۱۱ تیر ۱۳۹۲، ۸:۵۳

به بهانه دهه نکوداشت مساجد/

مشهدی ها پله پله تا ملاقات خدا می روند/ عباد الرحمان با گلاب اشک مساجد را می شویند

مشهدی ها پله پله تا ملاقات خدا می روند/ عباد الرحمان با گلاب اشک مساجد را می شویند

مشهد - خبرگزاری مهر: پایتخت معنوی ایران با غبارروبی مساجد پله به پله به ملاقات رمضان می رود؛ کلوخ اندازان نزدیک است و مشهدی ها به پیشواز ماه خدا می روند و عباد الرحمان در این شهر در دهه نکوداشت مساجد با گلاب اشک ببت الله را غبارروبی می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته ای دیگر باز سحر گاهان صدای نقاره خانه های حضرت رضا (ع) در مشهد طنین انداز خواهد شد و عطر حلول ماه رمضان در فضا خواهد پیچید.

کلوخ اندازان نزدیک است

در اکثر شهرهای ایران روز آخر ماه شعبان را روز "کلوخ اندازان" می گویند؛ در این روز مردم دور هم جمع می شوند و برخی در خانه بزرگترها مهمان می شوند و به شادی می پردازند و خود را برای ماه رمضان آماده می کنند.

بسیاری از مردم در صورت مناسب بودن آب و هوا، اغلب در بهار و تابستان به باغها و گردشگاهای اطراف شهر و آبادیشان می روند و به تفریح و برپایی مراسم مخصوص روز کلوخ اندازان می پردازند.

خوراکهای این روز بسیار متنوع است و سعی می کنند آنچه میل شان باشد، بخورند و خود را برای ماه رمضان که ماه امساک و پرهیز از زیاده خواری است آماده کنند.

بسیاری از خانواده هایی هم که به پیشواز ماه رمضان می روند و روز آخر ماه شعبان روزه می گیرند و از طرفی مقیّد به برگزاری مراسم "کلوخ اندازان"هستند، دو یا چند روز به ماه رمضان مانده به "کلوخ اندازان" می روند.

استقبال مشهد از ماه مهمانی خدا

چهره شهر مشهد از نیمه ماه شعبان دگرگون شده و همه مردم در حال جنب‌ وجوش و آماده‌ ساختن خود برای استقبال از ماه مبارک رمضان هستند.

با نزدیک شده به ماه مهمانی خدا مردم مشهد که بر سفره رحمت الهی دعوت دارند خود را آماده می کنند و به نظافت و پاک‌سازیِ خانه‌ها، محله‌ها، دکان‌ها، مساجد، تکیه‌ها، حسینیه‌ها می‌پردازند و غبار از وجود اماکن مذهبی می زدایند تا با حلول رمضان غباری بر چهره شهر نباشد.

بانوان مشهدی به خانه‌تکانی و تهیه مایحتاج ماه رمضان مشغولند و مردان به کسب‌وکار خود سر و سامان می‌دهند تا در رمضان با فراغت بیشتری به عبادت بپردازند.

عباد الرحمان با گلاب اشک خانه خدا را می شویند

پایتخت معنوی ایران این روزها در دهه نکوداشت و تکریم مساجد به استقبال زمزمه های آسمانی و لحظات ناب دعا و نیایش در مساجد می رود.

عباد الرحمن این شهر در این شبهای پر خیر و برکت آن چنان که غبار از دل می زدایند با گلاب اشک خانه خدا را می شویند و بیت الله را برای گستردن سفره های اطعام مهیا می کنند.

دهه نکوداشت مساجد در مشهد برگزار می شود

مسئول امور مسجد تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر برنامه های دهه نکوداشت مساجد مشهد را بیان می کند: دهه آخر ماه شعبان دهه تکریم ونکوداشت مساجد نامگذاری شده است و هدف این است که مساجد آمادگی ورود به ماه رمضان را داشته باشند.

حسینعلی رحمتی با اشاره به اینکه مساجدی در شهر مشهد به صورت نمادین غبارروبی می شوند می افزاید: مسجد امام صادق به یادبود حضرت آیت الله زنجانی و مسجد دانشگاه بیمارستان قائم با حضور مردم و مسئولین غبار روبی می شوند.

وی یاد آور می شود: در دهه نکوداشت مساجد همایش ائمه جماعات مساجد به منظور آمادگی این روحانیون برای حضور در مراسم های ویژه رمضان در حسینیه امام رضا توسط مرکز امور رسیدگی به مساجد استان برگزار می شود.

کارشناس مسئول امور مساجد تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از اعزام 100 کارشناس بهداشت یه 100 مسجد در مشهد خبر می دهد و می گوید: این صد کارشناس بهداشت در جمع نمازگزاران حاضر شده و آموزشهای لازم را به شهروندان ،هیئت امنا و خادمان ارائه می دهند.

وی بیان می کند: گروه بهداشت استان از بهداشت آشپزخانه و سرویس های بهداشتی مساجد بازدید می کنند و شهرداری مشهد نیز بسته های آموزشی و بهداشتی ویژه این ماه را به شهروندان ارائه می کند.

حجت الاسلام حسینعلی رحمتی می گوید: در دهه نکوداشت مساجد تمامی مساجد استان غبارروبی می شوند و فرش های مساجد و نمازخانه های ادارات شستشو داده می شود.

وی اعلام می کند: تجلیل از فعالان مساجد طراز اسلامی نیز در این دهه انجام می شود و ستادهای فرهنگی در شهرستانهای استان و شهر مشهد در این ایام تمام تلاش خود را برای ورود به ماه رمضان ماه میهمانی خدا انجام می دهند.

گام به گام تا ملاقات خدا

در دهه نکوداشت مساجد خانه های خدا برای حضور عباد الرحمان آماده می شود و مشهد الرضا کم کم رنگ خدا می گیرد و مردم در پایتخت معنوی ایران می روند تا به شهر الرمضان با قلبهای پاک وارد شوند.

مردم این دیار بر زبان قفل می زنند تا لب به سخن بیهوده نگشایند و بر پای دل ریسمان می بندند تا پایبند دنیا نشوند و مشهدی ها گام به گام به ملاقات خدا نزدیک تر می شوند.

...................................

گزارش: زهره رنگ آمیز

کد خبر 2088139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha