۱۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۴:۲۰

لایحه تعیین بهای خدمات سازمان بهشت زهرا (س) تصویب شد

لایحه تعیین بهای خدمات سازمان بهشت زهرا (س) تصویب شد

شورای شهر تهران لایحه تعیین بهای خدمات سازمان بهشت زهرا (س) را تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز لایحه تعیین خرید خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا (س) بررسی و تعیین شد.

بر این اساس شهرداری تهران موظف است نسبت به کفن و دفن شهدا، والدین آن‌ها، اهدا کنندگان عضو، کودکان تا ۷ سال، کارکنان تمام وقت و بازنشستگان سازمان بهشت زهرا (س) مشروط به آنکه قبلا قبری به آن‌ها واگذار نشده باشد در چارچوب ضوابط و مقررات موضوعه به صورت رایگان اقدام کند.

همچنین شهرداری تهران موظف است به منظور حفظ یاد و خاطره شهدا ایثارگران و مشاهیر نسبت به جانمایی و تعیین محل خاص اقدام کند.

بر اساس این لایحه و مصوبه اعضای شورای شهر شهدا، والدین شهدا، مشاهیر شهر تهران، از زمان ابلاغ این مصوبه دفن آن‌ها باید در قطعات مربوط به آن‌ها باشد و دفن کردن آن‌ها تحت عناوین دیگر در گورستان بهشت زهرا (س) ممنوع است. همچنین دفن شهدا و والدین آن‌ها باید با تاییدیه رسمی بنیاد شهید صورت گیرد.

بر این اساس مشاهیر شهر تهران نیز و شناسایی این افراد باید توسط کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و تعیین آیین نامه‌ای این افراد را شناسایی کند تا شورا بتواند برای تایید نهایی این اسامی را به شورای فرهنگ عمومی ابلاغ کند. کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا یک ماه فرصت دارد این اقدام را انجام دهد.

در ادامه این جلسه نسبت به تعیین قیمت قبور در بهشت زهرا (س) در قطعات مختلف نیز تصمیم‌گیری شد. بر این اساس واگذاری هر قبر در کلیه قطعات فاز سوم آرامستان بهشت زهرا (س) تا سقف هفتاد درصد ظرفیت رایگان است و در صورتی که وابستگان متوفی تمایل به در اختیار گرفتندو قطعه بالای این قبر را داشته باشند به ازای هر قطعه ۳۵۰ هزار تومان را باید بپردزازند. البته واگذاری هر قبر در این فاز پس از اتمام ظرفیت ۷۰ درصد تغییر می‌کند بر این اساس در ظرفیت ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت هر قبر ۷۰۰ هزار تومان در ظرفیت پذیرش ۸۰ تا ۹۰ درصد یک میلیون تومان و در ظرفیت ۹۰ تا ۱۰۰ درصد معادل ۵/ ۱ میلیون تومان را باید پرداخت کنند.

بر اساس تصمیم گیری اعضای شورای شهر قیمت قبور در فاز دوم آرامستان بهشت زهرا (س) نیز تعیین شد. بر اساس تا سقف ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت این قطعات ۲ میلیون و سقف ۸۰ تا ۹۰ درصد ۳ میلیون و در ظرفیت ۹۰ تا ۱۰۰ درصد معادل ۴ میلیون تومان تعیین شد.

همچنین در قیمت گذاری برای قبور به جا مانده از قدیم (برخشی از فاز دوم و فاز اول آرامستان بهشت زهراس) نیز بر اساس توافق با سازمان بهشت زهرا (س) و ذی نفعان قیمتی با حداقل ۱۰ میلیون و حداکثر ۲۰ میلیون تومان تعیین شد.

در ادامه این جلسه که بیشترین زمان صحن علنی امروز شورای شهر را به خود اختصاص داد درباره قبور قدیمی و بالای سی سال نیز تصمیم گیری شد.

بر این اساس در صورتی که قبوری بالای سی سال باشد و شرع مقدس نیز ایرادی بر آن نگیرد افراد می‌توانند نسبت به خرید این قبول اقدام کند به گونه‌ای که تعرفه‌ای که برای این عبور در نظر گرفته شده است ۵ میلیون تومان است.

در این جلسه درباره هزینه خدمات از جمله تغسیل و تکفین و حمل جنازه با آمبولانس با ظرفیت ۴ متوفی مجموعا برای هر متوفی مبلغ ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد.

این هزینه برای کودکان ۵۰ درصد مبلغ اعلام شده است و اگر بازماندگان متوفی تمایل داشته باشند از آمبولانس خصوصی برای متوفی خود استفاده کند ۲۰۰ هزار تومان دیگر را به عنوان ما به التفاوت باید پرداخت کنند حمل متوفی به شهرستان نیز به ازای هر کیلومتر طول مسیر مبلغ ۸۰۰ تومان تعیین شد.

در این جلسه اعضای شورای شهر به سازمان بهشت زهرا (س) و هیات مدیره آن این اختیار را دادند که حداکثر به مدت یک سال نسبت به تقسیط قیمت‌های تعیین شده در قبور تصمیم گیری کنند.

در این جلسه همزمان با بررسی این لایحه مواردی از سوی برخی از اعضای شورای شهر مطرح شد.

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نسبت به قطعات قدیمی (فاز یک از قطعه یک تا ۱۱۲) گفت: با وجود اینکه ما بهایی ۱۳ میلیون تومانی برای این قبور تعیین کرده بودیم شاهد آن بودیم کمه برخی از آن‌ها تا سقف ۱۷ میلیون و بیش از این به فروش می‌رسید. امیدواریم با این لایحه نسبت به قیمت این فاز نیز تعیین تکلیف نهایی شود.

علیرضا دبیر دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: در صورتی که قیمت فاز یک و قطعات قدیمی بهشت زهرا (س) را افزایش دهیم تاثیر آن را در سایر قبور از جمله شاه عبدالعظیم می‌بینیم بدون شک قیمت قبور در این مکان مذهبی از حداقل ۲۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰، ۵۰۰ مکیلون تومان افزایش می‌یابد.

عبداللهی معاون خدمات شهری شهردرای تهران نیز که در این جلسه نیز حضور داشت درباره فاز یک آرامستان بهشت زهرا (س) گفت: در این فاز شاید روزانه یک مورد متوفی داشته باشیم بخش اعظم خدمات ما در فاز سوم به صورت رایگان انجام می‌شود و حتی برخی از خدمات در صورت نیاز به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی از شورا خواست تا به رئیس سازمان بهشت زهرا (س) و هیات مدیره آن این امکان را بدهند که به درخواست افراد نسبت به فروش اقساطی برخی از قطعات اختیار داشته باشد که این مساله به تایید رسید.

به درخواست اعضا قرار شد هر ساله سازمان بهشت زهرا (س) نسبت به قیمت‌ها و تعیین تکلیف نهایی در این سازمان علاوه بر ارائه گزارش در تغییرات احتمالی نظر شورای شهر را نیز جویا شود.

کد خبر 2093539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha