۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۵

روایتهای غزالی و آکویناس از اخلاق فضیلت ارسطویی بررسی می شود

روایتهای غزالی و آکویناس از اخلاق فضیلت ارسطویی بررسی می شود

پروژه «روایتهای غزالی و آکویناس از اخلاق فضیلت ارسطویی» توسط زهره سادات ناجی در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این پژوهش سعی در تشریح نگاه آکویناس و غزالی در فلسفه اخلاق، با نگاه به فلسفه اخلاق ارسطو در بخش فضیلت دارد و سپس به این جهت که آکویناس و غزالی از لحاظ گستردگی نفوذشان در عالم مسیحیت و اسلام به ویژه در حوزه اندیشه اخلاقی اهمیت ویژه‌ای می یابند، نفوذ اخلاق ارسطویی بر این دو و در نتیجه بر در دنیای مسیحیت و جهان اسلام را بررسی خواهد کرد.

از آنجا که برای انجام این بررسی، ابتدا باید به معنای فضیلت، و سپس اخلاق فضیلت به عنوان نظریه ای در اخلاق هنجاری، نزد هر یک از این سه متفکر پرداخت، به این منظور در بعد معناشناسی به این مسأله اشاره خواهد شد که معناشناسی فضیلت نزد غزالی و آکویناس، چه ارتباطی با معنا‌شناسی فضیلت از نگاه ارسطو دارد و اصولا چه تفاوتی بین معنا و طبقه بندی فضایل بین آنها هست.

همچنین در این پژوهش بررسی خواهد شد که این سه فرد راه شناخت فضیلت را چگونه معرفی می‌کنند و اعتقاد به متون مقدس و حیات اخروی چه تفاوتی بین نگاه غزالی و آکویناس، با ارسطو  ایجاد کرده است.

همچنین در بُعد روانشناختی هم این مسأله که هر یک از این سه تن در فلسفه تربیتی خود، چه راهی را برای کسب فضایل برگزیده و معرفی نموده آن مورد توجه قرار می گیرد.

هدف این تحقیق ارائه و پیشنهاد نظریه ای اخلاقی است که ضمن کارآمد بودن در حوزه عمل، کمترین ایرادها را متوجه خود سازد. این پژوهش می تواند در حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت به خصوص در مورد کودکان و همین طور اخلاق حرفه ای در هر مؤسسه ای کاربرد داشته باشد.

این پروژه به صورت تحلیلی انجام گرفته و تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

کد خبر 2085784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha