۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۹

فرهنگ و ادب در هفته گذشته/

مشکلات ناشران و کتابفروشان با روحانی مطرح شد/ بازرسان انجمن نویسندگان کودک مشخص شدند

مشکلات ناشران و کتابفروشان با روحانی مطرح شد/ بازرسان انجمن نویسندگان کودک مشخص شدند

ارسال نامه اعضای هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به حسن روحانی و مشخص شدن بازرسان انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از اخبار مهم حوزه فرهنگ و ادب در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: مرور اخبار فرهنگ و ادب روزهای این هفته را با خبر ارسال نامه اعضای هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به رئیس جمهور منتخب مردم ایران، آغاز می‌کنیم. اعضای هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نامه‌ای به حسن روحانی، مشکلات پیش روی ناشران، توزیع کنندگان کتاب و کتابفروشان و راهکارهای خروج از آنها را با رئیس جمهور منتخب در میان گذاشتند.

این نامه چنین آغاز شده است: ما اعضای هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، فرصت را مغتنم می‌دانیم تا از سوی خود و همکاران ناشر و کتابفروشمان انتخاب حضرتعالی را به عنوان یازدهمین رئیس جمهور میهن اسلامی تبریک گفته و برایتان در مسئولیت مهمی که پذیرفته‌اید، آرزوی موفقیت کنیم.

در بخشی از این نامه هم آمده است: در حال حاضر به علت اجرای ناقص مصوبه «اهداف، سیاست‌ها و ضوابط نشر کتاب» مصوب 24/1/89 شورای عالی انقلاب فرهنگی و عدم تشکیل هیأت‌های نظارت و کارگروه‌های وابسته به آنها موضوع مواد 5 و 6 همان مصوبه، بررسی کتاب‌ها و صدور مجوز نشر به جای دبیرخانه هیئت نظارت توسط اداره کل کتاب انجام می‌شود.

مشکل کاغذ یکی از مواردی است که در این نامه، مطرح شده است. در بندی که مربوط به این مساله است، نوشته شده است: از حدود یک سال پیش بهای کاغذ که بیشترین سهم را در میان ملزومات چاپ و انتشار کتاب دارد، به یکباره بیش از سه برابر شده است و به همراه خود، سایر قیمت‌های چاپ و نشر را نیز افزایش داده است و نهایتا کتاب‌ها گرانتر شده وبیش از پیش از دسترس همگان دور شده است. تکمیل ظرفیت تولید کاغذ در داخل کشور از طریق نوسازی و بازسازی کارخانه‌های داخلی در میان مدت و درازمدت موضوعی جدی است که باید بدان اهتمام ورزید.

بیش از 31 میلیون جلد كتاب توسط 11 هزار مؤلف و مترجم در 3 ماه نخست امسال، منتشر شد

در سه ماه نخست سال جاری و با همت بیش از 2000 ناشر، بیش از 31 میلیون جلد كتاب توسط 11 هزار مؤلف و مترجم منتشر شد.

علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در سه ماه نخست سال 1392 بیشترین شمارگان با 700/890/7 نسخه به موضوع كودك و نوجوان و پس از آن كتابهای دینی با 602/519/6 نسخه اختصاص دارد و موضوع ادبیات با 530/227/3 نسخه، علوم عملی با 280/173/1 نسخه، موضوع كمك درسی با 670/943/2 نسخه و موضوع علوم اجتماعی با 300/475/2 در مراحل بعدی قرار دارند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به اینكه بیش از 9 هزار مؤلف و 2 هزار مترجم در سه ماه نخست سال جاری دست به قلم شدند، گفت: از 9290 نفر مؤلف به ترتیب 7466 نفر مؤلف مرد و 1824 نفر مؤلف زن هستند همچنین از 2336 نفر مترجم 1629 نفر مترجم مرد و 715 نفر مترجم زن هستند.

اسماعیلی در بخش دیگر از سخنانش گزارشی از آمار كتابهای منتشر شده در خرداد ماه سال جاری ارائه كرد و گفت: در خرداد ماه سال جاری 4699 عنوان كتاب توسط 1087 ناشر منتشر شده است.

حضور 250 ناشر ایرانی و خارجی در نمایشگاه قرآن کریم

مدیر بخش مکتوب بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از حضور 250 ناشر ایرانی و بین‌المللی در این دوره از نمایشگاه خبر داد.

حمید خرمی، مدیر بخش نشر مکتوب بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هم در گفتگویی که با خبرنگار مهر داشت، از حضور 200 ناشر داخلی در این دوه از نمایشگاه خبر داد و گفت: این تعداد ناشر در بخش داخلی نمایشگاه امسال 18 هزار عنوان کتاب ارائه کرده‌اند که تمام این کتاب‌ها با موضوع علوم قرآنی و معارف اهل بیت (ع) در سه سال گذشته منتشر شده است.

وی افزود: در بخش بین‌الملل نیز 50 ناشر از کشورهای لبنان، عراق، سوریه، مصر، ترکیه و اردن در نمایشگاه امسال حاضر هستند و بیش از 5 هزار عنوان کتاب ارائه داده‌اند.

اسامی برگزیدگان جایزه قلم زرین اعلام شد

یازدهمین جایزه قلم زرین برگزیدگان خود را عصر روز شنبه 15 مهرماه شناخت. بر اساس رای هیات داوران در بخش داستان این دوره این جایزه ادبی هیچ برگزیده ای نداشت. در بخش شعر علیرضا قزوه و حسنی محمدزاده به صورت مشترک به عنوان برگزیده این جایزه معرفی شدند. در بخش پژوهش و نقد ادبی نیز سمیرا بامشکی به عنوان نفر برگزیده معرفی شد.

حمید سبزواری، مشفق کاشانی و عباسعلی براتی‌پور تقدیر شدند

حمید سبزواری، مشفق کاشانی و عباسعلی براتی‌پور سه شاعر پیشکسوت عرصه شعر انقلاب هم این هفته در نخستین همایش شعر ولایت، مورد تقدیر قرار گرفتند.

همایش ملی مردمی شعر ولایت (حدیث سرو) شب سه‌شنبه 18 تیر با حضور شاعرانی مانند مشفق کاشانی، حمید سبزواری، عباسعلی براتی‌پور، مجتبی رحماندوست، یوسفعلی میرشکاک، حسین اسرافیلی، علیرضا قزوه، فاضل نظری، امید مهدی‌نژاد، مهدی جهاندار، مهدی مظاهری، مصطفی محدثی خراسانی، راضیه رجایی و فاطمه موسوی در تالار ایوان شمش در تهران برگزار شد که در آن از حمید سبزواری، مشفق کاشانی و عباسعلی براتی‌پور تقدیر به عمل آمد.

بازرسان انجمن نویسندگان کودک و نوجوان مشخص شدند

شانزدهمين مجمع عمومى انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، این هفته به ریاست مجید راستی در محل این انجمن برگزار و ترکیب بازرسان اصلی و علی‌البدل این انجمن مشخص شد. محمود برآبادی، جمال‌الدین اکرمی، رضوان خرّمیان، مصطفی خرامان و محمد قصاع، ساير اعضاى هيئت‌ رئيسه بودند.

در مرحله‌ انتخابات بازرسان این نشست، آیدا ابوترابی، عزت‌الله الوندی، مهناز باقری، منوچهر پردل، مصطفی خرامان و مناف یحیی‌پور كانديدا شدند و پس از رأی‌گیری به ترتيب آرا مناف یحیی‌پور، مصطفی خرامان و عزت‌الله الوندی به عنوان اعضاى اصلى و آیدا ابوترابی و مهناز باقری به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.

برگزیدگان شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان معرفی شدند

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان نیز سه‌شنبه 18 تیر در مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و برگزیدگان آن مشخص و تقدیر شدند. این جشنواره که تا سال پیش به صورت دوسالانه برگزار می‌شد، از امسال سالانه برگزار خواهد شد.

کاظمی دینان مدیر باشگاه مدیریت ارتباطات شد

سیدغلامرضا کاظمی دینان به عنوان نخستین رئیس باشگاه مدیریت ارتباطات انتخاب شد.

باشگاه «مدیریت ارتباطات» نهادی علمی، فرهنگی و رفاهی است که اعضای آن را مدیران، خبرنگاران و کارشناسان رسانه، روابط‌ عمومی، تبلیغات، جامعه اطلاعاتی و بازاریابی تشکیل می‌دهند. مراسم آغاز به کار رسمی این باشگاه که زیر مجموعه مؤسسه‌ای به همین نام است، روز دوم مردادماه برابر با 15 ماه مبارک رمضان در ضیافت افطاری با حضور استادان، مدیران و کارشناسان ارتباطات، روابط‌عمومی و رسانه افتتاح خواهد شد.

هیئت امنای باشگاه «مدیریت ارتباطات» در این هفته، سیدغلامرضا کاظمی دینان، مدرس و مدیر باسابقه روابط‌عمومی را به عنوان مدیر این باشگاه انتخاب کرد.

نماینده سابق مجلس شاعر شد

انتشارات اطلاعات گزیده اشعار یک نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی را با مقدمه‌ای از مشفق کاشانی منتشر کرد. این کتاب «موج در موج» نام دارد و شامل گزیده‌ای از غزلیات، قصاید و رباعیات حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی خسروی، نماینده مردم تکاب در نخستین پارلمان پس از انقلاب است که در 114 صفحه منتشر شده است. محمدعلی خسروی افزون بر نمایندگی مجلس، مسئولیت‌های متعددی از جمله معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه و نیز معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام را بر عهده داشته است.

کد خبر 2094791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha