۲۹ تیر ۱۳۹۲، ۱۶:۲۶

مهر گزارش می دهد؛

دست استمداد مراتع خشکید/ نگذاریم آتش خواب بلوطستان را آشفته کند

دست استمداد مراتع خشکید/ نگذاریم آتش خواب بلوطستان را آشفته کند

خرم آباد - خبرگزاری مهر: مراتع سرسبز دیروز با نفس گرم تابستان خشکیده اند، کوهی از علف های خشک دور و بر بلوط ها و درختان دیگر منطقه را گرفته است؛ تنها یک جرقه کافیست تا هستی مراتع و جنگلها را به نیستی بکشاند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان لرستان میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استانهای فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد ولی در سالهای اخیر جنگلهای این استان تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند در پی آتش سوزی های متعدد از دست رفته اند.

این در حالیست که طی سالهای اخیر علاوه بر جنگلها و مراتع استان که تحت پوشش اداره کل منابع طبیعی هستند، مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت محیط زیست لرستان نیز از گزند آتش سوزیها در امان نماندند.

آنچه نگرانیها در این زمینه را بیشتر می کند عمدی بودن بخش عمده ای از آتش سوزیهای رخ داده در استان است، آتش سوزیهایی که به طمع افزایش اراضی کشاورزی توسط برخی روستائیان صورت می گیرد.

در این میان بخش دیگری از حریق ها ناشی از موضوع کاه و کلش سوزی کشاورزان است به طوریکه در یکی از آتش سوزیهای عمده طی سالهای گذشته در شهرستان پلدختر مربوط شاهد بودیم که متاسفانه سهل انگاری یک فرد باعث از دست رفتن بخش زیادی از مراتع این شهرستان شد.

ضرورت نظارت و کنترل هر چه بیشتر متولیان از یک سو، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش از سوی دیگر و همچنین توجه بیشتر مردم به جنگلها و مراتع به عنوان سرمایه ملی هر کدام حلقه ای از زنجیره حفظ و حراست از این موهبیت خدادادی است.

مرتضی ولي پوري فرماندار مرکز لرستان ظهر شنبه در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران شهرستان خرم آباد در سخناني با تبيين نقش جنگلها و مراتع در زندگي روزمره از جنگلها و مراتع به عنوان نعمات خدادادي بي بديل ياد كرد و این سرمایه را امانتي گرانبها متعلق به نسلهاي آينده در دستان نسل امروز دانست.

وی ادامه داد: صيانت از اين سرمایه با ارزش امري بديهي و لازم است و تنها در حوزه فعالیت دستگاه یا نهاد خاصی نيست بلكه همه اقشار مردم در هر كسوت و مقامی بايستي نسبت به حفظ و احياي طبيعت اقدام کنند.

ولي پوري به وضعیت جنگلها و مراتع در استان لرستان و شهرستان خرم آباد اشاره کرد و از این ظرفیت به عنوان نعمتی برای استان لرستان یاد کرد که باید بیش از گذشته قدردان آن بود.

فرماندار خرم آباد ادامه داد: لرستان و به ويژه شهرستان خرم آباد از استانها و شهرستانهاي دارای غنای بالا در زمینه جنگل و مرتع است.

ولی پوری افزود: بر اساس آمار احصا شده در حوزه شهرستان خرم آباد بيش از 388 هزار هكتار جنگل طبيعي و 1500 هكتار جنگل مصنوعي وجود دارد که نقش مهمی در مقابله با گرد و غبار و تعدیل آب و هوا در مرکز استان دارند.

وي ميزان مراتع موجود در شهرستان خرم آباد را بيش از 120 هزار هكتار عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به گستردگي سطح جنگلها و مراتع در حوزه شهرستان خرم آباد، امر صيانت از اين منابع خدادادي بسيار حساس و سنگين است.

فرماندار خرم آباد به برخی مشکلات دستگاههای متولی امر در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه امكانات موجود در دستگاههاي اجرايي ذی ربط در اين حوزه پاسخگو نبوده و امكانات و اعتبارات بيشتري براي اين امر لازم است.

ولی پوری از مسئولين دستگاههاي اجرايي شهرستان به ويژه مسئولين منابع طبيعي، حفاظت از محيط زيست و جهادكشاورزي شهرستان خواست تا با برنامه ريزي دقيق و انجام كار مطالعاتي نسبت به تدوين طرحهاي مناسب و اجرايي در راستاي حفظ و صيانت از منابع طبيعي اقدام کنند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود به فصل تابستان و خشك شدن مراتع اشاره کرد و گفت: وجود گياهان خشك انبوه در جنگلهاي حوزه شهرستان و قابليت اشتعال بالاي آن به عنوان يك خطر جنگلها و مراتع را تهديد مي كند.

فرماندار مرکز لرستان خواستار اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در این زمینه است و عنوان کرد: همه آحاد مردم و شهروندان به ويژه روستائيان و عشاير كه در فصل گرما به دامان طبيعت پناه مي برند مي بايست با نهايت دقت از اين منابع با ارزش صيانت کنند.

ولی پوری بر ضرورت تشكيل پاسگاه محيط باني در جنگلهاي جنوبي شهر خرم آباد تاکید کرد و ساماندهي دهياران، شوراها و برگزاری دوره های آموزشی لازم مبارزه با اطفاء حريق در جنگلها و مراتع، ايجاد راههاي دسترسي به مناطق صعب العبور و استفاده از ظرفيت مطبوعات و رسانه هاي محلي بويژه صدا و سيماي مركز لرستان در راستاي تنوير افكار عمومي را از جمله راهکارها برای حفاظت از جنگلها و مراتع اين شهرستان برشمرد.

به هر روی به نظر می رسد این روزها که دست استمداد مراتع خشکیده است و دیگر توانی برای دفاع از خود ندارند، کمی به فکر باشیم و همه دست به دست هم دهیم تا آتش خواب تابستانی بلوطستان را آشفته نکند.

کد خبر 2100808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha