۱۷ تیر ۱۳۹۲، ۱۵:۴۷

ربیعی اعلام کرد:

نوشیدن چای سبب تشنه شدن فرد در ماه رمضان می شود

نوشیدن چای سبب تشنه شدن فرد در ماه رمضان می شود

ساری - خبرگزاری مهر: یک کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه خوردن غذاهای چرب سبب رفع گرسنگی افراد در ماه رمضان نمی شود، در عین حال اظهار کرد: خودرن چای سبب تشنه شدن فرد در ماه رمضان می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سیداحمد ربیعی ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص چگونگی خوردن غذا در ماه مبارک رمضان گفت: برخی افراد گمان می کنند خوردن غذاهای چرب و گوشتی باعث سیر ماندن در ساعتهای طولانی می شود در حالی که این باور اشتباه است و این نوع منجر به غذاها تشنگی زود هنگام می شود.
 
وی با بیان اینکه کافیین موجود در چای باعث افزایش ادار و در نتیجه تشنه شدن فرد در طول روز می شود، افزود: روزه داران حدالامکان بعد از سحر چایی مصرف نکنند مگر اینکه کم رنگ باشد.
 
کارشناس تغذیه یکی از روشهای تناول غذا در سحر را زود بیدار شدن دانست و تصریح کرد: به روزه داران بهتر است حداقل یک ساعت قبل اذان بیدار شوند تا علاوه بر اینکه سرحال می شوند وقت کافی برای خوردن غذا داشته باشند .
 
ربیعی افزود: خوردن سبزی و میوه هایی همچون گیلاس، سیب، گلابی  به دلیل دارا بودن  فیبر بالا و جذب آب بیشتر در بدن،  باعث دیر تشنه شدن در طول روز می شود.
 
وی بیان داشت: می توان به جای دو لیوان چای در سحر، شربت کم شیرین با لیمو و یا چند قطره لیموترش در چای خورد که به دیر تر تشنه شدن کمک می کند.


وی با عجله و پرحجم غذا خوردن در ماه مبارک رمضان به ویژه سحر را منع کرد و گفت:  مصرف آب در حین خوردن غذا، خوابیدن بلافاصله بعد از سحر وافطار اختلالات گوارشی به همراه دارد.

ربیعی، ادامه داد:  غذاهای شور نیز باعث تشنگی در طول روز می شود و مصرف بیش از حد خوراکی های شیرین نیز باعث اختلالات گوارشی و افت قند خون می شود.
 
کارشناس تغذیه، ، با تاکید بر اینکه روزه داران تعادل در خوردن را رعایت کنند، گفت: با حدف وعده سحر مخالفیم.

ربیعی در خصوص خوردن غذا در زمان افطار گفت:  صحیح ترین شکل افطار این است که ابتدا با چایی خیلی کم رنگ ولرم و یا  نوشیدنی ولرم مانند شیر وعسل افطار کنیم زیرا نوشیدنیهای داغ یا خیلی سرد به دستگاه گواش آسیب وارد می آرود.

وی، با بیان اینکه حجم غذا در زمان افطار باید کم باشد، افزود: یکی دو ساعت بعد از افطار شام خورده شود.

کارشناس تغذیه، تصریح کرد: غذاهای چرب، شیرین، سرخ کردنی و پر حجم معده را اذیت می کند  لذا از این موارد رعایت شود اختلالات گوارشی در زمان روزه داری کاهش می یابد.

ربیعی، تاکید کرد: خوردن اصولی غذا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی، ، یبوست را یکی از مشکلات افراد روزه دار در ماه رمضان عنوان و تصریح کرد: یکی از راههای اساسی مقابله با این بیماری در ماه رمضان جلوگیری از تشنگی با مصرف میوه  و سبزیجات حاوی فیبر است.

وی گفت: بیماران دیابتی نیز با مشورت پزشکان خود اقدام به ورزه داری کنند.

کارشناس تغذیه یادآورشد: فاصله بین افطار تا سحر بین 8 تا 12 لیوان آب خورده شود تا در طول روز تشنه نشوید.

وی افزود: خوردن کله پاچه، سوسیس، کالباس، سس در ماه رمضان توصیه نمی شود.

وی تصریح : بعد از افطار حداقل پیاده روی فراموش نشود.

وی با تاکید بر اینکه حجم غذا کم و فعالیت بیشتر شود، گفت: باید فرهنگ پیشگیری بهتر از درمان است را در مردم نهادینه کرد.
 

کد خبر 2092855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha