۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۵

چه کسی مشت رولینگ را باز کرد؟

چه کسی مشت رولینگ را باز کرد؟

یک برنامه کامپیوتری موفق به کشف راز رولینگ شد و مشت او را در نوشتن یک اثر جنایی با نام مستعار باز کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیجیتال ترندز، به دنبال موفقیت عظیم رولینگ در خلق مجموعه «هری پاتر» و استقبال از اولین کتاب او برای بزرگسالان با عنوان «جای خالی ناگهانی»، جی.کی رولینگ سعی کرد اثری را بدون استفاده از نام پرقدرتش منتشر کند. به همین دلیل با استفاده از اسم مستعار رابرت گالبرایت کتابی جنایی با نام «آوای فاخته» منتشر کرد که درباره کارآگاهی به اسم کامرون استرایک است که باید پرده از راز شخصیتی به اسم کوکو (فاخته) بردارد.

این کتاب را لیتل براون در ماه آوریل (فروردین) امسال منتشر کرد و رمان با کسب نقدهای متعدد موفق به فروشی 1500 نسخه‌ای شد.

چند هفته بعد ساندی تایمز شروع به طرح ظن و گمان‌هایی کرد که این رابرت گالبرایت ممکن است در اصل فرد دیگری باشد که بیش از این باید او را بشناسیم و به صورت دقیق‌تر گفت: شاید هم او جی. کی رولینگ باشد!

اما این حدس چیزی فراتر از یک بررسی منتقدانه بود و با استفاده از برنامه نرم‌افزاری پروفسور پیتر میلیکان در دانشگاه آکسفورد و با بررسی و تحلیل سبک نویسندگی نویسنده و استفاده از کلمات مشخص به دست آمد.

این محقق با استفاده از 9 متن مختلف رمان «آوای فاخته» را با «جای خالی ناگهانی»، «هری پاتر و یادگاران مرگبار» و دو اثر از راث رندل، پی دی جیمز، و وال مک درمید مقایسه کرد و به این نتیجه رسید که این کتاب نوشته جی. کی رولینگ است.

میلیکان گفت برنامه‌ای نوشته که بر حسب طول کلمات، بلندی جملات، بلندی پاراگراف‌ها و الگوهای تلفظی، می‌تواند ویژگی‌های هر نویسنده را تعیین کند.

او گفت اگر بررسی داده‌های هریک از این آثار را باهم مقایسه کنیم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که نویسنده هر دو اثر رولینگ بوده است.

با اعلام اینکه رولینگ نویسنده این اثر بوده، این کتاب جدید بلافاصله در فهرست پرفروش‌های سایت آمازون قرار گرفت.

کد خبر 2098352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha