یک کارشناس آلمانی بررسی کرد:

سناریوهای احتمالی پیش روی مصر بعد از برکناری مرسی/ اخوان المسلمین ساکت نمی نشیند

سناریوهای احتمالی پیش روی مصر بعد از برکناری مرسی/ اخوان المسلمین ساکت نمی نشیند

یک کارشناس آلمانی در گفتگویی به بررسی سناریوهای احتمالی پیش روی مصر بعد از برکناری مرسی پرداخته و با اشاره به اینکه اخوان المسلمین ساکت نمی نشینند، درباره احتمال وقوع درگیریهای خونین در مصر ابراز نگرانی گرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "استفان رول"، از کارشناسان مسائل مصر در موسسه علم و سیاست برلین در گفتگو با روزنامه "فرانکفورتر روند شای"، به بررسی سناریوهای احتمالی برای آینده مصر بعد از برکناری "محمد مرسی" پرداخته و اظهار داشت: برکناری مرسی از این نظر که ارتش، رئیس جمهوری منتخب را از سمت خود برکنار کرد یک کودتا بود. از طرفی این اقدام  ارتش، با توجه به اعتراضات مردمی علیه دولت، مشروعیت داشت و در یک کودتا چنین شرایطی نادر است.
وی افزود: ما باید توجه داشته باشیم که اکثریت مردم مصر مداخله ارتش را حداقل در شرایط فعلی خوب ارزیابی می کنند.
"رول" درپاسخ به این پرسش که آیا "عدلی منصور" که به سمت رئیس جمهوری موقت مصر منسوب شده است دست نشانده ارتش است، گفت: ارتش، زمانی که بعد از سقوط رژیم مبارک در اوایل سال 2012 مسئولیت کشور را بر عهده گرفت، یکبار انگشت خود را سوزاند. ارتش مصر در مقابله با بحران اقتصادی نیز نتوانست کاری انجام دهد و دلسردی مصریها نیز سریعا افزایش یافت. ژنرالهای مصری از تجربه قبلی خود درس گرفته و بار دیگر این خطای خود را تکرار نمی کنند.
این کارشناس آلمانی در ادامه خاطر نشان کرد: ارتش مسئولیت را به غیر نظامیان واگذار خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: تصور من این است که بخش وسیعی از مخالفان لیبرال مصری این مسئله را پذیرفته اند که ارتش در طولانی مدت، نقش غیر دموکراتیکی را ایفا خواهد کرد. به این ترتیب می تواند یک توافق ضمنی صورت گیرد مبنی بر اینکه آن بخشهایی از قانون اساسی که به ارتش مربوط می شود تغییرات اساسی نداشته باشد. از نقطه نظر دموکراسی این مسئله بسیار سوال برانگیز است. اما ما باید با این مسئله کنار بیاییم که ارتش مصر به عنوان یک دولت در درون دولت اصلی این کشور باقی خواهد ماند.
"استفان رول" در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا مصر در معرض خطر درگیریهای شهروندی قرار دارد، گفت: من نگران این هستم که چنین سناریویی در مصر به وقوع بپیوندد. ما باید به این مسئله توجه داشته باشیم که بخش قابل توجهی از مصریها از جریانات سیاسی حذف شده اند.اخوان المسلمین پایگاههای گسترده ای در مصر دارند. ما به ندرت می توانیم تصور کنیم که آنها منتظر انتخابات بعدی باشند و به گونه ای رفتار کنند که انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است.
وی افزود: این احتمال وجود دارد که گروههای اسلامی دیگری ابتدا با اخوان المسلمین اعلام همبستگی کنند. این مسئله می تواند به افراط گرایی منجر شود؛ بخصوص اگر جوانان مصری به این نتیجه برسند که دیگر به سیستم دموکراسی اعتمادی نیست و مناسبات کشور تنها از راه خشونت قابل تغییر است. این مسئله می تواند به هرج ومرج سیاسی  و در بدترین حالت به درگیریهای شهروندی منجر شود.
"استفان رول" در ادامه گفت: هیچ جایگزینی برای یک روند سیاسی فراگیر در مصر وجود ندارد. در غیر این صورت در طولانی مدت هیچ دموکراسی و پایداری وجود نخواهد داشت. اگر این روند در مسیر دیگری قرار گیرد یک تراژدی بزرگ به وقوع می پیوندد. صدها تن از طرفداران و رهبران اخوان المسلمین در مصر دستگیر شده اند و چنین روندی برای آینده مصر خوب نیست.
وی در بخش پایانی این  گفتگو درباره اینکه غرب چه اقداماتی را می تواند در ارتباط با مصر انجام دهد گفت: نفوذ غرب نباید دست بالا گرفته شود. غرب نمی تواند وقایع اخیر مصر را متوقف کند.

کد خبر 2090468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha