۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۴۹

كاظميان:

مبارزه با آفت"گلوگاه" در 130 هكتار از باغ هاي انار خراسان شمالي انجام مي شود

مبارزه با آفت"گلوگاه" در 130 هكتار از باغ هاي انار خراسان شمالي انجام مي شود

بجنورد - خبرگزاري مهر: مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: مبارزه بيولوژيكي با آفت پروانه گلوگاه در 130 هكتار از باغ هاي انار اين استان انجام مي شود.

محمدنقي كاظميان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آغاز مبارزه بيولوژيکي با پروانه گلوگاه انار در باغ هاي خراسان شمالي، افزود: در اين روش، از يک حشره شکارگر عليه حشره ديگري که همان آفت است، استفاده مي شود.

وي با بيان اينكه پروانه کرم گلوگاه انار، آفتي است که از گلوگاه انار تغذيه مي کند و سبب پوسيدگي و نابودي محصول مي شود، اظهار داشت: در سال زراعي جاري مبارزه بيولوژيكي با اين آفت از طريق رهاسازي زنبور"تریکوگراما" در 10 مرحله و به فاصله 10 روز انجام مي شود.

كاظميان با اشاره به اينكه در هر مرحله 600 تريكوكارت در هر هكتار باغ انار نصب مي شود، عنوان كرد: به منظور جلوگيري از حمله مورچه ها به زنبورها، براي نصب تريكوكارت هاي حاوي زنبور از نخ هاي نامرئي استفاده مي شود.

به گفته وي توليد اين زنبورها به منظور اجراي مبارزه بيولوژيكي توسط یک واحد خصوصي تولید حشرات در شهرستان مانه وسملقان انجام می شود.

كاظميان اضافه كرد: در مبارزه بيولوژيكي با آفت گلوگاه در باغ هاي استان، 65 درصد هزينه مبارزه توسط دولت و 35 درصد نيز توسط كشاورزان تامين مي شود.

به گفته وي سال گذشته نيز مبارزه با آفت کرم گلوگاه انار در سطح 100 هکتار از باغ‌های انار شهرستان گرمه و جاجرم با رهاسازی زنبورهای تریکو گراما انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در خراسان شمالي حدود 400 هكتار باغ انار بارور وجود دارد و در صورتي كه اين باغ ها دچار سرمازدگي و يا آفات نشوند، سالانه حدود 800 تن محصول انار از آنها حاصل مي شود.

البته در در سال زراعی گذشته با وجود اینکه پیش بینی می‌شد حدود 800 تن محصول انار از باغ‌های خراسان شمالی برداشت شود، سرمای شدید اواخر اسفند ماه و اوایل بهار سبب سرمازدگی سرشاخه های درختان انار استان شد و به همین علت نیز از این باغات تقریبا هیچ محصولی برداشت نشد.

ارقام عمده کشت شده انار در استان شامل ملس ساوه، رباب تبریز، نادری بادرود و ... است و غالب باغ‌های انار خراسان شمالی نيز در شهرستان جاجرم واقع شده‌اند.

این شهرستان با دارا بودن بیش از 130 هکتار باغ انار، بیشترین باغات این میوه را در استان به خود اختصاص داده است.

مساحت زیادی از باغ‌های انار موجود در خراسان شمالی به علت جدیدالاحداث بودن غیربارور هستند و از طرف ديگر نيز غالب باغات بارور انار استان که در سال‌های گذشته احداث شده‌اند، به علت غرس پراکنده و سنتی دارای عملکرد تولیدی پایینی در هر هکتار بوده و میزان تولید محصول در این باغ‌ها در حالت عادی نیز حدودا سه تا سه و نیم تن در هکتار است.

در حالی که انار در 35 کشور جهان کشت و به صورت تجاری تولید می‌شود؛ ایران در بین این کشورها دارای بیشترین سطح زیر کشت و تنوع ارقام است.

بر اساس گفته کارشناسان برخی از مناطق خراسان شمالی نیز با توجه به شرایط اقلیمی و وضعیت جوی قابلیت مناسبی برای کاشت انار و احداث باغ‌های این میوه دارند.

در حال حاضر خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که 38 هزار هکتار آن باغ بوده و سالانه بیش از 200 هزار تن انواع میوه در این باغات تولید می‌شود.

کد خبر 2094916

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha