۳۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۰

مهر بررسی می کند؛

دامپروری سنتی عامل کاهش بهره وری/ قیمت دام مولد بالا است

دامپروری سنتی عامل کاهش بهره وری/ قیمت دام مولد بالا است

گرگان - خبرگزاری مهر: گلستان کلکسیونی از انواع گونه های دامی موجود در کشور به شمار می رود اما سیستم دامپروری استان سنتی و قدیمی و میزان بهره وری آن پایین است.

به گزارش خبرنگار مهر، نقش مهم گلستان در تولید فرآورده های دامی و لبنی، ضرورت توجه و تامین زیرساختها برای توسعه دامپروری و ارتقای بهره وری از این بخش را ضروری می سازد.
 
درحال حاضر به دلیل مهیا نبودن زیرساختها و نبود صنایع تکمیلی مورد نیاز بخشی از فرآورده های دامی استان بصورت خام و سنتی از استان خارج می شود و سود آن نصیب دیگر استانهای کشور می شود.
 
فعالیت کشتارگاههای سنتی، واردات دام از خارج، پایین بودن سرانه مصرف گوشت و شیر، افزایش و گرانی نهاده های دامی بخشی از مشکلات دامپروری در گلستان به شمار می رود.
 
مدیر امور دام جهاد کشاورزی گلستان در این زمینه می گوید: 70 درصد تولیدات استان در بخش دام به روش سنتی انجام می شود که این امر برنامه ریزی را برای ساماندهی بخش دام با مشکل مواجه کرده است.
 
رحمت سمیعی اظهار داشت: درحال حاضر 70 درصد تولید گاو شیری استان و99 درصد پرورش گوسفند به روش سنتی دراستان انجام می شود.
 
فعالیت 40 هزار دامدار روستایی
 
وی با اشاره به اینکه 40 هزار دامدار روستایی در استان مشغول فعال هستند گفت: با اینهمه ساماندهی بخش دام از اولویت های کاری است که شروع کرده ایم.
 
وی درخصوص وارد کردن دام از خارج کشور بیان داشت: وارد کردن دام در اولویت برنامه های ما نیست و اگر قرار است دامی برای استان وارد شود، برای بحث اصلاح نژادی است که البته به شکل محدود وارد می شود.
 
 
قیمت دام مولد بالا است
 
این مسئول بخش دام استان در ادامه تصریح کرد: بالا بودن قیمت دام مولد یکی از چالش های بخش دام استان است که دام به اندازه تقاضای بازار وجود ندارد و به همین دلیل با افزایش قیمت دام مولد هم رو به رو هستیم.
 
وی افزود: یکی از دغدغه های دیگر ما در استان، پایین بودن مصرف شیر است که درحال حاضر با مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت شیرمصرف این ماده مفید و ضروری برای بدن ، کاهش داشته است .
 
وی تصریح کرد: سرانه مصرف شیر استان 120 کیلو گرم است وهمین مقدار نیز با شرایط اقتصادی کنونی کاهش داشته است.
 
پایین بودن سرانه مصرف گوشت
 
سمیعی سرانه مصرف گوشت قرمز استان را نیز پایین ذکر کرد وبیان داشت: در بهترین شرایط مصرف گوشت قرمز در استان به 38 کیلوگرم می رسد که میانگین مصرف در دنیا 42 ودر کشورهای توسعه یافته 78 کیلو گرم است.
 
همه گونه های دامی کشور درگلستان وجود دارد
 
وی درادامه با بیان اینکه طبق آخرین آمار چهار میلیون واحد دامی دراستان وجود دارد اظهار داشت: تنوع گونه های دامی در استان بالا ست وتمام گونه های دامی کشور در گلستان وجود دارد .
 
وی بیان داشت: یک میلیون و300 هزار راس گوسفند و350 هزار انواع گاو در استان وجود دارد، از این مجموعه 480 هزار تن شیر تولید می کنیم که رتبه نهم کشور را دارا هستیم  و 4.5 درصد شیر کشور را نیز تولید می کنیم.
 
سمیعی تولید گوشت قرمز استان را 33 هزار تن ومعادل سه ونیم درصد تولید گوشت کشور دانست وگفت: ما هم در تولید گوشت وهم شیر مازاد بر نیاز استان تولید داریم که به خارج از استان صادر می شود.
 
عدم وجود کشتارگاه صنعتی
 
وی افزود: عدم وجود کشتارگاه صنعتی دراستان یکی دیگر از مشکلات بخش دام استان است که اگر این بخش اضافه شود باعث بالا رفتن ارزش افزوده دام می شود وتمام قسمت های دام مورد استفاده قرار می گیرد.
 
 
مدیر امور دام جهاد کشاورزی استان افزود: از مشکلات کشتارگاههای سنتی این است که کشتار درآنها با حداقل بهداشت انجام می شود و باید تلاش شود هر چه سریعتر سه کشتارگاه صنعتی استان که درحال احداث است ومشکلات تسهیلات دربانک ها آنها را نیمه کاره گذاشته است به بهره برداری برسد.
 
كشاورزي به عنوان محور استقلال، جايگاه ويژه اي دراقتصاد ملي كشور دارد و بخش دام با توليد محصولات استراتژيك و مهم (شير،گوشت قرمز ، گوشت مرغ ، تخم مرغ و عسل) به عنوان تأمين كننده، اصلي پروتئين حيواني مورد نياز جامعه، مسئوليت خطيري در حفظ سلامت جامعه دارد.
 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادكشاورزي استان گلستان به عنوان متولي بخش دام با حدود 82 هزار واحد توليدي و اشتغال 87 هزار و 579 نفر و 3.7 ميليون واحد دامي و 511 هزار و 381 تن توليدات دامي با ارزش شش هزار و 245 ميليارد ريال و ارزش سرمايه گذاريهاي انجام شده به ميزان 15 هزار و 118 ميليارد ريال مسئوليت خطير سياست گذاري، برنامه ريزي و اجراي طرح ها و پروژه هاي متعدد در راستاي هدف اصلي كه همانا بهبود و افزایش توليد محصولات دامي است را به عهده دارد.
 
توسعه دامپروری نیازمند توجه مسئولان
 
فعاليتهاي انجام شده بخوبي نشان مي دهد كه توانمندي استان براي گسترش و توسعه اين بخش كاملاً مهيا است. بديهي است توسعه دامپروری حمايت و پشتيباني و توجه بيشتر مسئولين و دست اندركاران را طلب مي کند.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان به پتانسیهای گلستان در تولیدات مختلف اشاره و اضافه می کند: حاصلخيز بودن اراضي استان سبب مي‌شود تا كشت انواع نباتات علوفه‌اي از جمله ذرت، سويا، يونجه، شبدر و ... ميسر گردد و نيز از فرآورده‌هاي فرعي آنها (كنجاله‌ها) و پس‌چر مزارع كشاورزي منابع عظيم خوراك دام و طيور تأمين گردد.
 
سید نصیر سیدمحمدی افزود: توليد بيش از 3.4 ميليون تن خوراک دام وطیور از منابع غذايي خوراك دام استان، سرمايه‌گذاري انبوه و ايجاد صنايع تبديلي شير و گوشت، كارخانجات خوراك دام و طيور چرم و پوست و همچنين وجود مراكز جمع‌آوري شيرفعال به تعداد 103 واحد به ظرفيت 534.5 تن روزانه از جمله ظرفیتهاست.
 
وی اظهار داشت: وجود زمينه توسعه در استان با توجه به تعداد كثير فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي دامپروري و دامپزشكي و همچنين وجود دانشكدههای علوم دامي در گرگان و گنبد کاووس، وجود 11 كارخانه خوراك دام و طيور با ظرفيت اسمي 500 هزار تن سالانه و 6 كارخانه مكمل سازي با ظرفيت اسمي 30 هزار و 100 تن در سال از دیگر ظرفیتهاست.
 
به گزارش مهر، وجود تشكلهاي مردمي شامل 40 تعاوني دامداري، 4 تعاوني پرورش اسب، اتحاديه دامداران استان، اتحادیه عشایری و اتحاديه گاوداران و اسب داران و 9 تعاوني مرغداري و اتحاديه مرغداران استان و 4 تعاوني زنبورداري، وجود مزيتهاي خاص مانند همجواري با كشورهاي آسياي ميانه و فاصله كم با مراكز عمده مصرف از دیگر قابلیتهاست.
کد خبر 2101858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha