۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۳۰

آملی مقدم:

اعتدال گرایی در ذات خود عقلانیت سیاسی به همراه دارد

 اعتدال گرایی در ذات خود عقلانیت سیاسی به همراه دارد

کاشمر - خبرگزاری مهر: یک فعال اصلاح طلب در خراسان رضوی گفت: اصلاح طلبی و اعتدال گرایی در ذات خود عقلانیت سیاسی و مصلحت گرایی را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر آملی مقدم سه شنبه شب در همایش اصلاح طلبان و دولت امید که در محل تالار نیلوفر شهرکاشمر برگزار شد بیان کرد: مصالح ملی و سرنوشت ایران از مصالح و منافع خطی و سیاسی مهم تراست.

وی با اشاره به اینکه جریان های سیاسی ریشه دار در کشور تصمیم گرفتند با هم ائتلاف کنند و در سایه این همدلی دکتر روحانی حائز اکثریت آراء شد بیان کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ انتخابات اخیر این بود که اصلاح طلبان به جریان های رقیب دیروز خود آموختند سرنوشت ایران از مصالح و منافع خطی و سیاسی مهم تراست.

وی گفت: ائتلاف اصلاح طلبان هم گرایی برای منافع ملی بود و این بدین معنا نیست که گروه های سیاسی وقتی برای اعتلای ایران و منافع ملی ائتلاف می کنند در هم یکی شده اند زیرا ارزش ائتلاف به همین گوناگونی سلیقه های سیاسی است.

وی با اشاره به این که حجت الاسلام روحانی کاندیدای ائتلافی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود که در سایه ائتلاف اصلاح طلبان و میانه روها و اعتدال گرایان و با حمایتهای سید محمد خاتمی و آیت الله رفسنجانی به پیروزی رسید اظهار کرد: اصلاح طلبان واقعی هیچ سهمی از دولت نمی خواهند.

وی با بیان این که برای قوام نظام باید گروههای مختلف فکری در صحنه حضور داشته باشند و با تضارب آراء و اندیشه ها رشد سیاسی صورت گیرد؛ افزود: در نظام ما حاکمیت از آن مردم است و آنان تصمیم می گیرند برای مدت محدودی اداره امور کشور را به عده ای بسپارند.

آملی حضور اندیشه های مختلف سیاسی را در کشور ضروری دانست و گفت: نه اصلاح طلبان اعتدالگرا می شوند و نه برعکس فقط در انتخابات اخیر ائتلاف مبارکی برای تدبیر در کشور و نجات  آن مشکلات صورت گرفت.

وی با اشاره به این که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 76 و پیروزی سید محمد خاتمی اصطلاح اصلاح طلبی مطرح شد، بر ضرورت تعریف دقیق و فرموله شده جریان اصلاح طلبی تأکید کرد و گفت: اگرجریان اصلاح طلبی و فرضیات آن را بشناسیم به خوبی در می یابیم که اصلاح طلبان واقعی هیچ سهمی از پیروزی دکتر روحانی برای خود نمی خواهند.

انقلاب با حضور طیف های مختلف فکری به پیروزی رسید

وی افزود: اصلاح طلبان برای نجات کشور از سراشیبی سقوط، با علم به این که از قدرت سهم چندانی نخواهند داشت؛ ائتلاف کردند.

این فعال اصلاح طلب در استان با بیان این که اغلب اصلاح طلبان فرزندان دوران جنگ و جهادند و مومن ترین و معتقد ترین شیعیان سرخ انقلابی در زمره اصلاح طلبانند؛ به پیشینه جریان اصلاحات در کشور  اشاره کرد و گفت: انقلاب با حضور طیف های مختلف فکری تحت لوای رهبری امام خمینی به پیروزی رسید.

وی افزود: پس از پیروزی گروه ها و جریانات و گرایش های  مختلف فکری در کنار امام حضور داشتند اما در این میان گروهی معتقد بودند که حکومت از آن خداست و روحانیون جانشین خدا برروی زمین اند و حاکمیت از خدا به روحانیت منتقل شده که همین افراد معتقد به این تفکر در جریان انتخابات مجلس سوم گفتند فقط مراجع تقلید و روحانیون حق دارند نماینده مجلس تعیین کنند.

وی افزود: امام رحمت الله علیه نسبت به این اظهار نظرها برآشفتند و خطر تفکر این افراد را از کسانی که می گفتند در انتخابات شرکت نکنید بیشتر  ذکر کردند.

وی افزود: امام راحل (ره) این مسئله را عاملی برای حذف مردم از صحنه سیاسی می دانستند  اما گروهی دیگر هم وجود داشتند که می گفتند  حکومت  از آن خداست اما خلیفه خدا در زمین مردم هستند لذا حکوت از آن مردم است که طرفداران این دیدگاه در آن زمان پیروان خط امام نام گرفتند.

وی گفت: در همان زمان به دلیل این اختلاف نظرات بین روحانیون سیاسی و انقلابی، امام خمینی اجازه دادند دو جریان از یکدیگر جداشوند تا با توجه به اختلاف اندیشه های شان با هم رقابت کنند.

وی افزود: به همین خاطر است که امروز آقای خاتمی اعلام می کنند پیروزی امروز ما شکست هیچ گروهی نیست زیرا دموکراسی حاکمیت اکثریت است ولی دفاع از حقوق اقلیت باید در کنار اجرای نظر اکثریت صورت گیرد از این رو از رئیس جمهور منتخب انتظار می رود از رقبا بیش از ما حمایت کند.

رقابت جریانات سیاسی ناشی از تفکر اصلاح گرایانه امام خمینی است

وی ابراز کرد: امروز با حضور و بروز تفکرات مختلف سیاسی در کشور ما توسعه یافته ترین نظام سیاسی را در منطقه داریم که این محصول رقابتهای جریانات سیاسی و ناشی از تفکر سیاسی اصلاح گرایانه امام خمینی است و گرنه همچون کشورهای منطقه گرفتار نظامی با حاکمیت شیوخ مختلف بودیم.

آملی با اشاره به این که جریان اصلاح طلب در کشور سابقه روشنی دارد و از تبار اسلام گرایی است؛ گفت: باید بنیانهای نظری و عقیدتی اصلاح طلبان را به نسل جوان بشناسانیم تا بتوانند اصلاح طلبان واقعی بشناسانند.

وی به بیان شاخصه های اصلاح طلبان پرداخت و گفت: مسلمانی،میهن گرایی، عقل گرایی و توسل به علم، باور به توسعه سیاسی و دموکراسی و باور به انتخابات آزاد از شاخصه های اصلاح طلبان است.

پیروزی رئیس جمهور منتخب موجب تلطیف فضا شد

وی با بیان این که در شرایطی که دشمنان دندان تیز کرده تا نقشه های شومی برای ما بکشد؛ پیروزی آقای روحانی موجب آرامش و تلطیف فضا شد؛ بیان کرد: اگر چه قدرت هسته ای و نظامی و لازم است اما آنچه نظام  ما را از دسیسه های دشمنان حفظ می کند قدرت مردم است که مصونیت بخش تر از همه قدرتهای دیگر است.

وی مردم را به عنوان قدرتهای منتشره برشمرد و گفت: ساماندهی این قدرت منتشره جهت اداره کشور و در چارچوب انجمن ها و گروها و در راستای توسعه سیاسی و نهادهای مدنی باید شکل بگیرد.

این فعال اصلاح طلب به ضرورت فعالیت رسانه های آزاد تأکید کرد و گفت: اصلاح طلبان همچنین به انتخابات آزاد باوردارند به این معنا که آن قدر امکانات سیاسی در کشور فراهم شود که اقلیتهای سیاسی هم بتوانند آزادانه در عرصه حضور یابند هرچند برخی کژاندیشی هایی نسبت به این باور وجود دارد.

کد خبر 2098342

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha