۱۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۲۹

افتتاح شانزدهمین جشنواره کتاب کودک/

ادبیات کودک ما نقش مادر ادبیات بزرگسالمان را بازی می‌کند

ادبیات کودک ما نقش مادر ادبیات بزرگسالمان را بازی می‌کند

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افتتاحیه شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان گفت: این ادبیات کودک و نوجوان ماست که نقش مادر ادبیات بزرگسال ما را بازی می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان، صبح امروز شنبه 15 تیر با حضور سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گشایش یافت و برنامه‌های جنبی مربوط به آن آغاز شد.

رضایی بعد از افتتاح این جشنواره، در بازدید از نمایشگاه کتابی که در حاشیه آن برپا شده است، گفت: این نمایشگاه 300 عنوان برتر از کتاب‌های چاپ شده از سال 85 تا 90 را دربرمی‌گیرد. تفاوتی که جشنواره امسال کتاب کودک با دوره قبلی دارد، این است که به صورت سالانه برگزار می‌شود. در طول سال بیش از هزار عنوان کتاب کودک و نوجوان چاپ می‌شود که در صورت برگزاری جشنواره به صورت دوسالانه، ممکن است تقدیر از برگزیدگان آن‌ها با تاخیر انجام شود و تعداد عناوین به قدری زیاد شود که برخی از آن‌ها مغفول واقع شوند.

وی افزود: امسال این جشنواره روز 18 تیر یعنی روزی که توسط شورای فرهنگ عمومی روز ادبیات کودک و نوجوان نامیده شده برگزار می‌شود و از روز 15 تیر تا روز برگزاری اختتامیه جشنواره، 4 روز فرصت داریم به ادبیات کودک و نوجوان بپردازیم. انتظار می‌رود دیگر نهادهای مرتبط با ادبیات کودک و نوجوان هم به این مدت توجه کنند تا به هم فرصت‌ها را توسعه بدهیم و اگر تهدیدی وجود دارد، آن را از بین ببریم. نسبتی که امروز درباره ادبیات کودک و نوجوان و ادبیات بزرگسال اعلام می‌کنم، عکس است. یعنی این ادبیات کودک و نوجوان ماست که نقش مادر ادبیات بزرگسال ما را بازی می‌کند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخشی از سخنانش درباره تیراژ کتاب‌های کانون گفت: تیراژ هر کتاب بین 2 هزار تا 3 هزار عنوان است. کتابی هم که با استقبال روبرو شود، در طول سال به تیراژ 50 هزار نسخه می‌رسد ولی این رقم باید به 300 هزار برسد. ما اول باید به یک تیراژ بالای 100 هزار برسیم. در یک برنامه هدفمند 5 ساله هم می‌توان به تیراژ میلیونی رسید.

رضایی درباره سرانه مطالعه در کشور گفت: متاسفانه برای آمارگیری سرانه مطالعه در کشور، از سن بالای 17 سال، جمعیت را حساب می‌کنند. در حالی که بچه‌ها هم حرفه‌ای‌تر کتاب می‌خوانند و هم بیشتر می‌خوانند. یعنی کتاب را امانت می‌گیرند و مطالعه می‌کنند؛ روی آن کار می‌کنند و در جلسه نقد و بررسی‌اش کار می‌کنند. در یک کلام کودکان و نوجوانان ما کتابخوان حرفه‌ای هستند. ما به طور متوسط بچه‌هایی داریم که بین صد تا هزار عنوان کتاب در سال مطالعه می‌کنند. چون نه شغل دارند و نه دغدغه کار و زندگی. چند ماه هم تعطیلات دارند و فرصت مطالعه زیادی دارند که به خوبی از آن بهره می‌برند.

وی در پایان گفت: اگر پدر و مادرها کتابخوان باشند و از کتاب خواندن لذت ببرند، بچه‌ها هم از کتاب خواندن لذت می‌برند و گنجینه واژگانی‌شان غنی‌تر خواهد شد.

کد خبر 2090910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha