۲۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۰

چرا آثار ترجمه‌ای لاک‌پشت پرنده از آثار تالیفی آن بیشتر است؟

چرا آثار ترجمه‌ای لاک‌پشت پرنده از آثار تالیفی آن بیشتر است؟

یک عضو هیئت داوران لاک‌پشت پرنده درباره دلیل بیشتر بودن تعداد آثار ترجمه‌ای در این فهرست نسبت به آثار تالیفی، توضیح داد.

محمود برآبادی سخنگوی پیشین و عضو گروه هیئت داوران لاک‌‌پشت پرنده در حاشیه مراسم رونمایی از ششمین فهرست لاک‌پشت پرنده در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که چرا تعداد آثار ترجمه در این فهرست، بیشتر از آثار تالیفی است؟ گفت: واقعیت قضیه این است که کارهای ترجمه در مجموع بهتر از کارهای تالیفی هستند. البته این دلیل دارد و دلیلش هم این است که ترجمه‌ها از بین بهترین آثاری که در کل دنیا منتشر می‌شود، انتخاب می‌شوند. در حالی که تالیف چنین وضعیتی ندارد و ماحصل توان نویسندگان خودمان است با محدودیت‌هایی که می‌دانیم در تالیف، انتشار و توزیع دارند.

وی افزود: آثار ترجمه این محدودیت‌ها را ندارند. به همین دلیل طبیعی است که بهترین‌هایی که در جهان منتشر می‌شوند، وقتی انتخاب می‌شوند، در مقایسه با کارهای تالیفی ما، مقداری بهتر باشند و در فهرست لاک‌پشت پرنده هم حضور بیشتری از تالیفی‌ها داشته باشند. در حالی که داورها تلاش داشته‌اند به آثار تالیفی توجه بیشتری داشته باشند. به طور کلی این نگاه وجود دارد که توجه بیشتری به آثار تالیفی بشود.

این نویسنده ادامه داد: یکی از اهدافی که این فهرست دنبال می‌کند، این است که شوق کتابخوانی را در بچه‌ها تقویت، کتاب‌ها را معرفی و ارتباط بین نویسنده‌ها و مترجم‌ها را با خواننده‌ها قوی‌تر کند. به نظرم ماهانه برگزار کردن این جشن‌ها، به زودتر رسیدن به این اهداف کمک می‌کند. ضمن اینکه آن برنامه سالانه را که نشان طلایی و نقره‌ای لاک‌پشت پرنده است، خواهیم داشت. این نشان‌ها به صورت سالانه به بهترین‌های فهرست‌های ماهانه اهدا خواهد شد.

برآبادی درباره اینکه آیا ماهانه برگزار کردن جشن لاک‌پشت پرنده به انتخاب‌های آن آسیب می‌زند یا خیر؟ گفت: ماهانه برگزار کردن این جشن، تاثیری در داوری ندارد. چرا که داوری پروسه مشخصی را در قالب جلسات منظم و دو هفته یک بار طی می‌کند و کتاب‌هایی که منتشر شده، هم از طریق ناشرها ارسال می‌شود و هم از طریق دبیرخانه لاک‌پشت پرنده تهیه می‌شوند. وقتی که کتاب‌ها به طور منظم گردآوری و داوری می‌شوند، به نظرم تفاوت چندانی ندارد که این برنامه را به صورت ماهانه یا فصلی برگزار کنیم. در کل این موضوع تاثیری در داوری نخواهد داشت و موجب اضطراب و تسریع در روند داوری‌ها نخواهد شد.

عضو گروه هیئت داوران لاک‌پشت پرنده در پایان گفت: معمولاً یکی از ملاک‌های انتخاب‌ در عرصه کتاب، تعداد جایزه‌هایی است که به آن‌ها داده می‌شود. لاک‌پشت پرنده از این لحاظ دستش خالی است و جز یک نشان چیزی نیست. فکر می‌کنم ملاک اصلی موفقیت یک گزینش کتاب، نوع کاری است که انجام می‌شود و نوع کتاب‌هایی که انتخاب می‌شوند نه جایزه و مبلغی که به کتاب اختصاص پیدا می‌کند.

کد خبر 2097687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha