امیر جدید قطر کیست؟

امیر جدید قطر کیست؟

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: امیر قطر امروز به طور رسمی پس از 18 سال قدرت را به ولیعهد این کشور واگذار کرد که در این گزارش به معرفی وی پرداخته می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های خارجی، چندی پیش برخی رسانه های غربی و عربی اعلام کردند که قطر در تابستان سال جاری شاهد تغییرات در عرصه حاکمیتی خواهد بود. این رسانه ها از واگذاری قدرت به شیخ تمیم بن حمد ولیعهد قطر خبر داده بودند و این اتفاق امروز به طور رسمی و با صدور بیانیه ای از سوی شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر صورت گرفت.

وی ساعاتی پیش پس از 18 سال از قدرت کناره گیری و آن را به فرزند خود شیخ تمیم واگذار کرد. این اقدام در حالی صورت گرفت که اخبار ضد و نقیضی از چرایی انتقال قدرت در قطر منتشر می شود و برخی رسانه ها این تصمیم امیر قطر را در راستای دیکته کاخ سفید به وی و بر خلاف تمایل شخصی شیخ حمد می دانند.

شیخ تمیم بن حمد کیست؟

شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه بن حمد آل ثانی در 3 ژوئن 1980 میلادی متولد شد. وی دوره دبیرستان را در مدرسه شیربورن آمریکا گذراند و در سال 1997 فارغ التحصیل شد. شیخ تمیم برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه نظامی ساندهیرست انگلیس شد.

وی که قادر به تکلم به زبان های عربی، انگلیسی و فرانسه است در 5 آگوست 2003 و پس از آنکه برادرش شیخ جاسم بن حمد آل ثانی از ولیعهدی کناره گیری کرد ولیعهد قطر شد.

رئیس شورای عالی محیط زیست، رئیس شورای عالی آموزش، رئیس شورای عالی ارتباطات و فن آوری اطلاعات، رئیس شورای اداره سرمایه گذاری قطر، رئیس هیئت امنای دانشگاه قطر، رئیس کمیته المپیک، معاون فرمانده کل نیروهای مسلح، معاون رئیس شورای خاندان حکومتی، معاون رئیس شورای عالی امور اقتصادی و سرمایه گذاری، معاون رئیس کمیته عالی هماهنگی و پیگیری قطر و عضو کمیته جهانی المپیک از جمله سمت های وی در گذشته به شمار می رود.

کسب نشان شیخ زاید بن سلطان آل نهیان از امارات در سال 2004، نشان عیسی بن سلمان آل خلیفه از بحرین در سال 2004، کسب عنوان بهترین شخصیت ورزشی جهان عرب در سال 2006 که در نظرسنجی الاهرام مصر انجام شد و نیز نشان عالی شورای المپیک آسیا در سال 2007 از جمله جوایز و نشان های دریافتی وی می باشد.

امیر جدید قطر 8 ژانویه 2005 با جواهر بنت حمد بن سحیم آل ثانی ازدواج کرد که حاصل آن یک پسر و دو دختر به نام های حمد، المیاسه و عایشه است که به ترتیب در سال های 2008، 2006 و 2010 به دنیا آمده اند. وی همچنین در سال 2009 با عنود مانع الهاجری ازدواج کرد و از وی دارای یک فرزند به نام نائله متولد 2010 است.

برخی رسانه های عربی شیخ تمیم را شخصیتی می دانند که دارای روابط مستحکم با مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس است. وی به شدت بر اهمیت همکاری اعضای شورای همکاری خلیج فارس با یکدیگر تاکید دارد و همچنین از روابط حسنه ای با کشورهای غربی برخوردار است.

گفته می شود امیر جدید قطر برخی پرونده های منطقه ای مهم همچون مذاکرات صلح در دارفور سودان، سازش درباره بحران لبنان و تلاش برای انتقال قدرت در یمن را برعهده داشته است و مقامات عربی و غربی وی را بهترین فرد برای اداره امور قطر می دانند.

کد خبر 2083414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha