۱۷ تیر ۱۳۹۲، ۲۰:۱۳

"دویچه وله" مطرح کرد؛

اعتراضات در ترکیه، عامل آشکارشدن تفاوتهای اردوغان و گل

اعتراضات در ترکیه، عامل آشکارشدن تفاوتهای اردوغان و گل

یک نشریه آلمانی در مطلبی خاطر نشان کرد که اعتراضات در ترکیه نه تنها شکافهای عمیق در جامعه ترک را آشکار کرد، بلکه تفاوتهای بزرگ بین نخست وزیر و رئیس جمهوری این کشور را هم نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "دویچه وله" آلمان در مطلبی نوشت: دو نفر از قدرتمندترین مردان در عرصه سیاست ترکیه یعنی عبدالله گل، رئیس جمهوری و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور با روشهای متفاوتی در مقابل اعتراضات گسترده در ترکیه واکنش نشان دادند.

در حالی که محبوبیت اردوغان در جریان اعتراضات به شدت کاهش یافته است، متحد سیاسی قدیم وی، "گل" با لحن معتدل و سازنده خود در مقابل معترضان برای خود محبوبیت کسب می کند.

بر اساس نظرسنجی که اخیرا موسسه "مترو پول" ترکیه ارائه داده است، محبوبیت اردوغان در ماه اخیر حدود هفت درصد کاهش داشته و تقریبا دو سوم پرسش شوندگان در این نظرسنجی این گونه ابراز عقیده کرده بودند که عبدالله گل را از همه سیاستمداران ترک بیشتر قبول دارند.

"اوزر سنسر"، رئیس موسسه "مترو پول"، بر این عقیده است که رئیس جمهوری ترکیه همواره محبوبتر از نخست وزیر بوده است و دلیل آن این است که تصمیمات وی مستقیما زندگی روزمره انسانها را تحت تاثیر قرار نداده و مسئولیت وی بیشتر تشریفاتی است. از طرف دیگر اردوغان معمولا از لحن تندی در سخنانش استفاده می کند، اما "گل" لحن میانه رو تری را در مقابل مردم استفاده کرده و ترکها را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

"سادات بوزکورت"، از کارشناسان ترک نیز بر این عقیده است که تفاوتهای بین این دو مرد قدرتمند ترکیه در سایه  اعتراضات پارک گزی ترکیه بزرگتر شد. آنچه ما در این اعتراضات درک کردیم این است که در حالی که گل، دموکراسی را به عنوان یک فرآیند مشارکتی ارزیابی می کند، اما اردوغان مفهوم آن را صرفا در صندوق های رای گیری می بیند.

در ادامه آمده است: در جریان اعتراضات، نخست وزیر ترکیه شدیدا به معترضان اعتراض کرده و آنها را به جای اعتراضات خیابانی به سوی برگه های انتخاباتی دعوت می کرد. اما رئیس جمهوری ترکیه بر خلاف اردوغان تاکید می کرد که مفهوم دموکراسی تنها انتخابات نیست.

این اظهار نظرهای متفاوت، حدس و گمانها در این باره را در بین تحلیلگران افزایش داده است و آنها از خود این سوال را می کنند که آیا به این ترتیب راه برای یک رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آینده در آگوست 2014 هموار می شود.
گزارشهای مطبوعاتی درباره رقابت روزافزون بین اردوغان و گل تا کنون توسط طرفداران نخست وزیر، تکذیب و توطئه ارزیابی شده است. با وجود این، علامتهایی وجود دارد که دقیقا به این رقابت ها اشاره می کند به گونه ای که بسیاری از همکاران نزدیک اردوغان سال گذشته تلاش زیادی کردند تا قانون اساسی را تغییر داده و شانس گل را برای موفقیت در دستیابی به یک دوره ریاست جمهوری دیگر کاهش دهند.

اما این تلاشها تا کنون شکست خورده و در حال حاضر مشخص نیست که آیا اصلا عبدالله گل برای بار دوم برای دستیابی به این سمت تلاش می کند یا نه.

"بوزکورت" بر این عقیده است که از آرزوهای طولانی مدت اردوغان این بوده است که سیستم سیاسی ترکیه را به یک سیستم مبتنی بر ریاست جمهوری تغییر داده و خود به عنوان اولین رئیس جمهوری قدرتمند منتخب در ترکیه انتخاب شود. اما اعتراضات گسترده در ترکیه نشان داد که از آنجایی که حمایت برای تغییر قانون اساسی وجود ندارد، وی باید از این تصمیمات خود صرف نظر کند.

ظاهرا نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری تنها شانس سیاسی اردوغان در این کشور است. با توجه به قوانین و مقررات فعلی ترکیه، یک دوره نخست وزیری دیگر برای وی امکانپذیر نیست.

 

کد خبر 2092952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha