۱۸ تیر ۱۳۹۲، ۷:۰۲

گزارش مهر/

میمند؛ با ادعای امارات پشت درب ثبت جهانی ماند/ مردمانی که هنوز به زبان پهلوی تکلم می کنند

میمند؛ با ادعای امارات پشت درب ثبت جهانی ماند/ مردمانی که هنوز به زبان پهلوی تکلم می کنند

کرمان - خبرگزاری مهر: روستای صخره ای و 13 هزار ساله میمند علیرغم تمام داشته هایش باز هم پشت دربهای بسته ثبت جهانی باقی ماند و امروز در حالی کاخ گلستان به شادمانی جهانی شدنش نشسته است که میمند به عنوان یکی از نخستین سکونتگاههای بشری پرونده اش را زیر بغل دارد و به نظاره نشسته است.

به گزارش خبرنگار مهر، داستان ثبت جهانی میمند دارد همچون تاریخ میمند خود تاریخی می شود سالهاست که قرار است این روستای صخره ای ثبت جهانی شود اما هر بار با مشکلی مواجه می شود در این میان چه کسی مقصر است و کم کاری می کند مشخص نیست یکی از مسئولان از ثبت مشروطش خبر می دهد و دیگری مقصر را عراق و امارات می داند و می گوید دو ماه دیگر به طور قطع ثبت می شود! و یکی می گوید اصالتش محرز نشد!

سالها بود منتظر بودیم که تیرهای برق و ساختمانهای غیر همخوان با این روستای تاریخی و صخره ای از منظرش حذف شود حالا گفته می شود چون به میمند جواهری در کویر می گویند برخی دیگر از کشورها نیز معتقدند از این جواهرهای کویری زیاد دارند اما گویا پرونده تکمیل شده از میمند آنقدر قانع کننده نبوده است که نشان دهنده روستایی باشد بکر و دست نخورده که از اولین مراکز تجمع بشری در قالب روستانشینی بوده است.

امارات مدعی وجود تمدن باستانی!

کار به جایی رسیده که امارات که تاریخ قابل توجهی ندارد مدعی وجود چنین مکانهایی شده است و حال اینکه تمدن ایران زمین کجا و شیخ نشین امارات کجا!

با این وجود این نشست تنها خبرهای بد را برای کرمانیان به همراه نداشت بلکه می توان به خبر خروج ارگ بم از میراث در معرض خطر و عادی شدن این اثر اشاره کرد.

کرمان یک مقدم با رکورد داری در ثبت آثار جهانی

در صورت ثبت جهانی میمند کرمان در آثار جهانی باغ شاهزاده، ارگ بم و روستای میمند را خواهد داشت و از این جهت گوی سبقت را از سایر استانهای کشور می رباید و باید به پرونده ثبت جهانی کویر نیز اشاره کرد.

کرمان پتانسیل های دیگری همچون وجود گرمترین نقطه زمین در گندم بریان را هم دارد اما متاسفانه هنوز پرونده این منطقه برای ثبت ملی هم آماده نشده چه برسد برای ثبت جهانی!

در هر صورت در سی وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو، 19 محوطه تاریخی و طبیعی در فهرست میراث جهانی این سازمان به ثبت رسید، شهر پنوم پن کامبوج برای کاخ گلستان خوش یومن بود اما برای کرمان و میمندش و خانه های سنگی این روستا که در دل کوه کنده شده است خاطره خوبی به جای نگذاشت.

کهن مردمان میمند جشن کاخ گلستان را به نظاره نشسته اند

در حالی مردمان کهن میمند این روزها نظاره گرد جشن کاخ گلستانند که بدون شک مردمان میند را می توان یکی از دست نخورده ترین تمدنهای بشری برشمرد شاید کسی باور نکند اما کهنسالان میمند هنوز به زبان پهلوی تکلم می کنند یعنی همان زبانی که در برخی کتب تخصصی فارسی تدریس می شود.

آداب و رسوم مردمان میمند همان است که 13 هزار سال قبل بوده است و روند زندگی ابتدایی در این روستا که کوچه و خانه مدرسه و مسجدش سنگی است همان است که در گذشته بوده است.

میمند در لغت و اصطلاح به تعابیر مردمانش و آن چه صاحب‌نظران در پیرامون آن نقل می‌کنند تعابیر متفاوتی دارد، عده‌ای معتقدند اصطلاح و لغت میمند‌ از دو واژه (می‌) و (مند) است.

عده‌ای دیگر عقیده دارند واژه میمند مأخذ از میمنت و مبارکی بوده ‌است و عده‌ای نیز بر این باورند که مردمان این نواحی از میمند فارس مهاجرت کرده‌اند و چون در این ناحیه اقامت گزیده‌اند‌ آن را میمند نام نهاده‌اند و عده ای میندمیان فارس را مهاجران شهربابک می دانند.

آن کس که از سوی خورشید می آید افسانه میمند را می داند/ ژن ناب میمندیها

اما کتیبه تاریخی این روستای تاریخی چیز دیگری را برخود حک کرده است و می گوید که هنگامی که کوه‌ها در این میمند شکاف بردارند و افسانه‌های میمند به حقیقت بپیوندند گنجینهٔ میمند پدیدار می‌شود و فقط یک نفر می‌تواند به آن دست پیدا کند که او از سوی خورشید می‌آید و از طوایف بزرگ میمند می‌توان به طوایفی که از نسل محمود میمندی وزیر نادرشاه افشار هستند، اشاره کرد.

مردم این روستا به دلیل سال‌ها قطع رابطه با شهر‌ها و روستا‌های اطراف و ازدواج اهلی روستا فقط با خود ‌سبب تصفیهٔ ژنتیکی این نسل شده اند.

اهالی این روستا از نظر جسمی و بهرهٔ هوشی توانایی برتری نسبت به سایران دارند، اما طی سال‌های اخیر به علت تزویج این نسل با دیگر مردمان و طوایف دیگر موجب تحلیل رفتن این توانایی شده ‌است.

میمند تا دو ماه دیگر ثبت می شود

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره این امر در نشست کامبوج در سایت میراث فرهنگی گفت: اعضای کمیته‌ میراث جهانی، متفق‌القول «منظر فرهنگی میمند» را حاوی ارزش برجسته‌ جهانی معرفی کردند و عده‌ای در توصیف آن از صفت «جواهری در عرصه‌ میراث جهانی» و مقوله‌ای که مفهوم منظر فرهنگی را متحول می‌کند، یاد کردند.

محمدشریف‌ ملک‌زاده ادامه داد: تبادل‌ نظرهای طولانی درباره‌ی این پرونده در نهایت به تأیید ارزش برجسته‌ جهانی آن و ابلاغ افزوده‌ شدن برخی اطلاعات تکمیلی در دوماه آینده انجامید و قرار شد این پرونده در اجلاس آینده‌ی یونسکو ثبت شود بدون آن‌که مطرح‌ شدن آن تأثیری بر سهمیه‌ ثبتی دیگر ایران برای سال 2014 داشته ‌باشد.

وی اظهار کرد: در همین ارتباط، ایکوموس، ارگان ارزیاب پرونده‌های ثبتی مرکز میراث جهانی، غنای شکلی و محتوایی پرونده‌های ایران را با تکیه بر پرونده‌ منظر فرهنگی میمند ستود و توانایی آن را در گشودن چشم‌اندازی جدید در حوزه‌ منظر فرهنگی، با معرفی «منظر فرهنگی کویری» متذکر شد.


 

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که کارنامه‌ جمهوری اسلامی ایران در سی‌وهفتمین نشست کمیته‌ میراث جهانی، کارنامه‌ای درخشان بود، گفت: در جریان این نشست در شهر «پنوم‌پن»، پایتخت کشور کامبوج، موفقیت‌های چشمگیری با تلاش مستمر هیأت اعزامی ایران به‌دست آمد.

ملک‌زاده بیان کرد: نخستین دستاورد این اجلاس برای ایران تأیید و تصویب گزارش‌های ادواری پایگاه‌های میراث جهانی پاسارگاد و تخت سلیمان بود و در جریان مباحث مطرح‌شده، کمیته‌ میراث جهانی تشکر ویژه‌ی خود را خطاب به دولت جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد. گزارش‌های مورد اشاره حاوی مطالبی مفصل در ارتباط با اقدامات حفاظتی و مرمتی و شرحی از اجرایی کردن پلان مدیریتی مصوب و تعهد‌شده‌ این پایگاه‌ها بود.

ارزش برجسته جهانی میمند محرز نشد

اما معاون میراث فرهنگی نیز در این خصوص استدلالی دیگر را بیان می کند و آن اینکه ارزش برجسته جهانی روستای تاریخی میمند از نظر کارشناسان یونسکو محرز نشده بود اما زمانی که این پرونده در اجلاس میراث جهانی یونسکو مطرح شد کشورهایی مانند عراق و امارات که در متن جغرافیایی کشور خود کویر دارند، اعلام کردند ایکوموس دچار یک اشتباه درکی شده است و ما چون در منطقه هستیم به عنوان کسانی که دانش شناخت منظر فرهنگی در کویر را داریم اعلام می کنیم که اگر چه میمند نگینی در کویر است اما مشابه آن را ما نیز در کشورمان داریم.

 

وی ادامه داد: سفیر هندوستان نیز درباره میمند، گفت که منظر فرهنگی تاریخی روستای میمند جواهری در کویر است که نمونه آن هرگز در کشورهای منطقه وجود نداشته است.

مومنی تصریح کرد: شناخت ایکوموس از منظر فرهنگی فقط در اروپا بوده و نتوانسته بود ارزش برجسته جهانی آن را در خاورمیانه استخراج کند بنابراین آن را با مناظر فرهنگی ثبت شده و یا نامزد شده در کشورهای اروپایی مقایسه می کرد اما در نهایت این پرونده با ۱۱ رای به ثبت رسید و جزو با ارزش ترین پرونده منظر فرهنگی منطقه کویری مطرح و صاحب برند شد حتی زمانی که کرواسی پرونده منظر فرهنگی خود را ارائه کرد کارشناسان یونسکو اعلام کردند تنها زمانی می توانید این پرونده را ثبت کنید که ارزش برجسته میمند را شناخته، پرونده خود را با آن مقایسه، تکمیل و بعد به ثبت برسانید.

معاون میراث فرهنگی کشور بیان کرد: سهمیه ای برای پرونده میمند از دست نداده ایم. قرار شد تا دو ماه آینده نقاطی را که عراق و امارات اعلام کرده اند مشابه آن را دارند و مقایسه هایی که در ایکوموس اطلاعاتش وجود نداشته به ما اعلام شود مثل مناظر فرهنگی که در عراق وجود دارد . هر چند که هنوز پرونده آن برای ثبت جهانی ارائه نشده ولی ادعا می کنند این مناظر قابل مقایسه با منظر میمند در ایران است.

وی گفت: دو ماه دیگر اطلاعات به ما اعلام می شود و بدون سهمیه، ثبت میمند قطعی خواهد شد منتهی ثبت آن همزمان با ثبت شهر سوخته انجام می شود.

مومنی گفت: باید کشورها پرونده میراث طبیعی را نیز ارائه کنند بنابراین در سال ۲۰۱۴ پرونده شهر سوخته و در سال ۲۰۱۵ پرونده کویر لوت را به ثبت جهانی می رسانیم.
 

کد خبر 2092797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha