۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۵:۲۶

مهر بررسی می کند؛

ضیافت اجناس در نمایشگاههای رمضانه گلستان/ نوش دارویی برای شکست قیمتها

ضیافت اجناس در نمایشگاههای رمضانه گلستان/ نوش دارویی برای شکست قیمتها

گرگان - خبرگزاری مهر: اگرچه برپایی نمایشگاه های ضیافت و فروش فوق العاده نوش دارویی برای کنترل بازار و کنترل گرانی اجناس به شمار می رود و سبب فروکش کردن قیمت برخی اقلام اساسی شده اما نظارت و کنترل بیشتر مسئولان امر برای جلوگیری از چندگانگی قیمتها امری ضروری بنظر می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با ماه مبارک رمضان پنج نمایشگاه طرح ضیافت و 38 فروشگاه فوق العاده با هدف تنظیم بازار و ارائه کالاهای اساسی به مردم در سطح استان گلستان دایر شده است.
 
کاهش پنج تا 30 درصدی قیمت برخی اقلام و کالا در این نمایشگاهها تاحد زیادی از بار روانی گرانی قیمتها در بازار کاسته است اما بنظر برخی بازدیدکنندگان از نمایشگاههای طرح ضیافت گلستان، این تفاوت قیمت در مورد برخی کالاها نظیر شکر، شوینده ها، مرغ و ... در بازار و نمایشگاهها چندان محسوس نیست.
 
نیاز به گشایش نمایشگاههای دائمی
 
برپایی این نمایشگاههای موقتی در حالیست که بسیاری از شهروندن گلستان خواهان اتخاذ تدابیر لازم برای گشایش دائمی نمایشگاهها هستند.
 
همچنین برخی از افراد شرکت کننده در این نمایشگاهها معتقدند، نظارت و کنترل بیشتری در فرآیند کار بازار و نمایشگاهها احساس می شود زیرا برخی اقلام عرضه شده در این نمایشگاهها با جنس مشابه در بازار تفاوتی ندارد.
 
نامناسب بودن مکان نمایشگاهها از دیگر مواردی است که برخی بازدیدکنندگان از نمایشگاههای طرح ضیافت به آن اشاره کرده اند.
 
اقلام اساسي مانند برنج، روغن نباتي، قند و شكر، گوشت مرغ، گوشت قرمز و لبنيات با قيمت مصوب عرضه مي شود. 
 
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به برپایی نمایشگاه طرح ضیافت در استان می گوید: مبنای کار این است که هر زمانیکه احساس کردیم تلاطم قیمتی در بازار ایجاد شده، اقدام به برپایی نمایشگاههایی با هدف کنترل بازار خواهیم کرد.
 
یدالله وفایی افزود: از اینرو این سازمان در خردادماه اقدام به برپایی نمایشگاه طرح رحمت کرده و در ماه رمضان نیز نمایشگاه ضیافت برپا شده است.
 
تنظیم بازار مبنای کار نمایشگاهها
 
وی اظهار داشت: مبنای کار این نمایشگاهها، تنظیم بازار است و اقلام اساسی و مورد نیاز را تهیه و با قیمتهای مناسب و مصوب ارائه می دهیم.
 
وی افزود: در این نمایشگاهها، قیمت ها بین پنج تا 30 درصد کمتر از قیمت بازار بوده و شراط ورود غرفه دار به نمایشگاه اینست که کاهش قیمت را بپذیرد.
 
وفایی با اشاره به اجرای طرح ضیافت به دو شکل در استان گفت: این طرح به شکل اجرای نمایشگاه و فروشگاههای فوق العاده در استان درحال اجراست و در گرگان، گنبد، علی آباد، رامیان و آزادشهر نمایشگاه و در بقیه شهرها فروش فوق العاده داریم.
 
توزیع 6500 تن شکر در گلستان
 
رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان به طرح هایی این سازمان برای کنترل بازار اشاره و اضافه کرد: از فروردین ماه تاکنون 6500 تن شکر بین اصناف توزیع کردیم و قیمتی مصوب برای تنظیم بازار به ازای هر کیلوگرم 1500 تومان است.
 
 
دلایل تفاوت قیمتی شکر
 
وی در پاسخ به اینکه چرا در نمایشگاه تفاوت قیمتی وجود دارد و بسته های 900 گرمی شکر با قیمت 1650 تومان بفروش می رسد فت: تفاوت قیمت به خاطر بسته بندی است و اگر فله عرضه شود قیمت همان 1500 تومان بوده و این افزایش قیمت بخاطر بسته بندی است.
 
وفایی یادآورشد: همچنین امسال 2500 تن برنج در انواع مختلف در استان توزیع شده و عدس نیز به میزان 348 تن از تیرماه آماده عرضه کرده این که قیمت مصوب 3650 اما در بازار حدود شش هزار تومان است.
 
محدودیتی برای عرضه گوشت و مرغ نداریم
 
رئیس سازمان صنعت و معدن گلستان یادآورشد: برای تحویل گوشت مرغ شامل گوشت گرم و منجمد همکاری مشکلی نداریم و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
 
وی افزود: نمایشگاه طرح ضیافت حداقل یک هفته از ماه مبارک رمضان را در بر می گیرد ولی بعد از این طرح از طریق فروشگاههای زنجیره ای و امور صنفی مرتب اقلام را تحویل بازار می دهیم.
 
فعالیت 43 هزار واحد صنفی در گلستان
 
وی با اشاره به فعالیت بیش از 43 هزار واحد صنفی در استان گفت: مبنای کار برای تنظیم بازار اینست که اجازه دهیم اقتصاد در بستر طبیعی حرکت کند و بعضی وقتها که ضرورت ایجاد می کند کار تنظیم را اجرا می کنیم و بعد به متولیان می سپاریم.
 
 
وفایی یادآور شد: به عنوان نمونه اگر قیمت مرغ افزایش یابد، عرضه مرغ بصورت نامحدود در بازار اجرا می شود تا نهایتا منجر به کاهش و ثبات قیمت شود.
 
انجام 48 هزار بازرسی از اصناف
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در پاسخ به ضرورت تداوم نظارتها و بازرسیها برای کنترل بازار یادآورشد:از ابتدای سال تاکنون 48 هزار و 362 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی استان صورت گرفته و علاوه بر نظارت سازمان، مجامع صنفی و ناطر افتخاری نیز فعالیت می کنند و یکسری دستگاهها نیز همکار ما هستند.
 
وی با اشاره به فعالیت سامانه 124 عنوان کرد: مردم مرتب می توانند گزارشهایشان درباره تخلفات اقتصادی و صنفی را از طریق این سامانه گزارش دهند.
 
نمایشگاه طرح ضیافت در پنج شهر گلستان در حال برگزاری است.
کد خبر 2094823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha