۱۰ تیر ۱۳۹۲، ۹:۳۴

روند نگران کننده آتش سوزی جنگلهای فارس/ دستگاه ها همکاری کنند

روند نگران کننده آتش سوزی جنگلهای فارس/ دستگاه ها همکاری کنند

شيراز - خبرگزاري مهر: فصل تابستان هنوز به اوج خود نرسیده اما عرصه های جنگلی و منابع طبیعی استان فارس طی مدت اخیر به صورت روزانه طعمه حریق می شود، اتفاقی که مسئولان امر آن را نگران کننده می دانند و از دستگاه های مختلف تقاضا دارند که در اطفای حریق نهایت همکاری را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، بارشهایی که در فصل بهار و پیش از آن در استان فارس صورت گرفت نویدبخش تابستان کم خطر تر برای عرصه های جنگلی استان بود.

شاید کمتر کارشناسی با وجود نزول چنین بارشهایی بازهم پیش بینی می کرد که عرصه های جنگلی فارس در ایام تابستان هر روز طعمه حریق شود.

اما اکنون مسئولان امر توضیح می دهد که آتش سوزی ها به شکل نگران کننده ای سیر فزاینده ای را دنبال می کنند و در این خصوص یک ارگان مانند منابع طبیعی به تنهایی نمی تواند از عهده اطفای حریق برآید و در این خصوص باید سایر ادارات در شهرستانها نیز همکاری مناسبی داشته باشند.

كاظم بردبار در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آتش سوزي عرصه هاي منابع طبيعي در استان فارس گفت: در سال جاري اعتبار كافي براي اطفاي حريق در عرصه هاي جنگلي استان فارس اختصاص نيافته از اين رو منابع طبيعي در اين حوزه با مشكلاتي روبه روست.

وي ادامه داد: با توجه به بارندگيهاي فصل بهار انتظار مي رفت كه در تابستان شاهد آتش سوزي در جنگلهاي استان و فراهم شدن زمينه براي اين امر باشيم اما اين ميزان آتش سوزي پيش بيني نمي شد.

مدير كل منابع طبيعي استان فارس با بيان اينكه هر روز شاهد آتش سوزي در جنگلهاي استان هستيم، اظهار داشت: در حال حاضر شرايط آتش سوزي در جنگلهاي استان نگران كننده است زيرا هر روز گزارشهايي مبني بر آتش سوزي در اين عرصه ها اعلام مي شود كه به عنوان نمونه مي توان به آتش سوزي روز شنبه در جهرم و ممسني اشاره كرد.

وي با اشاره به هزينه هايي كه مهار آتش سوزي در عرصه ها براي منابع طبيعي به همراه دارد، گفت: به عنوان نمونه مهار آتش سوزي در منطقه خرامه دو ميليون تومان هزينه بر روي دست منابع طبيعي گذاشت و مجبور هستيم كه اين هزينه را از بخشهاي ديگري برداشت كنيم.

بردبار افزود: باوجود اينكه در سال گذشته اقداماتي خوبي براي جلوگيري از آتش سوزي در عرصه هاي جنگلي استان صورت گرفت اما در سال جاري شاهد افزايش نگران كننده اين آتش سوزيها هستيم.

مدير كل منابع طبيعي استان فارس اظهار داشت: با اين ميزان اعتبار بايد به صورت قطره چكاني بودجه اي براي اطفاي حريق در جنگلهاي فارس اختصاص يابد كه اين ميزان بودجه جوابگوي اين آتش سوزيها نيست.

وي خواستار همكاري تمامي دستگاه ها براي مهار آتش سوزي در جنگلها در صورت بروز حریق شد و گفت: به عنوان نمونه براي مهار آتش سوزي در جنگل خرامه دو ميليون تومان هزينه شد در صورتيكه ادارات مي توانستند با اين اداره كل همكاري كنند تا هم سريعتر آتش مهار شود و هم اينكه نياز براي كرايه لودر و يا تراكتور و حتي منبع آب نباشد زيرا برخي ادارات اين وسايل را دارند.

بردبار اظهار داشت: در قانون مواردي براي همكاري تمامي دستگاه ها اعم از نظامي و غيرنظامي در صورت آتش سوزي در جنگلها ديده شده كه بر همين اساس تمامي ادارات بايد در صورت وقوع آتش سوزي از جمله آتش نشاني با منابع طبيعي همكاري كنند.

مدير كل منابع طبيعي استان فارس با اظهار نگراني در خصوص آتش سوزي جنگلها در فصل تابستان گفت: در صورتيكه در سال گذشته در فصل بهار آتش سوزي در عرصه ها رخ نداد اما در سال جاري فقط در ماه خرداد بيش از 400 هكتار از جنگلهاي استان طعمه حريق شده است.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر بيش از 500 هكتار از جنگلهاي استان در آتش سوخته است، ادامه داد: با توجه به اينكه اوج آتش سوزيها در فصل تابستان است انتظار مي رود كه با آغاز فصل گرما آتش سوزيها بيشتر شود.

کد خبر 2087291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha