۷ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۴۳

ماجرای اختلاف گازی روسیه قطر/ مهمترین ماموریت وزیر نفت دولت یازدهم

ماجرای اختلاف گازی روسیه قطر/ مهمترین ماموریت وزیر نفت دولت یازدهم

دیپلمات اسبق وزارت نفت با اشاره به افزایش اختلافات گازی بین قطر و روسیه، مهمترین ماموریت وزیر آینده نفت را احیای دیپلماسی انرژی در صنعت نفت ایران عنوان کرد و گفت: وزیر آینده نفت باید امنیت انرژي جهاني با نقش ژئو انرژي ايران در بین 5 درياي خزر، خليج فارس، عمان، سياه و مديترانه را تامین کند.

محمود خاقاني در گفتگو با مهر در آستانه برگزاری دومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در روسیه درباره آخرین تغییر و تحولات در صنایع و بازارهای جهانی گاز، با بیان اینکه از 4 سال گذشته تاکنون شرکت‌هاي بين‌المللي نفت و گاز با حمايت دولت‌های غربي و مشاركت قطر طرح‌های متعدد افزایش تولید و انتقال نفت و گاز تعریف کرده‌اند، گفت: ضعف مدیریت در صنعت نفت هم به تعریف این طرح‌های انرژی که بعضا غیر اقتصادی هم بوده کمک کرده است.

این کارشناس اقتصاد انرژی با اعلام اینکه در شرایط فعلی مهمترین عامل بحران در سوریه به نوعی جنگ به منظور تسلط بر منابع گاز درياي خزر، خليج فارس و حوزه مديترانه است، تصریح کرد: این در حالی است که چهارشنبه چهارم تيرماه 1392 شركت اتريشي OMV رسما اعلام کرد پروژه احداث خط لوله نابوكو شكست خورده است.

وی با تاکید بر اینکه اعضای کنسرسیوم خط لوله نابوکو قصد دارند افزایش تولید گاز در میدان شاه دنیز اذربایجان از مسیر خط لوله تاپ (TAP) از درياي آدرياتيك به يونان و اروپا صادر شود، اظهار داشت: اين تصميم  سرمايه‌گذاران توليد گاز از منابع زيرزميني آبهاي عميق درياي مديترانه را تا حدودي خشنود كرد و رژیم صهیونیستی سعي دارد با متقاعد كردن يونان و قبرس جنوبي با همكاري تركيه و قبرس شمالي جزيره قبرس را به محور توليد LNG تبديل کند.
 
خاقانی همچنین با اشاره به تاخیر در ساخت و راه اندازی تنها طرح تولید LNG ایران در منطقه عسلویه، تبیین کرد: همزمان با تاخیرهای گازی ایران، قطر با سرمايه گذاري چندین میلیارد دلاری به بزرگترين صادر کننده گاز طبيعي مايع در جهان تبديل شده است.

این دیپلمات اسبق وزارت نفت یادآور شد: قطر هر چند سومین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهانی است، اما در 10 سال اخير در بازار جهاني گاز حرف اول را زده و حتی موفق شد در تهيه و تصويب اساسنامه مجمع کشورهای صادرکننده گاز نقش اصلي را ايفا كرد و ميزبانی دبيرخانه مجمع كشورهاي صادر كننده گاز را به دوحه منتقل کند.

وی با اشاره به ایجاد اختلافات جدید گازی بین دوحه و مسکو، یادآور شد: قطر براي تحت فشار قرار دادن روسيه در اروپا گاز طبيعي مايع را با قيمتي ارزان صادر مي کند که این موضوع در کنار مساله سوریه به اختلافی عمیق بین این دو کشور گازخیز تبدیل شده است.

این کارشناس اقتصاد انرژی در تشریح  نقش وزير آینده نفت ايران در اعمال تغییرات جدید در بازار جهانی گاز به سود صنعت گاز کشور هم توضیح داد: دولت آينده بايد وزيري را براي صنعت نفت، گاز منصوب كند كه با ديپلماسي اقتصاد انرژي آشنائي داشته باشد و بتواند با غيرسياسي كردن صنعت نفت و گاز به رقابت در بازار جلب و جذب سرمايه و تامين امنيت انرژي جهاني نقش ژئو انرژي ايران بين پنج درياي خزر، خليج فارس، عمان، درياي سياه و مديترانه را به جهان ارائه کند.

کد خبر 2085456

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha