۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۷:۳۹

"اشپیگل" تحلیل کرد؛

بی توجهی آمریکا به قوانین بین المللی و نقض حقوق بشر/ تمام دنیا به میدان جنگ آمریکا تبدیل شده است

بی توجهی آمریکا به قوانین بین المللی و نقض حقوق بشر/ تمام دنیا به میدان جنگ آمریکا تبدیل شده است

یک هفته نامه آلمانی از جاسوسیهای اطلاعاتی آمریکا به عنوان حملات بزرگ دیجیتالی به حقوق بشر نام برد و تصریح کرد که تنها سازمان ملل می تواند این گونه اقدامات واشنگتن را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته نامه "اشپیگل"، در مطلبی از رسواییهایِ آژانس امنیت ملی آمریکا در جاسوسی از شهروندان که در افشاگریهای اسنودن مطرح شده است به عنوان حمله های بزرگ دیجیتالی به حقوق بشر یاد کرده و در بخش دیگری از این مطلب نوشت: آمریکا به نام و بهانه دفاع از امنیت ملی، از میلیونها شهروند جاسوسی می کند و این یک تحول تاریخی در مسائل مربوط به حقوق بشر محسوب می شود.

در ادامه آمده است: تا کنون جاسوسی ها تنها متوجه اسرار دولتی کشورها بود نه اطلاعات خصوصی افراد. تنها سازمان ملل است که می تواند جلوی این گونه جاسوسی ها را بگیرد.

"اشپیگل" در ادامه نوشت: حقوق بشر بیشتر جزو قوانین عرفی محسوب می شود. متاسفانه امروزه عرفها و رسوم بدی باب شده است. به گونه ای که ایالات متحده با تکیه بر این مسئله، مدتهاست این گونه عمل می کند که در جستجوی تروریستها به سیستم های حقوقی و قانونی دیگر کشورها حمله کرده، دشمنان خود را با هواپیماهابی بدون سرنشین می کشد، مظنونین به ترور را دستگیر کرده و می رباید و برای دستیابی به اهداف خود از اطلاعات خصوصی میلیونها شهروند جاسوسی می کند.

آیا واشنگتن اجازه دارد این گونه اقدامات را انجام دهد؟ در اصل آمریکا اخیرا حقوق بشر را به نفع خود مصادره کرده است و دادگاههای بین المللی و کارشناسان حقوق بشر، درمانده و با نگرانی و ترس این گونه اقدامات آمریکا را دنبال می کنند. همچنین تلاش برای مقابله با سیاست تهاجمی امنیتی آمریکا با نظام حقوقی ملی کشورهای مربوطه هم بی فایده است.

اشپیگل در بخش دیگری از این مطلب خاطر نشان کرد که اگر ما سریعا موفق نشویم که جلوی این گونه اقدامات جاسوسی آمریکا را بگیریم، دیگر خیلی دیر می شود.

نویسنده در ادامه با بیان اینکه، مقامات آمریکایی حملات دیجیتالی خود به دیگران و جاسوسی هایشان را توجیه می کنند همچنین در بخش دیگری از این مطلب نوشت: تمام دنیا به میدان جنگ آمریکا تبدیل شده؛ همانطور که مردم دنیا به موضوعاتی برای نظارتها و جاسوسیهای آمریکا تبدیل شده اند. جنگها قبلا یک رویداد بین المللی به خوبی سازمان یافته بین کشورها و در موارد استثنایی بود، اما در به اصطلاح پروژه جنگ با تروریسم آمریکا یک کشور قدرتمند به کشورهای دیگر حمله ور شد.

نویسنده در ادامه به بی توجهی آمریکا به قوانین بین المللی اشاره کرد و نوشت: ایالات متحده حتی دادگاه بین المللی لاهه را هم به رسمیت نمی شناسد.

"ساسکیا ساسن" از کارشناسان آمریکایی، درباره عواقب سیاستهای دولت آمریکا که خواسته ها و اهداف امنیتی خود را با صدمه رساندن به دولتهای دیگر دنبال می کند هشدار داد.

فرسایش حقوق بشر که در به اصطلاح  پروژه مبارزه با تروریسم آمریکا وجود داشت، در معرض تهدید گسترش در زمینه جاسوسی قرار دارد. تنها سازمان ملل_ ونه شورای امنیت و مجمع عمومی آن- می تواند اقدامات جاسوسی آمریکا را متوقف کند.

برزیل تنها کشوری است که از سازمان ملل در برابر این گونه اقدامات ناقض حقوق بشر آمریکا کمک خواسته است.

کد خبر 2095050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha