۱۷ تیر ۱۳۹۲، ۱۷:۲۶

یک روزنامه آلمانی گزارش داد؛

سایه جاسوسی آمریکا از اروپا بر مذاکرات ایجاد بزرگترین منطقه تجارت آزاد جهان

سایه جاسوسی آمریکا از اروپا بر مذاکرات ایجاد بزرگترین منطقه تجارت آزاد جهان

یک روزنامه آلمانی با اشاره به اینکه مذاکرات ایجاد منطقه تجارت آزاد بین اروپا و آمریکا از امروز آغاز می شود، سایه سنگین مسئله جاسوسی اطلاعاتی ایالات متحده از این اتحادیه را بر سر این مذاکرات دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه آلمانی "هندلز بلات"، در مطلبی نوشت: نمایندگان اتحادیه آمریکا و اروپا از امروز مذاکرات خود درباره ایجاد یک منطقه تجارت آزاد مشترک را آغاز می کنند.

بر اساس گزارشهای اعلام شده، قرار است این گفتگوها در واشنگتن برگزار شود. طرفین مذاکرات، این پروژه را دارای اهمیت بالایی می دانند که می تواند فرصتهای اقتصادی و شغلی بسیاری را برای طرفین ایجاد کند.

اما در این میان انتقادها به برنامه های جاسوسی آمریکا از اروپا بر این مذاکرات تاثیر منفی گذاشته است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از اتحادیه اروپا، یک گروه کاری دیگری به موازات برگزاری مذاکرات ایجاد منطقه تجارت آزاد با آمریکا درباره موضوع حفظ حریم اطلاعات خصوصی شهروندان با واشنگتن سخن می گویند.

مسئله حفظ حریم خصوصی برای دولت و اپوزیسیون در آلمان نقش و اهمیت زیادی دارد. دولت آمریکا تا کنون این مسئله را که آژانس امنیت ملی آمریکا همچنین بر ارتباطات تلفنی و ایمیلهای شهروندان آلمانی نظارت داشته است، نقض نکرده است. قرار است وزیر کشور آلمان برای روشن شدن این مسئله با کارکنان دولتی و نمایندگان سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا در واشنگتن گفتگو کند و این مذاکرات از روز چهارشنبه آغاز می شود.

"راینر برودرله" از اعضای بلند پایه حزب دموکرات آزاد آلمان نیز خواستار شده است که مذاکرات با آمریکا با موضوع جاسوسی اقتصادی آغاز شود. وی همچنین تصریح کرد که یک قرارداد تجارت آزاد بین دو سوی آتلانتیک، بدون اینکه مسئله جاسوسی های اقتصادی آمریکا شفاف و مطمئن آشکار نشود نمی تواند وجود داشته باشد.

از طرف دیگر رئیس حزب دموکرات آزاد آلمان اظهار داشته است که با همه دلسردی از رفتارهای آمریکا با اروپا، اما توقف مذاکرات ایجاد منطقه تجارت آزاد، سیگنال غلطی است.  وزیر اقتصاد آلمان نیز تصریح کرده است که این قرارداد از علایق اروپا و به خصوص آلمان است.

صدر اعظم آلمان نیز اواخر هفته گذشته اعلام کرد که با وجود گزارشها درباره جاسوسی آمریکا از اروپا، مذاکرات منطقه تجارت آزاد باید به صورت کاملا هدفمند در پیش گرفته شود.

با بستن این قرار داد، بزرگترین منطقه تجارت آزاد دنیا با حدود هشتصد میلیون شهروند تشکیل می شود.

در این میان فرانسه نیز به شدت از جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از اروپا انتقاد کرده است. "رپنتین"، از وزاری اروپایی در فرانسه اظهار داشته است که جریان جاسوسی آمریکا بار سنگینی بر دوش مذاکرات دو سوی آتلانتیک در راستای قرار داد منطقه تجارت آزاد ایجاد کرده است.

در بین اروپاییان بی اعتمادی اجتناب ناپذیری به آمریکا به وجود آمده و این شرایط، شروع خوبی برای مذاکرات ایجاد منطقه تجارت آزاد نخواهد بود."رپنتین"، بر این عقیده است که ما باید یک بار دیگر اعتماد بین دو سوی آتلانتیک را ایجاد کنیم.

کد خبر 2092549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha