۳۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۴:۵۵

امینی:

سدسازی عامل آلودگی آب و خشکی زمین‌های کشاورزی اصفهان است

سدسازی عامل آلودگی آب و خشکی زمین‌های کشاورزی اصفهان است

اصفهان - خبرگزاری مهر: مديرعامل كانون خبرگان كشاورزي استان اصفهان گفت: آلودگی آب اصفهان و خشک شدن زمین‌های کشاورزی از جمله پیامدهای سدسازی در استان اصفهان است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسفنديار اميني ظهر یکشنبه در نشست خبری با عنوان سدسازي و اثرات آن بر خشكي زاينده رود اظهار داشت: در گذشته و قبل از احداث سدها در طبيعت، آب مازاد در فصولي كه مصرف كم بود در سفره هاي زير زميني ذخيره و در مواقع كم آبي از طريق قنوات، چاه ها و چشمه ها آب مصرفي تامين مي شد اما امروزه اين كار با ساخت سد انجام مي شود.

وي خاطرنشان کرد: از ايرادهاي ذخيره سازي آب در پشت سد ها نسبت به ذخيره زيرزميني اين است كه ساخت سد، همواره با هزينه‌هاي سنگيني روبه رو بوده، در حالي كه ذخيره زيرزميني اين گونه نيست، از طرفي آبي كه در پشت سدها ذخيره مي‌شود، در ايام خاصی از سال به ويژه در فصل تابستان به دليل روباز بودن، با تبخير همراه است و ميزاني از آب به هدر مي رود و اين در حالي است كه ذخيره آب در سفره هاي زيرزميني اين مزيت را دارد كه تبخيري صورت نمي گيرد.

مدير عامل كانون خبرگان كشاورزي استان اصفهان با اشاره به اينكه در ذخاير زيرزميني آب تصفيه هم مي شود ولي در مورد سد اين گونه نيست بلكه آلودگي آب هم اضافه مي‌شود، تصریح کرد: متاسفانه بيشتر اكوسيستم رودخانه ها و مناطق مختلف به دليل احداث سدها و اخلال در نظام طبيعي توزيع آب به هم خورده است.

وی با بیان اینکه در طول سال، پرندگان در مسير سيبري به تالاب گاوخوني در تردد بودند و اين مسير را طي مي كردند، افزود: در پي خشكي زاينده رود، علاوه بر کوچ پرندگان از این مناطق گونه های مختلف ماهيان و آبزيان که در اين حوزه قرار داشتند نيز از بين رفتند.

بصیری ادامه داد: کارشناسان آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرده‌اند که سالانه 420 میلیون متر مکعب برای آب شرب اختصاص داده‌اند، این در صورتی است که 93 میلیون متر مکعب آن برای استان یزد، 46 میلیون متر مکعب برای شهرستان کاشان، 200 میلیون متر مکعب برای استان چهار محال و بختیاری، 76 میلیون متر مکعب برای توسعه بخش کشاورزی برخوار، 68 میلیون متر مکعب برای رودشتین، 20 میلیون متر مکعب برای بخش مرکزی و بقیه کمتر از این مورد است اما جمع این موارد به مقدار کل نمی‌رسد و مابقی آب به جایی نامعلوم هدایت می‌شود.

وي با اشاره به اين كه در زمان نه چندان دور، قريب 400 هزار دام از علفزارهاي تالاب گاوخوني تعليف مي كردند، مي گويد: متاسفانه با اين اقدام ها، حقابه كشاورزان از بين رفت و اصفهان از چهره تاريخي و باغي و سرسبز خود دور شد.

 مديرعامل كانون خبرگان كشاورزي استان اصفهان با اشاره به اين كه سدسازي شايد در يك مقطع زماني كوتاه تغييرات خوبي را در جامعه ايجاد كند، افزود: هركجا برخلاف رويه طبيعت قدم برداريم، اين حركت محكوم به شكست خواهد بود و نمونه بارز آن را مي توان در سدسازي زاينده رود ديد.

وی ادامه داد: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان آمار داده است که مصرف سرانه در اصفهان را به 162 لیتر رسانده‌ایم این در حالی است که با احتساب تمام پارامترها، مصرف به زیر 200 میلیون متر مکعب می‌رسد و باید پرسید که مابقی آب به کجا می‌رود.

بصیری خاطرنشان ساخت: از سال‌های قبل بسیاری از کارشناسان ما اعلام کرده بودند که اصفهان دچار خشکسالی خواهند شد اما متاسفانه مسئولان در وزارت نیرو کارهایی را انجام می‌دهد که به نفع استان اصفهان نیست.

کد خبر 2101486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha