۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۶:۵۹

گزارش خبری/

بازاریان به عدم انتقال کارخانه سرب و روی اعتراض کردند/ کلاف سردرگم یک انتقال

بازاریان به عدم انتقال کارخانه سرب و روی اعتراض کردند/ کلاف سردرگم یک انتقال

زنجان - خبرگزاری مهر: اثرات ناشی از آلودگی کارخانه سرب و روی باعث شد ظهر پنج شنبه عده ای از بازاریان زنجان در اعتراض به وضعیت موجود و سکوت برخی مسئولان با امضای طوماری در دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان حاضر شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس هیئت امنای بازار زنجان در دیدار بازاریان با امام جمعه زنجان با بیان اینکه آلودگی‌های موجود شرکت سرب و روی برای شهروندان مشکلاتی را ایجاد کرده است و گفت: وجود شایعه‌های مختلف درباره آلودگی‌های شرکت سرب و روی و عدم آگاهی تعدادی از مردم نگرانیهای بسیاری در بین زنجانی ها ایجاد کرده است.

سید محمد علویون با بیان اینکه پسماندهای این شرکت در ایجاد بیماری‌های سرطانی، ریوی، عدم باروری و ... موثر است، افزود: وجود این بیماری‌ها نگرانی‌های زیادی در بین شهروندان مناطق مختلف استان به وجود آورده است و فلزات سنگین یکی از سرطان‌زاترین فلزات است.

علویون با بیان اینکه حساسیت درباره سرب و روی در زنجان چشمگیر شده، لزوم شفاف سازی فعالیت های این شرکت را مورد تاکید قرار داد و افزود: این شرکت در آلودگی های شهری بی تاثیر نیست و باید دستگاههای ذیربط در این راستا احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

وی با اعلام اینکه بازاریان به عنوان شهروندان زنجانی خواستار مشخص شدن تکلیف این شرکت هستند، با اشاره به صحبت های کارشناسان و اساتید دانشگاه زنجان در این رابطه، تصریح کرد: شرکت سرب و روی در کنار اشتغالزایی باید رعایت مسائل زیست محیطی را منطبق با استانداردها در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

به گفته وی، این شرکت باید افکار عمومی را در جریان روند فعالیت های انجام گرفته در داخل مجموعه شرکت قرار دهد زیرا آگاه سازی در کاهش اضطراب و جو روانی تاثیرگذار است و باید مسئولان شرکت شهروندان را از نگرانی ها دور نگه دارند.    

وی با بیان اینکه اگر استانداردهای این شرکت به درستی رعایت شود اضطراب و نگرانی مردم نیز کاهش می‌یابد، گفت: نظارت محیط زیست و استانداردهای موجود در این شرکت با ضعف مواجه است.


علویون از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان تقاضا کرد درباره رسیدگی به مشکلات مربوط به این شرکت اقدامات لازم را انجام دهد.

وی همچنین از صدا و سیمای مرکز زنجان خواست با حضور در این شرکت و فیلمبرداری از فعالیت‌های آن اطلاعات درستی به مردم ارائه دهند.

اعتبار جابجایی شرکت تامین نمی شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه عده زیادی از مردم استان در شرکت سرب و روی کار می‌کنند، گفت: برآورد جابجایی بودجه این شرکت، 800 میلیارد تومان اعلام شده است در حالی که در طی چندسال گذشته اعتبار مورد نیاز برای انتقال 100 میلیارد تومان اعلام شده بود.

حجت الاسلام علی خاتمی لزوم کنترل آلودگی های سرب و روی را یادآور شد و گفت: جابجایی این شرکت بزرگ اعتباری نزدیک به 800 میلیارد تومان نیاز دارد که برای شرکت در شرایط کنونی امکان پذیر نیست.

وی برگزاری جلسه کارشناسی بین کارشناسان حوزه زیست محیطی و مدیران شرکت سرب و روی را مهم ارزیابی کرد و افزود: باید قبول کنیم که آلودگی در شهر زنجان تنها محدود به این شرکت نیست و شرکتهای شهرک روی نیز در این رابطه نقش دارند.

حجت الاسلام خاتمی پیگیری بحث مسائل زیست محیطی را وظیفه اداره کل محیط زیست و دستگاههای مرتبط در امر سلامت مردم عنوان کرد و متذکر شد: این شرکت اکنون با 30 درصد ظرفیت کار می کند و خاک عبوری از فیلتر این شرکت نیز دارای ارزش است.
 
نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان با اشاره به گفته های یک فوق تخصص خون یادآور شد: ارتباط سرب با سرطان ثابت نشده و خلاف آن هم رد نشده است.
 
حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه آلودگی‌های شهرک روی زنجان بیشتر از سرب و روی است، گفت: مسئولین باید پاسخگوی ایجاد آلودگی این شرکت باشند.

وی با بیان اینکه هنوز سرطان زایی شرکت سرب و روی زنجان اثبات نشده است، تصریح کرد: با رعایت استانداردهای زیست محیطی در این شرکت از آلودگی‌های موجود کاسته می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با بیان اینکه تاکنون سه جلسه مختلف درباره مسائل و مشکلات مربوط به شرکت سرب و روی در دفتر امام جمعه تشکیل شده است، گفت: از حساسیت بازاریان درباره این مسائل تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: به زودی جلسه دیگری با حضور مسئولین شرکت سرب و روی و عده‌ای از بازاریان برای رسیدگی به آلودگی‌ پسماندهای شرکت سرب و روی زنجان تشکیل می‌شود.

بی شک هیچ یک از فعالان رسانه ای در استان در پی تعطیلی کارخانه سرب و روی و به تبع آن ضرر اقتصادی و ضربه به وضعیت اشتغال استان نیستند ولی باید قبول کنیم کارخانه سرب و روی زنجان واقع در جاده تهران و برخی دیگر از  واحدهای تولید سرب و روی در جاده بیجار با استانداردهای جهانی و حتی استانداردهای این صنعت فاصله دارند و این مسئله به صورت گسترده توسط کارشناسان تایید و تاکید شده است که در گزارشهای قبلی مهر به آند پرداخته شده است.

برخی فعالان مطبوعاتی استان زنجان که تا چندماه گذشته مطالب انتقادی تند در خصوص وضعیت آلایندگی کارخانه سرب و روی می نوشتند امروز در یک تغییر نگرش 360 درجه ای همانند مدیرعامل کارخانه سرب و روی زنجان سخن می گویند و خود را به تریبون حمایت از تدوام استقرار کارخانه سرب و روی در مکان فعلی تبدیل کرده اند. شاید این افراد در مقابل آلودگی سرب و روی توجیه شده اند.

به هر روی هشت سال دولت نهم و دهم، وعده انتقال کارخانه سرب و روی را داد و اگر کارخانه چهار  تا پنج سال پیش منتقل می شد این اقدام با میزان اعتبار بسیار کمی نسبت به مبلغ مورد نیاز کنونی می توانست منتقل شود و امید است این امر بیش از این به تاخیر نیفتد.

کد خبر 2094896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha