۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۸

اخبار نمایشگاه قرآن/

تولید دانش قرآنی نیازمند علم واسطه‌ای است

تولید دانش قرآنی نیازمند علم واسطه‌ای است

استاد دانشگاه تهران، تولید دانش از قرآن را نیازمند وجود یک علم واسطه ای دانست و گفت: برای رسیدن به این دانش ها باید با سئوال و مسئله سراغ قرآن برویم و اگر غیر از این باشد، فقط در جایگاه تیّمن و تبرّک قرار می گیرد که یک حسن خوب معنوی در ما ایجاد می کند که در نوع خود امری مطلوب است اما معرفت‌زا نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر احدفرامرز قراملکی در نشست «روش شناسی تولید دانش انسانی و تجربی از قرآن» که سه شنبه شب 25 تیرماه در بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد،گفت: برای رسیدن به دانش های مختلف از قرآن احتیاج به یک دانش واسطه ای داریم که روش شناسی، هویت مقوم آن را تشکیل می دهد.

وی افزود: دانش امری جمعی است و نه فردی و وقتی دانش را به دانشمندان آن رشته تعریف می کنیم، باید قواعد مورد قبول آنها را بررسی کنیم. در این دانش واسطه ای، مجموعه ای از قواعد منطق، علم اصول، فقه، کلام و ... وجود دارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این دانش ها باید با سئوال و مسئله سراغ قرآن برویم و اگر بدون داشتن سئوال به سراغ قرآن برویم، فقط در جایگاه تیمن و تبرک قرار می گیرد که یک حسن خوب معنوی در ما ایجاد می کند که در نوع خود امری مطلوب است اما معرفت‌زا نیست.

دکتر قراملکی تأکید کرد: بزرگانی همچون علامه طباطبایی، شهید مطهری با مسئله سراغ فهم قرآن می رفتند و با این رویکرد می توانستند سئوال خود را از قرآن به دست بیاورند. تفاوت شهید مطهری با سایر قرآن پژوهان نیز در همین امر بود.

این مدرس دانشگاه تهران تصریح کرد: علامه طباطبایی می فرمودند که ایشان از طریق هانری کربن با موضوعات روز علوم غربی آشنا می شدند و این مسئله باعث می شود در تفسیر قرآن به دنبال پاسخ به این سئوالات باشند. طبق گفته علامه طباطبایی اگر با نظریه سراغ قرآن برویم در حق این کتاب خدا ظلم کردیم و تطبیقات ناروا می دهیم ولی اگر به همراه سئوال و مسئله به سراغ فهم قرآن برویم، امری پسندیده است که از آن به نطق در آوردن قرآن تعبیر می کند.
 

کد خبر 2098339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha