۲۷ تیر ۱۳۹۲، ۹:۳۲

گزارش خبری/

گردنه ارتباطی دره شهر – آبدانان دغدغه ای برای مردم ایلام/مردم در انتظار مصوبه دولت

گردنه ارتباطی دره شهر – آبدانان دغدغه ای برای مردم ایلام/مردم در انتظار مصوبه دولت

ایلام - خبرگزاری مهر: گردنه خطرناک ارتباطی دره شهر – آبدانان در ایلام سالها است که به دغدغه مردم تبدیل شده و از طرفی باید تونل کبیرکوه به عنوان مصوبه مهم دولت برای حذف این گردنه شتاب گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، گردنه کبیرکوه آبدانان ایلام همچون افعی سیاهی پر پیچ و خم از بالا به پائین کشیده شده و اگر راننده ای ناشناس از این مسیر صعب العبور تردد کند با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

این راه ارتباطی آبدانان به دره شهر و یا بلعکس دارای راهی پر پیچ و باریک و غیر استاندارد است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای آن منطقه طراحی شده است که تردد را برای رانندگان به خصوص رانندگان ماشین سنگین دشوار کرده است. این مسیر دارای جاده ای ترسناک و باریک است که  هر رهگذری از آن عبور کند ترس تمام بدنش را می لرزاند چه برسد به رانندگانی که قصد تردد از این مسیر را دارند.

راههای ارتباطی استاندارد مهمترین شرط برای رسیدن به قله های ترقی و پیشرفت هر منطقه است که در حال حاضر این منطقه بدلیل نداشتن راه مواصلاتی استاندارد در این زمینه محروم است که باید مسئولان بتوانند هر چه زودتر با احداث تونل کبیرکوه زمینه توسعه همه جانبه آن را فراهم کنند.

احداث تونل کبیرکوه برای این منطقه در حال توسعه می تواند مشکلات راه ارتباطی را بطور کلی حل کند این در حالی است که اکنون هم از طریق دره شهر و هم از طریق آبدانان پروژه تونل کبیرکوه در حال انجام است و هم در حال حاضر این پروژه  ها شروع و بعد از مدتی تعطیل می شود.

دولت به منظور رفع مشکل مناطق مختلف استان برنامه های خوبی را تدوین کرده است که در صورت اجرا زمینه توسعه همه جانبه آنها فراهم می شود که در این راستا احداث تونل کبیرکوه نمونه بارز خدمات دهی به شهرستان آبدانان است.

دولتهای پس از انقلاب خدمات قابل توجهی به مناطق مختلف استان ارائه کرده اند که با پیش از انقلاب به هیچ وجه قابل قیاس نیست ولی احداث راه ارتباطی از نیازهای اصلی شهرستان آبدانان ایلام است که باید مسئولان استان تلاش خود را دوچندان کنند تا در این زمینه مشکلات آنان مرتفع شود.

جاده آبدانان- دره شهر در سال 56 با عنوان محور مواصلاتی نظامی توسط شرکت دی سرا احداث شده و این جاده سالیان متمادی تنها  محور مواصلاتی شهرستان به خارج از محدوده جغرافیایی آبدانان بوده است .

در سالهای اخیر با حمایتهای همه جانبه دولت عدالت محور و با سرعت گیری راهسازی، محورهای مهمی همچون آبدانان  و دشت عباس، دسترسی این شهرستان به استانهای همجوار جنوبی کشور را تسهیل نموده است.

 با روی کار آمدن دولت و تصویب تونل کبیرکوه در سفرهای استانی هیات دولت به استان و پیگیری استاندار و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، اجرای این پروژه بسیار مهم و تاثیرگذار ملی آغاز شده که با احداث این تونل، شهرستان آبدانان از بن بست جغرافیایی خارج و در شاهراه ارتباطی شمال غرب و غرب به جنوب قرار می دهد.

 با محقق شدن این امر نه تنها آبدانان از بن بست خارج می شود بلکه روند توسعه منطقه شتاب دوچندان پیدا خواهد کرد ولی واقعیت موجود این است که جاده ارتباطی دره شهر به آبدانان در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق بار سفر و حمل و نقل شهرستان را به خود اختصاص داده است .

در حال حاضر پروژه عظیم کبیرکوه با تونلی به طول 5.4 کیلومتر و راههای طرفین توسط دو پیمانکار  در دست اقدام است که در صورت احداث مشکل جاده مواصلاتی آبدانان رفع می شود.

مراد ناصری فرماندار شهرستان آبدانان در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: عمليات حفاري 500 متر از دهانه اصلي تونل كبيركوه در آينده نزديك آغاز مي شود.

وی افزود: فاز اول اين تونل شامل احداث راههاي طرفين تونل به طول 12 كيلومتر با 70 درصد پيشرفت فيزيكي و اعتباري بالغ بر 110 ميليارد ريال در حال اجراست.

وي گفت: اين مبلغ اعتبار با جذب 25 درصد شامل احداث پلهاي بزرگ و كوچك با تيپهاي مختلف طاقي و دالي به تعداد 25 دستگاه، خاكبرداري و خاكريزي در بدنه راهها و محل حفاري تونل با دو ميليون و 500 هزار مترمربع صورت گرفته است.

به گفته فرماندار تونل كبيركوه به طول چهار هزار رو 680 متر در ظلع شرقي آبدانان قرار گرفته كه شعاع دهانه تونل به طول شش متر داراي دو خط رفت و برگشت و به عرض 11 متر يكي از پروژه هاي مهم و اثرگذار است.

وی ادامه داد: در بحث ايمن سازي و كاهش مسافت سفر، كاهش سوخت و استهلاك وسايل نقليه و خروجي آبدانان از بن بست با ايجاد يك شريان مهم و اتصال شهرستان آبدانان به شريانهاي اصلي كشور و همچنين دسترسي سريع و آسان به مركز شهر و استانهاي همجوار مد نظر است.

علی محمد احمدی نمانیده آبداناندر مجلس گفت: بحث تونل آبدانان  از پروژه های مهم است که به دلیل محدودیت اعتباری که وجود داشت پیشرفت فیزیکی مورد انتظار به عمل نیامده است که از طریق ریاست محترم شهرسازی استان، استاندار واز طریق رایزنی های کمیسیون برنامه و بودجه که داشتیم و در وزارت راه وشهرسازی با وزیر و معاون آنها موضوع رابه شکل جدی دنبال می کنیم.

نماینده مردم شهرستان های دهلران، آبدانان و دره شهر اظهار داشت: امیدواریم با تخصیص هایی که صورت می گیرد اعتبار برای تونل درنظر گرفته شود تا این پروژه مهم و حیاتی برای شهرستان آبدانان روند اجرایی وعملیاتی را دنبال کند.

وی بیان داشت: تونل آبدانان از پروژه های بسیار مهم این شهرستان است که متأسفانه امسال به دلیل محدودیت اعتباری که وجود داشت،پیشرفت فیزیکی مورد نظر انجام نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پروژه ساخت تونل آبدانان از طریق مسئولین ارشد استانی و کشور درحال پیگیری است.

کد خبر 2098348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha