آمریکا بزرگترین چالش در راستای صلح افغانستان است/ کاهش شمار پایگاههای انگلیسی به 4 پایگاه 

آمریکا بزرگترین چالش در راستای صلح افغانستان است/ کاهش شمار پایگاههای انگلیسی به 4 پایگاه 

بازداشت ۲۷ مظنون در رابطه با حملات تروریستی، دزدی و آدم ربایی در افغانستان و اظهارات کامرون درباره کاهش شمار پایگاه های انگلیسی به 4 پایگاه از جمله رویدادهای اخیر این کشور به شمار می رود. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری صدای افغان، سخنگوی جبهه وحدت ملی افغانستان گفت: در حال حاضر بزرگترین چالش در راستای صلح، دولت آمریکا است، زیرا علاوه بر اینکه آنها در افغانستان علیه طالبان مبارزه می کنند در عین حال در برنامه صلح قطر به عنوان واسطه میان دولت افغانستان و طالبان ظاهر شده اند.

جبهه وحدت ملی که مخالف ایجاد پایگاه های خارجی در افغانستان است، روز گذشته در نشست خبری با صدور اعلامیه ای با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شرایط فعلی کشور مخالفت کرده و تاکید کردند: برگزاری انتخابات و پیشبرد روند صلح در افغانستان، همزمان ممکن نیست.

وحید مژده سخنگوی این جبهه گفت: قبل از برگزاری انتخابات باید یک دولت موقت در افغانستان تاسیس شود و همزمان با آن، گفتگوهای صلح با طالبان آغاز شود.

وی تاکید کرد: جبهه وحدت ملی بر این باور است که در قدم نخست، باید تمام تلاش ها برای تامین صلح در افغانستان باشد و اعضای این جبهه نیز برای عملی شدن این برنامه از آغاز مذاکرات با طالبان در کشور قطر پشتیبانی می کند.

این درحالیست که با ایجاد دفتر طالبان در قطر حملات انتحاری در شهر کابل نسبت به سال های گذشته ۶۰ در صد افزایش داشته است.

همچنین "حاجی فرید" رئیس این جبهه با اشاره به توزیع سلاح در شمال افغانستان گفت:در شمال کشور، حاکمیت دولتی در حال نابودی است و خبر از توزیع اسلحه توسط کسانی می رسد که خود در ظاهر مامور دولت اند.

رئیس جبهه یاد شده نام اشخاص خاص را که در توزیع سلاح در شمال این کشور دست دارند عنوان نکرد. گفتنی است که جبهه وحدت ملی در اوایل سال گذشته مخالفت خود را با امضای پیمان راهبردی و امنیتی، افغانستان با ایالات متحد امریکا اعلام کرد.

۲۷ مظنون در رابطه با حملات تروریستی، دزدی و آدم ربایی در افغانستان باز داشت شدند

مامورین اطلاعاتی وزارت کشور افغانستان در چندین عملیات جدا گانه، ۲۷ فرد متهم به انجام حملات تروریستی، دزدی و آدم ربایی را در این کشور بازداشت کردند.

گفته می شود که افراد باداشت شده از ولایت های کابل، پروان، پکتیکا، هرات، بادغیس و فراه بودندهمچنین مامورین اطلاعاتی وزارت کشور افغانستان در جریان چندین عملیات جدا گانه، ۱۰ حلقه بمب مختلف النوع، 11 عدد سلاح سبک و سنگین  و مقداری مهمات را کشف و ضبط کردند.

گفتنی است که این جنگ افزارها توسط شورشیان به منظور حملات تروریستی و تخریبی در نزدیکی استان های کنر، بلخ، ارزگان، لوگر، خوست، پکتیکا، بادغیس و غور این کشور جاسازی شده بود.

طالبان مطالبات خود را مطرح کنند/ هیچ کس حق دخالت در مذاکرات صلح را ندارد

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس عصر شنبه پس از دیدار با نیروهای بریتانیایی در ولایت هلمند افغانستان به کابل پایتخت این کشور  آمد و با حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان نشست مشترک خبری برگزار کرد. 

کامرون در این نشست خبری گفت: افغانستان دیگر جای تروریسم نیست، بلکه این کشور آینده ای صلح آمیز را در پیش رو دارد.

وی گفت: در نشستی که با کرزای داشتم درباره موضوعات مختلف از جمله برنامه صلح به رهبری افغانستان، خروج نیروهای خارجی بعد از سال ۲۰۱۴ و ادامه کمک های جامعه بین المللی و بخصوص برتانیا در افغانستان گفتگو شد. 

کامرون اظهار داشت: در جریان سفر به هلمند مشاهده کردم که نیروهای نظامی افغانستان با القاعده در جنگ هستند و این نیروهای افغانی هستند که مسئولیت تامین امنیت ۲۷ میلیون افغان را عهده دار شده و تمامی عملیات های نظامی را مستقیما رهبری می کنند.

وی افزود: در 11 سال گذشته هیچ مدرسه ای در استان هلمند وجود نداشت اما اکنون در این استان ۱۳۰ هزار دانش آموز به مدرسه می روند و ۸۰ در صد مردم به خدمات بهداشتی دسترسی دارند.

نخست وزیر انگلیس افزود: هم اکنون مردم افغانستان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای های استانی آماده می شوند و طالبان هرگز نمی توانند با ترور و حمله به مردم بیگناه این سرزمین، مانع صلح و ثبات در این کشور شوند.

وی افزود کشورش از مذاکرات به رهبری افغانها حمایت می کند و این سازش لازمه برقراری امنیت و ثبات در افغانستان است و هیچ کس یا گروهی حق دخالت در آن را ندارد.

کامرون گفت: انتخابات آینده ریاست جمهوری فرصت مناسبی را برای استقلال مردم افغانستان فراهم می کند و دولت انگلیس بعد از سال ۲۰۱۴ نیز در بخش حاکمیت قانون، رشد حکومتداری سالم، روند بازسازی و آموزش نیروهای افغانی به حمایت خویش از این کشور ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به رابطه خوب بریتانیا با کشور پاکستان، خواستار بهبود روابط میان کابل و اسلام آباد شد و گفت: در مورد مسائل به وجود آمده با طرفین گفتگو خواهد کرد.

دیود کامرون تاکید کرد: نمیخواهیم افغانستان یک بار دیگر به پایگاه تروریسم تبدیل شود و در کنار آموزش نظامی در افغانستان روی برنامه های سیاسی هم کار خواهیم کرد و در حال حاضر ۱۳۰ پایگاه نظامی در افغانستان داریم که به 10 پایگاه کاهش می یابد و در نهایت به چهار پایگاه می رسد.

وی افزود ما از هر گونه برنامه سیاسی صلح به رهبری افغانستان حمایت میکنم و مطمئین هستیم که امروز نیروهای افغانی توانمندی تامین امنیت کشورشان را دارند.

در همین حال رئیس جمهور افغانستان گفت: حمله به کاخ ریاست جمهوری ما را از صلح باز نخواهد ماند. از شش ماه گذشته از سوی برخی از کشور ها موضوع ایجاد حکومت ملوک طوایفی مطرح شده اما برخی از کشورها از جمله انگلیس هیچ آگاهی از این مسله ندارند.

رئیس جمهوری افغانستان افزود: چنین موضوعات مطرح شده از سوی برخی کشورها به جایی نمی رسد و حکومت ملوک الطوایفی در گذشته تاریخ افغانستان درخشان نبوده است.

کرزای با اشاره به تعلیق مذاکرات پیمان امنیتی با آمریکا گفت: رئیس جمهوری امریکا در تماس اخیر خود خواستار به نتیجه رسیدن این پیمان شد اما من گفتم افغانستان درخواست هایی دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

رئیس جمهور افغانستان گفت: افغانستان پیمان امنیتی را با آمریکا و ناتو زمانی امضا خواهد کرد که به خواست این کشور رسیدگی شود و از سویی هم در تصویب آن باید مجلس نمایندگان افغانستان تصمیم بگیرد.

کرزای در رابطه با برنامه صلح و درخواست طالبان در دفتر قطر گفت: براساس قانون اساسی افغانستان به خواست طالبان رسیدگی شده و خواستار صلح و ثبات در کشور هستیم و میخواهیم که طالبان به مردم خدمت کنند.

.....

معصومه زارع

کد خبر 2086522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha