۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۷:۴۳

یک رسانه غربی :

غرب از فرصت روی کارآمدن"روحانی" استفاده کند

غرب از فرصت روی کارآمدن"روحانی" استفاده کند

تحلیلگر یک روزنامه آمریکایی با اشاره به رویه مبتنی بر تعامل و انعطاف پذیری رئیس جمهور منتخب ایران، از آمریکا و غرب خواست تا از فرصت به دست آمده برای حل مسئله هسته ای ایران استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، گاسکات پترسون" تحلیلگر روزنامه آمریکایی "کریستین ساینس مانیتور" با درج مطلبی در این روزنامه از غرب خواست تا از فرصت به دست آمده برای تعامل پس از روی کار آمدن دکتر حسن روحانی در ایران برای حل مسئله هسته ای ایران استفاده کنند.

در این مطلب آمده است آنچه که برای آمریکا و غرب درباره حسن روحانی جالب است سوابق انقلابی او نیست، بلکه حضور 25 ساله او در جریان فعالیت های هسته ای ایران است.

نویسنده با اشاره به توافق هسته ای ایران و غرب مبنی بر تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی ایران در دوره ای که دکتر روحانی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران بود می نویسد این توافق، همتایان غربی روحانی را تحت تاثیر قرار داد و باعث شد که آنها به او لقب "شیخ دیپلمات" بدهند و او را فردی عاقل و قابل مذاکره بدانند.

نویسنده به بخشی از اظهارات "جک استراو" وزیر امور خارجه وقت انگلیس درباره حسن روحانی بعد از توافق مذکور پرداخته و به نقل از او می نویسد: حسن روحانی فردی با وقار و محترم است و برای تعامل کردن رک و بی پرده و عمل گرا است، اما در عین حال در حمایت از حقوق ایرانیان سرسخت است.

جک استراو در بخشی از اظهاراتش درباره حسن روحانی می نویسد: در سال 2003 ما داشتیم دست خالی از تهران برمی گشتیم که تلاش های حسن روحانی و انعطاف پذیری او و تماس های مکرر او با مقامات ارشد ایرانی از جمله رئیس جمهور وقت" سید محمد خاتمی"  بود که باعث شد تا بتواند قدرت مانور بیشتری به دست بیاورد و ما بتوانیم به توافق تهران یعنی "بیانیه تهران" دست یابیم.

نویسنده با اشاره به تاریخچه هسته ای ایران و انعطاف پذیری حسن روحانی ادامه می دهد: آشنایی با تاریخچه هسته ای ایران برای فهم این وعده حسن روحانی مبنی بر "تعادل" و "بازبینی در سیاست های ایران در قبال غرب" ضروری است.

در این مطلب آمده است با اینکه آمریکا و غرب تردید دارند که سیاسست های هسته ای ایران یک شبه تغییر کند، اما حسن روحانی قول داده است که تحرک بیشتری در مذاکرات ایران و گروه 1+5 ایجاد کند و همچنین شفاف سازی بیشتری انجام دهد و در عین حال تاکید کرده است که غنی سازی حق مسلم ایرانی ها است و باید تحریم ها لغو شوند.

نویسنده در ادامه به نقل از حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران می نویسد: در حال حاضر فضایی ایجاد شده است تا غرب بتواند از مقابله با ایران به سمت تعامل حرکت کند، زیرا راهبرد روحانی بر پایه همکاری، تعامل، منافع مشترک، رفع خصومت ها و حل مشکلات از طریق مذاکره بنا نهاده شده است.

در بخشی دیگر از این مطلب تحلیلگر ساینس مانیتور به بیان علل شکست "بیانیه تهران" و از سرگیری غنی سازی اورانیوم از سوی ایران از زبان "محمد البرادعی" مدیر کل وقت آژانس بین المللی انرژی اتمی پرداخته و به نقل از او می نویسد علت شکست آن توافق فشارهای آمریکا به سه کشور توافق کننده اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه بود که منجر به ارائه پیشنهادی ضعیف با لحنی استکباری به ایران در نشست پاریس شد.

نویسنده همچنین به اظهارات حسن روحانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 2004 مبنی بر اینکه چگونه ایران به طور همزمان در جریان مذاکرات با غرب با حفظ آرامش در حال نصب سانتریفیوژ در تاسیسات هسته ای اصفهان و گسترش فعالیت هسته ای خود بوده می پردازد و به نقل از حسن روحانی می نویسد: ما نهایتا باید با غرب به توافق برسیم و غنی سازی را در حدی کمتر از 100 درصد متوقف کنیم.

نویسنده در پایان با اشاره به عزم حسن روحانی برای کوتاه نیامدن از حقوق هسته ای ایران و تاکید وی بر تعامل و توافق با غرب در عین حال به نقل از موسویان(عضو سابق تیم هسته ای جمهوری اسلامی ایران در دورانی که حسن روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود) می نویسد: حالا سوال اینجا است که آیا غرب و آمریکا از گذشته درس گرفته و فرصت ایجاد شده در پی روی کار آمدن روحانی را غنیمت خواهند شمرد و آیا از سیاست های تکراری خود در 30 سال گذشته مبنی بر تغییر نظام ایران ، فشار و تحریم علیه ایران دست خواهند کشید و به تعامل واقعی با ایران خواهند پرداخت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 2081867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha