۲۶ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۵۴

لوح فشرده ترتيل قرآن كريم رونمایی شد

لوح فشرده ترتيل قرآن كريم رونمایی شد

لوح فشرده ترتيل قرآن كريم، شب گذشته سه‌شنبه 25 تيرماه با حضور معاون صدا در بيست‌و‌يكمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن کریم رونمايی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آلبوم ترتيل قرآن كريم با صدای اساتيدی همچون حسین سبزعلی و محمدحسين سعيديان از قاريان بين‌المللی كه به همت گروه تلاوت راديو قرآن توليد شده است، رونمايی شد.

اين مراسم سه‌شنبه، 25 تيرماه با حضور محمدحسين صوفی، معاون صدا سازمان صدا و سيما، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين حميد محمدی، معاون قرآن و عترت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسين محمدزاده، مدير راديو قرآن جمعی از مديران جامعه قرآنی در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد.

براساس اين گزارش، آلبوم صوتی ترتيل قرآن كريم، مجموعه تلاوت‌های ترتيل قرآن كريم با صدای حسين سبزعلی و محمدحسين سعيديان است.

تلاوت ترتیل، تلاوتی مورد توجه جوانان است

در ابتدای این مراسم استاد حسین سبزعلی سوره مبارکه شمس را تلاوت کرد و پس از آن محمدحسین محمدزاده با اشاره به تولید دو اثر فاخر قرآنی برای بهره مندی بیشتر مردم از تلاوت‌های ترتیل و انس با قرآن گفت: براساس نظرسنجی های انجام گرفته مخاطبان با تلاوت ترتیل ارتباط بهتری برقرار می کنند و بسیاری از جوانان تلاوت‌های ترتیل را به تلاوت تحقیق ترجیح می‌دهند.

مدیر شبکه رادیویی قرآن با اشاره به عملکرد 30 ساله رادیو قرآن گفت: آنچه که امروز از آن رونمایی خواهیم کرد به همت گروه تلاوت رادیو قرآن تهیه شده است و ما به واسطه اهمیت تلاوت ترتیل قرآن تصمیم گرفتیم تا این دو اثر را تهیه کنیم.

محمدزاده در ادامه  به ویژگی‌های این دو اثر پرداخت و عنوان کرد: در این دو اثر تمامی ضوابط و ویژگی‌های قرائت ترتیل رعایت شده است.

وی در ادامه سخنان خود، استفاده از ردیف‌های ایرانی در تلاوت ترتیل را به عنوان ویژگی دیگر این دو اثر معرفی کرد و افزود: ما معتقد هستیم ردیف‌های ایرانی می‌تواند به زیبایی تلاوت ترتیل بیفزاید و این اثر باعث شده تا هویت اسلامی - ایرانی افزایش یابد.

محمدزاده با اشاره به به جایگاه ترتیل در هنر تلاوت گفت: در قرآن کریم و همچنین روایات ائمه اطهار(ع) بر تلاوت ترتیل تأکید و توصیه شده است که این نوع تلاوت  در عرصه هنر تلاوت قرآن کریم از انواع پرطرفدار است.

مدیر رادیو قرآن اعلام آمادگی کرد از طرحهای اساتید قرآنی در ارائه تلاوتهای فاخر استقبال می شود و امید که با همکاری معاونت قرآن و عترتر(ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در آینده نزدیک در مسیر تولید آثار فاخر قرآنی گام برداریم.

راديو قرآن زمینه‌ساز فعالیتهای قرآنی در کشور

در اين مراسم محمدحسین صوفی معاون صدای رسانه ملی در سخنانی بیان كرد: وجود ولایت و نعمت قرآن کریم از موادی است که باید داشتن آنرا سپاس بگوییم و توجه داشته باشیم که همراه با تلاوت قرآن به تدبر در این کلام الهی نیز اهتمام بورزیم و این امر با وجود قاریان خوش صدا میسر شده است.

وی افزود: رسانه ملی و به ویژه راديو قرآن خود را موظف می‌داند تا در جهت تشویق و ترغیب مردم به فراگیری تلاوت قرآن و آموزش قرآن کریم زمینه را فراهم سازد و با ایجاد يك فضای قرآنی  مردم از طریق رسانه بتوانند نیازهای قرآنی خود را تامین کنند.

وی افزود: در همین راستا قاریان برجسته کشورمان با صوت دلنشین خود فضای زیبای قرآنی در جامعه ایجاد می کنند و به دليل توجه جامعه بع انس با قرآن  و اهمیت آن اولين راديويی كه بعد از انقلاب راه‌ اندازی شد راديو قرآن بود كه تا امروزسی سال از عمرش می‌گذرد.

صوفی اعلام كرد: اميدوارم اقدامی كه برای اين دو قاری برجسته كشورمان انجام شد برای ديگر قاريان بزرگ كشورمان هم رخ دهدورسيدن به اين خواسته نيز ياری مسئولان را طلب می‌كند كه با رهنمودهای لازم اين خواسته فراهم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به راه اندازی رادیو تلاوت در سال گذشته نیز گفت: رسانه ملی در حوزه صدا در ماه مبارک رمضان  با راه اندازی رادیو تلاوت هدیه قرآنی به جامعه مسلمان اهدا کرد و امسال نیز رادیو به ملت شریف و قرآن دوست این 2 اثر فاخر را تقدیم می کند.

معاون صدای رسانه ملی قرار گرفتن پخش تلاوت جزء‌خوانی هر روز قرآن کریم در جدول پخش شبکه‌های رادیویی را از دیگر اقدامات قرآنی معاونت صدا در سالهای اخیر عنوان کرد و گفت: تمامی شبکه های رادیویی علاوه بر تلاوت های اذان‌گاهی در ماه مبارک رمضان از اذان صبح هر کدام یک ساعت تلاوت ترتیل قرآن را در جدول پخش برنامه‌های خود قرار داده‌اند که در طول 24 ساعت حداقل 20 جز قرآن در شبکه‌های رادیویی ختم می شود.

رادیو قرآن، مبدأ تحولات قرآنی در حوزه صداست

حميد محمدی در سخنانی بیان كرد: من به شخصه از اين دو بزرگوار بابت زحمات بسياری كه برای خلق آثار مذكور كشيده‌اند، كمال تشكر را دارم، آثاری كه هر كدام در قالب و استانداردهای خودشان كامل‌ترين شكل تلاوت هستند.

وی افزود: به يقين می‌گويم كه مبدا بسياری از تلاوت‌های قرآن كريم راديو قرآن است. امتيازی كه سبب شده مقام معظم رهبری نسبت به اين شبكه راديويی توجه ويژه داشته باشند.

محمدی ادامه داد: هنگامی ‌كه درباره اهميت تلاوت سخن می‌گويم بايد به اين مثال اشاره كنيم كه خداوند، رسولان خود را از بين انسان‌های خوش صدا انتخاب كرده تا بتوانند به اين واسطه در تبليغ موفق باشند، همانگونه که حضرت رسول(ص) با صدای دلنشين‌شان بسياری را مسلمان كردند و کفار با شنیدن صوت زیبای تلاوت ایشان به سمت اسلام گرایش پیدا کردند. اين كاركرد در زمان حال نيز قابل دستيابی است، پس بايد به آن توجه و تأكيد داشت و كاری كه شبكه قرآن در حال انجام آن است از مصادیق این موضوع است.

وی  در ادامه با اشاره به اهمیت تصویرگری صوتی با تلاوت زیبای آیات الهی گفت:  به نظرم تلاوت‌های موجود كه توسط اين دو استاد انجام شده، تجلی مسير قرآن است، زيرا تصويركننده چهره دلربای قرآن است، البته در اين دو تلاوت جز در بخشهایی از صدای استاد سبزعلی که جلوه جلال خدا را نیز ظاهر می کند بيشتر مظهر جمالی خداوند هويداست كه بر زيبايی تلاوت‌های مذكور افزوده است و مظهری از قول ثقیل در این تلاوتها نیست.

معاون قرآن و عترت(ع) وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، زیبایی این تلاوت‌ها را عقبه قرآنی اساتید قاری و لطف الهی عنوان کرد و افزود: حقیقت نوریه قران به صورت کلمه برای حض شنیداری بشر در قالب تلاوت است که علم قرائت زیبایی‌شناسی آنرا راهبری می کند و این تلاوتها نیز در نوع خود بی بدیل و زیبا هستند.

وی ورود آموزه های قرآنی به زندگی انسان را هنری زیبا دانست و گفت: قرآن پیش از عقل با هنرها و زیبایی هایش قلبها را تسخیر می کند و یکی از این هنرها فن تلاوت است که شنونده را مدهوش می سازد و صدای خوب یکی از جلوات این تجلی است.

وی در پايان خاطرنشان كرد: اميدوارم همان‌گونه كه اين دو استاد در تلاوت، زيبايی كلام را خلق كردند، در خلق و خو نيز راه قرآن را پيش گيرند و این اصل مهمی است كه مقام معظم رهبری به روی آن تاكيد داشتند.

در ادامه این مراسم محمدحسین سعیدیان آیاتی از سوره مبارکه کهف را تلاوت کرد و پس از آن با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی معاون قرآن و عترت(ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, محمدحسین صوفی معاون صدای رسانه ملی، محمدحسین محمدزاده مدیر رادیو قرآن و جمعی از اصحاب رسانه از لوح فشرده ترتیل اساتید حسین سبزعلی و محمدحسین سعیدیان رونمایی شد.

کد خبر 2098566

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha