۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۰۴

عراقچی در نشست خبری: 

اقدام کنگره آمریکا علائمی از حرکت به سمت عقلانیت است / احتمال واگذاری مذاکرات هسته ای به وزارت خارجه

اقدام کنگره آمریکا علائمی از حرکت به سمت عقلانیت است / احتمال واگذاری مذاکرات هسته ای به وزارت خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: اقدام کنگره آمریکا همزمان با نامه ای شد که تعدادی از اعضای کنگره برای تعامل بهتر با ایران نوشتند. آن نامه و این اقدام علائمی از حرکت سیاست در آمریکا به سمت عقلانیت و واقع بینی بیشتر است.

به گزارش خبرنگار مهر سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اخوان المسلمین آزادی مرسی را پیش شرط خود برای خروج از بحران کنونی عنوان کرده اند اظهار داشت: در خصوص تحولات مصر مواضع خود را قبلا روشن بیان کردیم و خواهان اتحاد ملی و انسجام در این کشور هستیم.

وی افزود: امیدواریم با درایت رهبران مصر و اخوان المسلمین گفت و گو های بین طرف های مختلف منتج به نتیجه شود و شاهد ثبات و آرامش به کشور مصر باشیم که نقش مهمی را در موضوعات منطقه ای ایفا می کند.

عراقچی با اشاره به گفت و گوی تلفنی صالحی با وزیر امور خارجه مصر بیان کرد: در این گفت و گوی تلفنی دکتر صالحی بر انسجام مصر تاکید کرده و این که بتوانیم در مشورت های خود در مسائل منطقه ای به خصوص سوریه گفت و گو ها را با مصر ادامه دهیم که این موضوع مورد استقبال وزیر خارجه مصر بوده است.

هیچ توافق جدیدی بین ایران و آژانس صورت نگرفته است 

عراقچی در پاسخ به سوالی در این باره که روند بازدید از تاسیسات هسته ای دستخوش تغییر شده و آیا توافق جدیدی بین ایران و آژانس صورت گرفته است اظهار داشت: هیچ توافق جدیدی با آژانس صورت نگرفته مذاکراتی در چارچوب همکاری های جدید شروع شده که هنوز به سر انجام نرسیده است ما در قالب تعهدات پادمانی آماده همکاری با آژانس هستیم و به همکاری ها فراتر از چارچوب اعتقادی نداریم.

اقدام نسنجیده اتحادیه اروپا درباره حزب الله لبنان

وی در پاسخ به این سوال که موضع وزارت امور خارجه در مورد قرار دادن حزب الله در لیست تروریستی از طرف اتحادیه اروپا چیست گفت: اقدام اتحادیه اروپا درباره قراردادن نام شاخه نظامی حزب الله در لیست گروه های تروریستی یک اقدام یک جانبه گرایانه بود. دکتر صالحی نیز در این باره موضع گیری کرده اند.

وی افزود: حزب الله بخشی از ساختار سیاسی لبنان است و در عرصه سیاسی و اجتماعی لبنان مورد پذیرش و احترام مردم این کشور و جهان اسلام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: مقاومت مشروع حزب الله در مقابل رژیم صهیونیستی همواره توسط مردم لبنان منطقه و جهان اسلام ارج گذاشته شده و قراردادن نام این گروه در لیست گروه های تروریستی یک اقدام نسنجیده و عجیب از سوی اتحادیه اروپا بوده است و اگر در زمان جنگ جهانی اتحادیه اروپا وجود داشت گروه های مبارز با فاشیست را نیز در لیست گروه های تروریستی قرار می داد. این اقدام به همان اندازه عجیب است.

عراقچی ادامه داد: این اقدام اتحادیه اروپا به هیچ وجه در مبارزه حق طلبانه حزب الله اشکال ایجاد نمی کند و اقدامی که اتحادیه اروپا در جهت منافع رژیم صهیونیستی انجام داده تنها منجر به پیچیده تر شدن مسائل منطقه می شود و به هیچ وجه کمکی به آرامش بحران در سوریه و مصر نخواهد کرد و امیدواریم اتحادیه اروپا در این مسیر تجدید نظر کند.

حرکت سیاست در آمریکا به سمت عقلانیت و واقع بینی

خبرنگاری درباره اقدام کنگره آمریکا در خصوص عدم اجرای تحریم های جدید بر علیه ایران سوال کرد و عراقچی پاسخ داد: این مسئله در کنگره آمریکا همزمان با نامه ای شد که تعدادی از اعضای کنگره برای تعامل بهتر با ایران نوشتند. آن نامه و این اقدام علائمی از حرکت سیاست در آمریکا به سمت عقلانیت و واقع بینی بیشتر است.

وی ادامه داد: مردم آمریکا هزینه اقدامات و سیاست های مخرب دولت و گرایشات تندرو کنگره آمریکا را به کرات پرداخته اند و خواهان تغییر در سیاست های آمریکا بوده اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: همواره گفته ایم که ملاک و معیار ما گفتار و سخنان زیبا نیست بلکه تغییر در رفتار و رویکردها است. اگر این حرکت با اقدام عملی در جهت جبران سیاست های گذشته و تصحیح مسیر فعلی صورت بگیرد می تواند در راستای کاهش تنش ها و شروع فضای جدید کمک کند.

تأیید ضرب و شتم یک نماینده در زمان حج

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که یکی از نمایندگان مجلس گفته است در مکه توسط افراد ناشناس مورد ضرب و شتم قرار گرفته اظهار داشت: سفارت ما در ریاض در تماس نزدیک با مقامات سیاسی و امنیتی عربستان است.

وی افزود: متاسفانه یکی از نمایندگان در زمان حج مورد ضرب و شتم قرار گرفته که از نظر ما مورد قبول نیست و عربستان را مسئول امنیت حجاج می دانیم. این اتفاق مسئولیت دولت عربستان را سنگین تر می کند.

گمانه زنی ها درباره تیم هسته ای مورد تأیید نیست

عراقچی در پاسخ به سوالی در خصوص گمانه زنی ها درباره تیم جدید هسته ای ایران گفت: هیچ گمانه زنی را نمی توان تایید کرد. همه ما منتظر هستیم که جناب آقای روحانی مسئولیت خود را آغاز کند و از بعد از 12 مرداد که مراسم تنفیذ و 13 مرداد که مراسم تحلیف است همزمان با انتخاب اعضای هیئت دولت این مسئله نیز روشن شود.

پناهجویان ایرانی در نائورا

وی در پاسخ به سوالی درباره پناهجویان ایرانی در استرالیا و این که آیا در آشوب نائورا پناهجویان ایرانی نیز صدمه دیده اند اظهار داشت: در خصوص موضوع استرالیا یک داستان طولانی و غم انگیز وجود دارد. متاسفانه ظرف سال های گذشته با این پدیده مواجه بوده ایم که تعدادی از هم وطنان ما در سن نوجوانی فریب گروه های قاچاقچی را خورده و به امید امکانات بهتر به سمت استرالیا حرکت کردند و ورود غیرقانونی داشتند.

وی افزود: قاچاقچی با مبالغ هنگفت آنها را از مسیرهای مختلف حرکت می دهند که یکی از این مسیرها اندونزی است. این قبیل افراد را سوار کشتی هایی می کنند که اصلا مناسب نیست یا گرفتار امواج دریا می شوند که به دلیل فرسوده بودن کشتی ها و سوار شدن بیش از ظرفیت غرق می شوند. دولت اندونزی و استرالیا تمام تلاش خود را تا کنون برای نجات این افراد صورت داده اند اما با غرق تعداد زیادی از آن ها مواجه بوده ایم و حتی در مواردی جنازه ها هم پیدا نشده است.

وی افزود: حالت دیگر این است که این افراد به استرالیا برسند که این اول ماجرا است. آن ها در پناهگاه پناهجویان نگهداری می شوند و اخیرا نیز به جزایری فرستاده می شوند که در آنجا کاملا فراموش می شوند.

عراقچی گفت: در نائورا نیز تعدادی از همین پناهجویان ایرانی و غیرایرانی در اثر ماندن بسیار زیاد در آنجا دست به شورش زدند. از این که دقیقا چه تعداد مجروح و کشته شده باشند و یا چه تعداد از این افراد ایرانی بودند خبر دقیقی نداریم اما مجموعه این تحول و حرکت دردسری برای ما، دولت اندونزی و استرالیا است.

وی ادامه داد: چندین دور مذاکرات دو جانبه بین سه کشور وجود داشته است. دولت اندونزی اخیرا اقدام به لغو ارائه ویزا در فرودگاه ها کرد که در همین راستا بود و امیدواریم نهادهای داخلی کشور از جمله رسانه ها کمک کنند که اطلاع رسانی دقیق تر نسبت به افرادی که فریب این قاچاقچی را می خورند صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت دیپلمات سعودی که با شهروند ایرانی تصادف کرده بود، گفت: از رسانه ها خواهش می کنم این موضوع را خیلی سیاسی نکنند، سیاسی کردن موضوع کمک به حل آن نمی کند، جرمی مرتکب شده که پیچیدگی هایی دارد، مجرم دیپلمات است نمی توان برخورد کرد مگر اینکه دولت خودش بخواهد، این کار آسانی نیست، مذاکرات با دولت عربستان صورت گرفته، مذاکراتی با خانواده مرحوم نیز صورت گرفته که بتوان از طریق دیه رضایت آنها را جلب کرد، این موضوع زمان می برد، مساله را سیاسی نکنید.

واگذاری مذاکرات هسته ای به وزارت خارجه ممکن است

وی درباره اخبار مبنی بر اینکه پرونده هسته ای ایران به وزارت امور خارجه سپرده خواهد شد، بیان کرد: آنچه در چند روز گذشته گفته و شنیده شده مبتنی بر حدس و گمان و تحلیل افراد است، تصمیمی در این خصوص گرفته نشده، البته رئیس جمهور این اختیار را دارند که پیگیری پرونده هسته ای را به هر کسی که تمایل دارند، واگذار کنند.

عراقچی ادامه داد: این صحبت هست که آیا ادامه کار در شورای امنیت خواهد بود یا وزارت امور خارجه؟ البته تصمیم‌گیری در خصوص پرونده هسته ای در شورای امنیت صورت می گیرد، ولی مذاکرات می تواند توسط دبیرخانه یا وزارت امور خارجه صورت پذیرد. هر کدام مزایایی دارند که تصمیم گیری در این باره با رئیس جمهور است، هنوز زود است و در زمان مقتضی این اقدام صورت می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در مراسم تحلیف از آذربایجان در چه سطحی حضور خواهند یافت، گفت: مراسم تحلیف از سوی همه کشورهای منطقه و همسایگان با استقبال مواجه شده و هیات ها در سطح بالا حضور می یابند، اجازه دهید در زمان مقتضی در این باره اطلاع رسانی کنیم.

وی درباره بسته شدن کلینیک کمیته امداد در آذربایجان بیان کرد: بسته شدن کلینیک کمیته امداد یک بحث فنی دارد و ربطی به ماه مبارک رمضان ندارد، دولت آذربایجان استانداردهای جدیدی برای کلینیک ها معرفی کرده که کلینیک ها ناچارند خودشان را با این استانداردها هماهنگ کنند. قرار است هیاتی از هلال احمر برای بررسی مساله به آذربایجان بروند، از نظر ما موضوع کاملا فنی است.

تبریک به ملکه انگلیس برای به دنیا آمدن ولیعهد سوم

خبرگزاری فرانسه پرسید نوه ولیعهد انگلیس روز گذشته به دنیا آمد واکنش وزارت خارجه ایران چیست و آیا از این مسئله به عنوان راهکاری برای از سرگیری روابط قطع شده ایران و انگلیس استفاده می شود؟، که عراقچی پاسخ داد: خدمت ملکه و ولیعهد انگلیس تبریک عرض می کنم، ظاهرا این فرزند سومین نفر در لیست رسیدن به سلطنت در انگلیس هستند، فکر نمی کنم بتواند نقشی در روابط داشته باشد، ابعاد روابط ایران و انگلیس بسیار بزرگتر و پیچیده تر از این قبیل مسائل است.

سوءتفاهم ها با حماس در حال رفع شدن است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین درباره اینکه حماس مواضع درستی در قبال سوریه نداشته است و همین امر باعث اختلاف حماس با ایران شده و اخبار حاکی از آن است که حماس درپی اتفاقات اخیر خواهان بازگشت به سمت ایران دارد، گفت: در طی دو سال گذشته موضوع سوریه و فتنه ای که در این کشور شروع شد بعضی از دوستان ما را در منطقه دچار اشتباه کرد و آنها از نقش رژیم صهیونیستی و کشورهای صهیونیستی و آمریکا در فتنه سوریه غفلت کردند.

وی افزود: تحولاتی که در چند هفته اخیر رخ داد، ذهن ها را یاری و مسائل را روشن تر کرد، روابط ما با حماس همواره روابط خوبی بوده و ما حماس را به عنوان یک عضو مقاومت با رژیم صهیونیستی همواره به رسمیت شناخته ایم و علی‌رغم فراز و نشیب ها این روابط ادامه پیدا کرده است.

عراقچی گفت: بعضی از مسائل ممکن است سوءتفاهم هایی ایجاد کند که در حال رفع شدن است، تماس ها بیشتر شده و علائق دو طرف برای حفظ ارتباط مستحکم تر شده است.

پیگیری وضعیت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن

سید عباس عراقچی  در پاسخ به سئوالی درباره دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن گفت: متاسفانه از دیپلمات ایرانی خبر جدیدی نداریم، از نزدیک پیگیر هستیم و سفارت ما در یمن این مسئله را پیگیری می کند.

وی افزود: دولت یمن را در حفظ جان دیپلمات ایرانی مسئول می شناسیم و امیدواریم با تلاش هایی که صورت می دهند شاهد آزادی سریع دیپلمات ایرانی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اخباری مبنی بر دست داشتن القاعده در ربودن دیپلمات ایرانی در یمن گفت: اخباری مبنی بر دخالت گروه های مختلف منتشر شده اما هیچ خبر موثقی وجود ندارد و در این باره قضاوت نمی کنم.

برای مراسم تحلیف از همه کشورها دعوت شده است 

عراقچی درباره حضور مقامات ارشد کشورها در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب اظهار داشت: مراسم تحلیف رئیس جمهور روز 13 مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

وی افزود: برای اولین بار بعد از انقلاب تصمیم گرفته شد از مقامات خارجی هم در این مراسم دعوت به عمل بیاید. این امر مرسومی در دنیا است که برای مراسم تحلیف روسای جمهور از سایر روسا دعوت شود و معمولا کشورهای همسایه که دوستی نزدیکی داشتند شرکت می کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما دعوت عام صورت داده ایم و به غیر از آمریکا و رژیم صهیونیستی از همه کشورها دعوت کرده ایم. البته تمرکز ما بر کشورهای منطقه است و استقبال بسیار خوبی در حد استانداردهای مراسم تحلیف از این دعوت صورت گرفته است.

عراقچی افزود: در حال جمع بندی از هیات ها هستیم و به زودی جمع بندی ارائه و کشورها را اعلام می کنیم. اخباری که اکنون در رسانه ها منتشر می شود حدس و گمانه زنی است که تایید نمی شود.

وی در پاسخ به سئوالی که آیا در مراسم تحلیف از دولت انگلیس نیز دعوت شده است، بیان کرد: ما در اروپا استثناء قائل نشدیم، از همه کشورها دعوت کردیم، تمرکز ما بر کشورهای منطقه بوده و عموما با حضور کشورهای دوست و همسایه صورت می گیرد.

خبر جدیدی از سرنوشت سه کوهنورد در دست نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سه کوهنورد ایرانی که در پاکستان مفقود شده اند، اظهار داشت: متاسفانه خبر جدیدی از سرنوشت این سه نفر نیست، سفارت ما در پکن و اسلام آباد پیگیر مسئله هستند، محل مفقود شدن کوهنوردان ایرانی در کوههای بین پاکستان و چین است و سفارت ما با مقامات محلی تماس نزدیک دارد.

عراقچی افزود: هماهنگ کردیم گروه های امداد و هلیکوپتر تجسس و برخی مقامات محلی اعزام شوند. متاسفانه هنوز خبر جدیدی نداریم، امیدواریم حادثه بدی رخ نداده باشد و این افراد به زودی با صحت و سلامت دیده شوند.

کد خبر 2102633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha