحها استفاده می شده و اسناد آن نیز در رسانه ها موجود است ریزگردها می تواند به اورانیوم آلوده شده باشند.

وی تصریح کرد:  از طرفی درصد مهاجرت از استان خوزستان افزایش پیدا کرده است، بسیاری از فعالان اقتصادی در حال ترک استان هستند. همانطور که می دانید مهاجرت مردم در این منطقه منجر به حاشیه نشینی شهرهای بزرگ از جمله تهران می شود و در پی این امر مشکلات اجتماعی بروز خواهد کرد.

مرگ و مير گسترده گوزن‌هاي زرد خوزستان در اثر هجوم نوعی مگس‌

یکشنبه این هفته، معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست از تلفات تعداد زیادی از گوزنهاي زرد موجود در جنگلهاي محصور دز و كرخه طي 10 روز گذشته در اثر هجوم مگس‌هاي مهاجم از گونه Crysemia besiama خبر داد.

احمدعلي كيخا با بیان اینکه به دليل تراكم پوشش گياهي در بخشي از زيستگاه و عدم امكان دسترسي، هنوز آمار دقيق تلفات مشخص نيست افزود: اما متاسفانه روند تلفات همچنان ادامه دارد.

به گفته وی، در حال حاضر به دليل تراكم پوشش گياهي و گريزپا و پنهان كار بودن اين گونه و عدم  امكان زنده گيري و دسترسي آسان به نمونه هاي آسب دیده شرايط در زيستگاه مساعد ارزيابي نمي‌شود و با اینکه  محيط بانان با استفاده از هر ترفند و وسيله‌اي در تلاش براي ياري رساندن به گوزن‌ها هستند ولي به دليل هجوم گسترده مگس‌ها و زمان كوتاه تخم گذاري و مرگ در كنار شرايط خاص زيستگاه مشكلاتي بر سر راه امداد رساني به وجود آمده است.

معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست تصریح كرد : اين گونه از مگس كه عامل شيوع بيماري به نام «مياز» در جانوران است در اين زيستگاه بخش سر و گردن حيوان را مورد هدف قرار داده است.

ضرورت احیا تالابهای خوزستان برای جلوگیری از تلفات گوزنهای زرد

در این روز یک كارشناس حيات وحش احیا تالاب های منطقه برای جلوگیری از تلفات گوزن های زرد خوزستان را ضروری عنوان کرد.

هوشنگ ضيايي با بیان این مطلب افزود: اين مگس در صورت مساعد بودن شرايط شيوع پيدا كرده و به بافت‌هاي زنده بدن حيوانات هجوم مي‌برد. هرجا كه اثري از جراحت بيابد ضمن تغذيه و تخم گذاري در بافت‌ها با ترشح سم تمام بدن را مسموم كرده و حيوان را گيج و ضعيف مي‌كند.

اين كارشناس حيات وحش درخصوص علت هجوم اين مگس‌ها به گوزن‌هاي زرد موجود در منطقه دز و كرخه اظهار داشت: دليل آن هنوز كاملا مشخص نيست چرا كه جراحت لازمه تاثير اين مگس است ولي به احتمال قوي كنه مي‌تواند عامل اصلي جراحت در گوزن‌ها و جلب مگس‌ها براي تخم ريزي باشد و از آنجایی كه كنه‌ها بيشتر داخل گوش و لابلاي مژه‌ها تجمع پيدا مي‌كنند، مگس‌ها ناحيه هدفشان سر گوز‌ها است.

ضيايي ضمن تاكيد بر لزوم اقدام فوري براي زنده گيري گوزن‌ها، احيا تالاب‌هاي از دست رفته در منطقه را به دليل وابستگي شديد گوزن‌ها به آب، هم  براي آبتني و هم به منظور گل مالي ضروري خواند و تنك كردن پوشش گياهي را نيز لازم دانست.

به اعتقاد وی، كاهش پوشش گياهي به روش‌هاي مختلف از جمله آتش زدن مناطق آلوده، ورود محدود و موقت دام از جمله گوسفند و گاوميش به منظور از بين بردن كنه‌هاي موجود بر روي سرشاخه ها و كاهش مگس‌ها و همچنين باز شدن مسيرهاي دسترسي ضروري است.

100 میلیارد به جای هزار میلیارد/ اجرای طرح بیابانزدایی تا 100 سال آینده

دوشنبه هفته جاری همزمان با روز جهانی بیابنزدایی قائم مقام سازمان محیط زیست با انتقاد از اینکه در سال جاری تنها 10 درصد از اعتبار مورد نیاز برای طرح ملی مقابله با بیابانزایی تخصیص یافته است، گفت: با این روند اجرای این طرح به جای 10 سال 100 سال طول می کشد.

علی محمد شاعری با بیان این مطلب افزود: به علت تخریب منابع طبیعی، فقدان مدیریت منابع آب، خشکسالی و کاهش میزان نزولات جوی، پدیده بیابانزایی در حال حاضر به عنوان مهمترین چالش محیط زیست ایران مطرح است.

به گفته وی ، طی سال های اخیر متوسط بارندگی در کشور از 250 میلیمتر به 240 میلیمتر کاهش یافته که با توجه به تخریب جنگلها و مراتع، تغییر کاربری اراضی کشاورزی، بهره برداری بی رویه از منابع آب و فقدان مدیریت پایدار این منابع بخش وسیعی از اراضی در کشور های ایران، عراق، امارات، قطر، سوریه و عربستان دچار پدیده بیابانزایی شده است.

شاعری اظهار داشت: در ایران بالغ بر 30 میلیون هکتار اراضی بیابانی وجود دارد که از این میزان 6 میلیون هکتار بحرانی و کانون اصلی ریزگردها هستند.

تخریب مرجان های هندورابی در پی ساخت رینگ آسفالت در اطراف جزیره

سه شنبه  هفته جاری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات نسبت به تخریب 32 گونه مرجان حفاظت شده جزیره هندورابی در اثر ساخت رینگ اسفالت در اطراف این جزیره هشدار داد.

محمدرضا فاطمی با بیان این مطلب افزود: علاوه بر آسیب جدی ساخت این رینگ بر مرجان های جزیره از آنجایی که قسمت شمال و شرق سواحل ماسه ای محل تخم گذاری لاکپشت های دریایی است چنانچه فاصله لازم رعایت نشود خطرات جدی این گونه را تهدید می کند.

به گفته وی، این رینگ اسفالت را می توان با رینگ دوچرخه سواری جزیره کیش و اسیب های زیست محیطی که ان مسیر به دنبال داشت مقایسه کرد و افزود: زمانی که جزیره فارور ، بنی فارور و هندورابی به منطقه آزاد واگذار شد قرار بود محیط زیست بکر این مناطق حفظ شود.

افت 2 متری سطح آب زیرزمینی در بیش از 70 دشت / بحران آب در 100 میلیون هکتار از کشور

چهارشنبه هفته جاری، عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع از افت 2 متری سطح آب زیرزمینی در بیش از 70 دشت اصلی کشور خبر داد.

محمد درویش با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر میزان افت آب زیر زمینی در این 70 دشت که مساحت آن حدود 100 میلیون هکتار است به بیش از دو متر رسیده و از این نظر این دشتها در شرایط هشدار هستند و به سمت بحران پیش می روند.

به گفته وی، بحرانی که در حال حاضر در دریاچه ارومیه ایجاد شده است در ناشی از افت  28 تا 30 سانتیمتری سطح آب زیرزمینی تنها در 390 هزار هکتار از مساحت زمین های اطراف این دریاچه است لذا بحران ناشی از افت دو متری سطح اب زیرزمینی در حدود 100 میلیون هکتار از اراضی کشور غیر قابل تصور است.

درویش با اشاره به اینکه در حال حاضر 110 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد اظهار داشت: در حال حاضر علاوه بر ارومیه و هامون و بختگان چه بسیار دریاچه های بزرگتری که در زیر زمین خشک شده اند .

این استاد دانشگاه با انتقاد بر اصرار مسئولان بر رسیدن به خودکفایی در زمینه محصولات غذایی تصریح کرد: این خودکفایی با روش های غیر اصولی کشاورزی به قیمت نابودی بخش عظیمی از منابع طبیعی کشورتمام شده است در حالیکه با بررسی الگو های پیشرفت در کشوری مانند ژاپن مشاهده می شود که این کشور هرگز در مواد غذایی به خودکفایی نرسیده اما از طریق افزایش درآمد سرانه پایدار یکی از قدرتمند ترین و ثروتمند ترین کشور های جهان است.

کد خبر 2080544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha