۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۲۲

کتاب تازه‌ای از آنیتا دسای در ایران منتشر شد

کتاب تازه‌ای از آنیتا دسای در ایران منتشر شد

مجموعه داستانی «هنر ناپیدایی» نوشته آنیتا دسای نویسنده هندی در ایران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آنیتا دسای یکی از مشهورترین نویسندگان هندی نزدیک به 50 سال است که می‌نویسد و سه بار نامزد دریافت جایزه بوکر شده است. او در سال 1937 در هند زاده شد. پدرش تاجری اهل بنگال و مادرش مهاجری آلمانی بود. او به زبان‌های آلمانی، هندی، بنگالی، اردو و انگلیسی مسلط است.

دسای از زمان انتشار نخستین کتابش همواره سعی کرده تا تصویری از بورژوازی روستایی انگلیسی مآب با زمین‌داران روستایی ارائه دهد که سعی دارند تمایز میان واقعیت و خیال را بازشناسند. کتاب «هنر ناپیدایی» که تازه‌ترین اثر منتشرشده از این نویسنده معروف هندی در ایران است و کار برگردان آن را شیرین معتمدی انجام داده است، مجموعه‌ای است از سه داستان ناب مینیاتوری و در آن خواننده داستانی را از نویسنده‌ای جهانی تجربه می‌کند که می‌توان گفت به طرز لطیفی، فریبنده، کمی سورئال و عمیقاً روشنگر است.

هر سه داستان این کتاب یعنی «موزه واپسین سفر»، «مترجم تجمان» و «هنر ناپیدایی» در دنیا پویای فرهنگ هند ریشه دارد؛ دوپاره میان قرن‌ها سنت و نیروهای نوین سرمایه‌داری. این داستان‌ها در نقطع تلاقی مدرنیته و جوامع روستایی رخ می‌دهد و دستمایه اصلی‌شان زوال، ناامیدی، انزوا و افسوس است و مشخصه اصلی آنها اندوه و سودا است و شادی در آنها، زودگذر و ناپایدار است.

دسای در این کتاب کوشیده است تا در این مجموعه، تعارضی میان زندگی سنتی مردمان روستایی و شهرنشینان مدرن را با لحنی رازآمیز روایت کند. مجموعه داستان 144 صفحه‌ای «هنر ناپیدایی» در شمارگان 1100 نسخه و با بهای 5600 تومان از سوی انتشارات مروارید راهی بازار کتاب شده است.

کد خبر 2102541

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha