۳۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۸

مهر گزارش می دهد؛

بررسی افق ها و آسیب ها در مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی/ مهجوریت قرآن در رسانه ها

بررسی افق ها و آسیب ها در مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی/ مهجوریت قرآن در رسانه ها

مشهد - خبرگزاری مهر: رسانه ها چند روز قبل از برگزاری یک مسابقه فوتبال در باره نتیجه حواشی آن گمانه زنی می کنند و بحث ها و صحبت ها بعد از مسابقه نیز ادامه می یابد اما کارشناسان قرآنی خراسان رضوی معتقدند که در مورد اطلاع رسانی و پرداختن به مباحث قرآنی در سطح مطلوب در رسانه ها و مطبوعات فاصله داریم و قرآن مهجور مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، هم اندیشی و استفاده از تجربیات گذشته در مسابقات قرآنی یکی از دلایل پیشرفت کمی و کیفی همه ساله این مسابقات در سراسر کشور و از جمله خراسان رضوی بوده است به گونه ای که امروز پس از گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی سطح برگزاری مسابقات قرآن کریم در بخش های مختلف در کشورمان به یک جایگاه مطلوبی رسیده است اما به گفته اهل نظری که سالها خدمت در برگزاری مسابقات قرآن را تجربه کرده اند به رغم پیشرفت کمی و کیفی مسابقات قرآن کریم هنوز تا رسیدن به نقطه آرمانی و در شان آیات الهی کتاب نجات بخش قرآن کریم مقداری فاصله وجود دارد که بررسی افق ها و آسیب های موجود بر سر راه این هدف آرمانی و بلند می تواند در رسیدن به نقطه مطلوب اثر گذار باشد.

مدیر اجرایی سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم در خراسان رضوی می گوید: مسابقات قرآن خراسان رضوی یکی از سخت ترین مسابقات کشور است به گونه ای که برخی از افرادی که در مسابقات کشوری موفق به کسب مقام می شوند گذر موفق آمیز از مسابقات این استان و سپس کسب مقام در سطح کشور می دانند.

سطح بالای مسابقات قرآن در خراسان رضوی

حجت اسلام سعید آخوندی تاکید می کند: ما در شهری هستیم که به برکت و مجد ثامن الحجج(ع) سطح مسابقات قرآنی به شدت بالا است و کسانی که در مسابقات قرآن خراسان رضوی شرکت می کنند اغلب برنامه ریزی هایشان برای کسب عناوین برتر در کشور است.

وی با بیان اینکه امسال برای دومین مرتبه خراسان رضوی از لحاظ کیفیت و کمیت در برگزاری مسابقات قرآن کریم در کشور حائز رتبه برتر شد می افزاید: استانداردهای مسابقات این استان همان استاندارهای مسابقات کشور است.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به یکی از این استاندارهای کشور ابراز می کند: یکی از این استانداردهای مسابقات داشتن دو داور برای هر یک از رشته ها است که ما معمولا در مسابقات قرآنی خراسان رضوی از یک داور بومی و یک داور از دیگر استان های کشور استفاده می کنیم.

وی همچنین با بیان یکی دیگر از کارهای متفاوت خراسان رضوی در نحوه برگزاری مسابقات قرآن کریم در این استان اظهار می کند: ما در خراسان رضوی برای هیات داوران مسئول هیات گذاشته ایم و مسابقات را به سمت استاندارهای کشوری سوق داداه ایم.

رضایت اغلب شرکت کنندگان در مسابقات استان از نحوه عملکرد داوران

حجت اسلام آخوندی می افزاید: در پایان مسابقات قرآنی معمولا نفرات اول تا سوم از نحوه برگزاری و قضاوت در مسابقه راضی هستند و مابقی افراد معولا معترضند اما چون ما در خراسان رضوی از استاندارهای کشوری استفاده می کنیم حتی افرادی که موفق به کسب عناوین برتر هم نمی شوند از نحوه برگزاری مسابقات ابراز رضایت می کنند، البته ممکن است یک عده معدودی افراد به نیت ناخالص هم اعتراضات غیر منطقی را بیان کنند.

وی همچنین با اشاره به آمار شرکت کنندگان در مسابقات قرآن خراسان رضوی در سال 1389 عنوان می کند: در سال 89 حدود دو هزار شرکت کننده داشته ایم که این مقدار در سال های بعدی بیشتر شده و ما در مسابقات سال 91 میزبان 300 هزار شرکت کننده بوده ایم.

دبیر اجرایی سی و ششمین دوره مسابقات قرآن خراسان رضوی می افزاید: پیش بینی ما حاکی از حضور 500 هزار نفر در سی و ششمین دوره مسابقات قرآن خراسان رضوی است.

مهجوریت قرآن در بخش اطلاع رسانی

وی با بیان مهجوریت قرآن در بخش اطلاع رسانی می گوید: چند روز قبل از برگزاری یک مسابقه فوتبال همه رسانه ها در باره نتیجه آن مسابقه و حواشی مختلف آن گمانه زنی می کنند و بحث ها و صحبت ها تا مدتی پس از برگزاری آن مسابقه نیز ادامه می یابد اما در مورد اطلاع رسانی مسابقات قرآن باید بگویم قرآن مهجور مانده است.

حجت اسلام آخوندی می افزاید: البته اگر بخواهیم به مطبوعات و رسانه های استانمان نمره بدهیم باید بگویم اطلاع رسانی در بخش قرآن نسبت به گذشته بهتر شده است اما بنده اگر بخواهم نمره بدهم برای مسابقات همین امسال از 100 نمره به رسانه های استان 10 خواهم داد؛ چرا که معتقدم ما تا رسیدن به جایگاه مطلوب در بحث اطلاع رسانی و پرداختن به مباحث قرآنی در رسانه ها و مطبوعات هنوز فاصله زیادی داریم.

موازی کاری در کار فرهنگی وجود ندارد

وی با اشاره به بحث های مطرح شده ای که برگزاری مسابقات قرآنی توسط اداره ها و سازمان های مختلف را موازی کاری می دانند اظهار می کند: ما در کار فرهنگی موازی کاری نداریم و همه برگزار کنندگان در واقع یک کار را انجام می دهند و کل این فعالیت ها را اگر در کنار یکدیگر قرار دهیم خواهیم دید هنوز یک سهم ناچیز از فعالیت های ممکن را در بر می گیرد.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه مسابقات توسط هر نهادی برگزار شود از مرکز همان نهاد شکل خواهد گرفت می افزاید: ما امسال در مسابقات خراسان رضوی دو مرحله روستایی و محله ای را اضافه کرده ایم.

وی تاکید می کند: در صورتی که ما تجمیع مسابقات قرآنی را انجام دهیم نه تنها باعث از بین رفتن فعالیت های قرآنی درون هر سازمانی خواهیم شد بلکه به اهداف موردنظر در تجمیع نیز نخواهیم رسید.

نیازمند ساماندهی در نحوه برگزار مسابقات قرآن هستیم

حجت الا سلام آخوندی تصریح می کند: البته بنده منکر این نیستم که باید یک ساماندهی در برگزاری مسابقات قرآنی انجام بگیرد تا بهره مندی از نتایج آن بیشتر شود.

وی همچنین از بیان پیشنهاد خراسان رضوی برای میزبانی از مسابقات بین المللی قران کریم در مشهد خبر می دهد و می گوید: ما به مسئولان پیشنهاد داده ایم تا متسابقین بین المللی قرآنی در مشهد حضور یابند اما این تقاضای ما بنا به دلایلی همچون نبود یک سالن بزرگ و در شان مسابقات بین المللی در مشهد هنوز پذیرفته نشده اما ما همچنان پی گیر مسئله هستیم.

مجتبی بزم آرا دبیر ستاد برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات قران کریم در شهرستان فریمان نیز با اشاره بر لزوم فراگیری روخوانی و روان خوانی قرآن کریم توسط همه مردم کشور عنوان می کند: هر ایرانی مسلمان باید بتواند کلام وحی را حداقل در حد روخوانی و روانخوانی یاد بگیرد.

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات در رده های سنی مختلف باعث گسترش و تشویق نوجوانان و جوانان به سمت معارف الهی و قرآنی خواهد شد و به همین دلیل نظام مقدس جمهوری استلامی ایران نیز سرمایه گذاری خوبی در این زمینه انجام داده است.

فرماندار شهرستان فریمان با اشاره به نحوه برگزاری مسابقات قرآن کریم در سال های اخیر این مسابقات را با مسابقات اول انقلاب غیر قابل مقایسه می داند و می گوید: نحوه برگزاری مسابقات از نظر کیفی و کمی نسبت به گذشته تغییرات چشمگیر و محسوسی داشته است.


ضعف های آموزشی در آموزش و پرورش

وی یکی از ضعف ها و آسیب های موجود در آموزش قرآن کریم را در آموزش و پرورش می داند و می گوید ما در کشورمان در طول 12 سالی که دانش آموزان دیپلم می گیرند دو زبان عربی و انگلیسی را آموزش می دهیم که اما بیشتر از 90 درصد فارغ التحصیلان دیپلمه ما قادر به خواندن یک متن ساده عربی و فهم معنی آن نیستند و همین مسئله در آموزش قران کریم نیز تاثیر داشته است.

بزم آرا معتقد است آموزش قران کریم باید از پایه آغاز شود و انگیزه و علاقه را در کودکان ایجاد کنیم سپس می افزاید: اگر انگیزه و علاقه در کودکانمان افزایش یابد بعدا این نوجوانان و جوانان خودشان به سمت قرآن و مسابقات قرآنی خواهند رفت.

وی ابراز می کند: ما در بسیاری از خانواده ها می بینیم اهالی خانواده برای یک مسابقه ورزشی وقت می گذارند و برای دیدن آن مسابقه برنامه ریزی می کنند و اگر یک روزی فرزندان ما به ما گفتند شبکه قرآن را بزنید تا ما تماشا کنیم آنروز روز است که ما می توانیم بگوییم در انجام کار فرهنگیمان موفق بوده ایم.

بدون شک رفتن به سمت انوار الهی قرآن کریم و استفاده از معارف پر نور کتاب نجات بخش بشریت بسیاری از تنگناها و چاله های اندیشه بشری را راهگشا خواهد بود، مسابقات قرآن کریم نیز میدانی است برای گرد هم آمدن افرادی که هر کدامشان در بخش های مختلفی همچون قرآئت، حفظ، و تفسیر قرآن کریم می توانند آغاز گر راهی باشند تا با تابش انوار الهی قران کریم نور هدایتش را در ریسمان عترت گرده زده و نجات بخش انسان گرفتار در فلسفه های متعدد ساخته و پرداخته اذهان گرفتار در دنیای بشریت شوند و کیفیت بخش به مسابقات قرآن کریم یعنی کیفیت بخشیدن به تابش بهتر و بیشتر انوار مقدس الهی بر ذهن جستجو گر دنیای منتظر نجات بخش آخر الزمان.

..........................

گزارش: رضا آرمانیان

کد خبر 2101006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha