۲۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۳۳

روزه و امنیت اجتماعی؛ کاهش جرایم اجتماعی در ماه مبارک رمضان

روزه و امنیت اجتماعی؛ کاهش جرایم اجتماعی در ماه مبارک رمضان

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: بر اساس آماری كه از سوی نهادهای مربوطه اعلام می‌گردد، هر ساله با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان میزان جرایم اجتماعی به میزان قابل توجهی كاهش می‌یابد. ریشه این اصلاح اجتماعی را باید در گرایش افراد جامعه به معنویات و سلطه معنویت بر جامعه جستجو كرد.

این راهكار بزرگ معنوی می‌تواند راه‌گشای دیگر معضلات اجتماع اسلامی و نیز بشری قرار گیرد؛ به گونه‌ای كه با تبیین و گسترش صحیح مسائل دینی و روحانی، به ستیز اهریمن پلیدی‌ها و نادرستی‌ها رفت.

زندگی اجتماعی نسبت به گذشته دارای پیچیدگیهای زیادی شده است به همین نسبت جامعه با چالشهای جدی زیادی ربرو است. ناهنجاریهای زیادی هر روز در اجتماع تولید می شود که از دلایل آن می توان زیاده خواهی و تجمل پرستی و تابع هوا و هوس بودن نفس برشمرد. چنانچه حضرت امیر(ع) می فرمایند: هوا و هوس انسان، مانند اسب سرکش و چموشى است که لجام را پاره کرده و اختیار را از کف آن که بر او سوار است گرفته و عاقبت، او را در آتش مى‏افکند اما مَثَل تقوا مثل مرکبهاى راهوار، آرام است که مهار آنها در اختیار آن کسى است که بر آن سوار است و او را به بهشت وارد می سازد.

ماه مبارک رمضان به عنوان یک عامل کنترل کننده عمل می کند، فلسفه اساسى روزه، تقوا و پرهیز از محرمات الهى است.

عبادات الهى خصوصا نماز و روزه، عامل مهم و اساسى براى تقلیل گناه، از جمله تقلیل جرایم و تخلفات اجتماعى است. بهترین شاهد بر این مدعا این است که جرایم و تخلفات در میان نمازگزاران و روزه‏داران به مراتب کمتر از دیگران است.

از این رو، آمار و ارقام جرایم و تخلفات در ماه مبارک رمضان به مراتب، کمتر از ماههاى دیگر است. آمارها نشان می دهد که جرایمى همچون سرقت و جنایت و قتل و غارت و ضرب و جرح و تجاوز به عنف و فحشا و منکر در این ماه به شدت کاهش پیدا می ‏کند.

با آمدن روزه فضای جامعه فضای روحانی و معنوی می شود، عموم جامعه تحت تأثیر قرار می گیر‏د. فضا، فضاى معنوى و روحانى و عرفانى و عبادى مى شود در چنین فضایى، انگیزه‏ها و عوامل گناه و تخلف و ارتکاب جرم به شدت تقلیل پیدا می کند. بنابراین، ماه رمضان و روزه، عامل تربیتى مهمى براى کاهش جرایم و تخلفات اجتماعى است.

روزه سبب می شود با ایجاد تحول درونی در انسان بستر ناهنجاریها را از بین ببرد امنیت اجتماعی را ارتقا دهد از اینرو می توان نقش روزه را در بالابردن امنیت در جامعه نیز از نظر دور نداشت و به این کارکرد روزه توجه نمود.

روزه، قطع نظر از زیبایی‌های دیگرش، یك زورآزمایی و خودشناسی است. روزه دار وقتی كه دید می‌تواند در مدت معینی از همه ضروریات بدن صرف‌نظر كرده و گرسنه و تشنه بماند، می‌داند كه دست كشیدن از محرمات برای او میسر است. بدین وسیله درهای تقوا و مقاومت در برابر شهوت‌ها به روی شخص باز می‌شود و می‌تواند خود را به انجام واجبات و مستحبات وادارد.

از آثار سودمند روزه در بخش اجتماعی آن، تمرین احترام به قانون و دیگر افراد جامعه است. در جامعه‌ای كه روزه به عنوان یك فریضه دینی مورد توجه است، همه افراد خود را موظف به خویشتنداری و رعایت احترام آن جامعه می‌دانند و از هر كاری كه موجب جریحه‌دار شدن و آزار روزه‌داران می‌گردد، پرهیز می‌كنند. در جامعه روزه‌دار، خوردن و آشامیدن و حركات ضد اخلاقی مغایر با رفتار دینی به شدت محكوم است و انسان‌های فهیم خویشتن را از آن دور نگه می‌دارند.

کد خبر 2100045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha