۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۲

رهبر پ ک ک:

به دنبال تشکیل کشور کردی نیستیم/هشدار در مورد برخورد نامناسب دولت اردوغان با معترضان

به دنبال تشکیل کشور کردی نیستیم/هشدار در مورد برخورد نامناسب دولت اردوغان با معترضان

"مورات کاراییلان" با اشاره به آغاز مذاکرات صلح بین کردهای مخالف و دولت ترکیه تاکید کرد پ ک ک به دنبال تشکیل یک کشور مستقل نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، "مورات کاراییلان" رهبر حزب منحله کارگران کرد ترکیه (پ ک ک) در گفتگو با دی پرسه به تشریح مواضع کردهای مخالف در مذاکرات صلح با آنکارا پرداخت. وی با تاریخی خواندن این مذاکرات گفت: می خواهیم مشکل کردها را حل کرده و برای ترکیه صلح به ارمغان بیاوریم. ما همچنین خواهان آغاز روندی صلح آمیز در کردستان ایران هستیم.

کاراییلان نامه "عبدالله اوجالان" به دولت ترکیه را که با واکنش آنکارا مواجه شد آغازگر این روند ارزیابی کرد و افزود: گام نخست این روند، برقراری آتش بس و خروج کردها از ترکیه بود، این اقدام انجام گرفته و از آن پس درگیری نظامی به وجود نیامده است. اکنون نیز نوبت دولت ترکیه برای انجام مرحله دوم است.

رهبر پ ک ک تظاهرات اخیر در ترکیه را تلاش مردم برای دمکراتیزه کردن کشور دانست و اظهار داشت: گمان نمی کنم این وقایع تاثیر منفی بر مذاکرات صلح پ ک ک و دولت ترکیه داشته باشد. به اعتقاد من تلاش برای دمکراتیزه کردن با آرزوی کردها برای صلح در یک راستا قرار دارد.

کاراییلان در عین حال هشدار داد در بین معترضان گروههای ملی گرا و نژادپرست نیز وجود دارد و اگر پاسخی به اعتراضات داده نشود، ممکن است این جریان به مسیری اشتباه هدایت شود.

این رهبر کردهای مخالف دولت ترکیه یادآور شد حزب عدالت و توسعه در صورت مواجهه نادرست با اعتراضات زمینه روی کار آمدن دیگر گروههای سیاسی صاحب نفوذ را فراهم می کند و این امر ممکن است به روند مذاکرات صلح آسیب بزند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز روند صلح آمیز برای حل مسئله کردها از اتحادیه اروپا و آمریکا خواست نام پ ک ک را از فهرست گروههای تروریستی خارج کنند و اگر این کار انجام نشود نشان می دهد که غرب اعتقادی به حل مشکل از طریق روندی صلح آمیز اعتقاد ندارد.

کاراییلان تاکید کرد کردها به دنبال آزادی و صلح هستند اما نمی خواهند کشور مستقلی تشکیل دهند، آنها خواهان نظامی فدرال هستند که بتوانند در قدرت و تصمیم گیری برای خود سهیم باشند. به گفته وی در چنین نظامی مردم از هر دین و قومیتی می توانند مانند اعضای یک خانواده در کنار یکدیگر زندگی کنند.

کد خبر 2082353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha