۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۰۷

حمزه پور اعلام کرد:

تشدید بحران کم آبی در مناطق روستایی هرمزگان/آب شرب جیره بندی شد

تشدید بحران کم آبی در مناطق روستایی هرمزگان/آب شرب جیره بندی شد

بندرعباس - خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان گفت: خشکسالی های مداوم وبیش از 15 ساله درهرمزگان از یک سو وشرایط خاص اقلیمی وجغرافیایی، تامین آب روستاها را با چالش جدی روبرو کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحمید حمزه پور با اشاره به وضعیت نامناسب منابع تامین آب و کاهش شدید منابع آبی در هرمزگان تصریح کرد: دامنه خشکسالی ها و تبعات آن هر روز در هرمزگان گسترده تر می شود و اثرات نامطلوبی را بر کمیت و کیفیت منابع آب برجا گذاشته است.

وی از کمبود منابع آبی جهت تامین آبشرب روستاها خبرداد و افزود: جهت رفع این مشکل نیاز به تامین منابع آبی جدید با اقداماتی چون حفاری، تجهیز چاه های آبی، احداث آبشیرین کن هاست که نیازمند تامین اعتبارات ویژه خشکسالی است.

حمزه پور با بیان اینکه اجرای عملیات آبرسانی سیار اجتناب ناپذیر است تصریح کرد: در بسیاری از مناطق روستایی تامین آب روستاها به صورت اضطراری با تانکرهای آبرسانی سیار انجام می شود و ادامه این اقدام هم نیازمند تامین منابع مالی و اعتباری از محل بودجه های عمومی از جمله اعتبارات خشکسالی است.

وی تصریح کرد: به علت افت شدید منابع آبی در برخی مناطق، آب شرب روستاییان به صورت جیره بندی تامین می شود.

وی بر مدیریت مصرف و پرهیز در استفاده از آب شرب برای کشاورزی تاکید کرد.

تاثیرات‌خشکسالی برمنابع آبشرب روستاهای استان

حمزه پور گفت: در اثر خشکسالیهای چندین ساله اخیر در چهار ماه اول سال 1392 شاهد تغییر در کمیت و کیفیت منابع آبی تامین کننده آب شرب روستاها بوده ایم، بطوری که  هشت حلقه چاه و 72دهنه چشمه  خشک و بیش از 75 حلقه چاه  کاهش کیفیت داده اند و همچنین 71 حلقه چاه در سطح استان  نیز با کاهش آبدهی مواجه شده است.

وی افزود: برای عبور از بحران فوق به خصوص در فصل گرما  این شرکت از ابتدا سال ضمن برنامه ریزی مناسب نسبت به تعریف راه کارهای کوتاه مدت  وبلندمدت نمود و در راستای اجرای راهکارهای کوتاه مدت مواردی مانندآبرسانی سیار با استفاده از15 تانکر، کف شکنی 28 حلقه چاه و اجاره 5 حلقه چاه را شروع نموده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد:در بحث راهکارهای بلندمدت این شرکت تعداد 149 پروژه شامل خطوط انتقال، منابع آبی جدید مانندآبشیرینکن، حفرچاه، ساخت مخازن و ایستگاه های پمپاژ در دست اجرا دارد.وی افزود: جهت گذر از این بحران وتداوم برنامه های کوتاه مدت وبلندمدت نیاز به اعتباری بالغ بر824 میلیارد و 530 میلیون ریال در بحث خشکسالی است.

وی تصریح کرد: روستاهای شهرستان های جاسک، قشم، خمیر، لنگه، بندرعباس و بشاگرد با بیشترین وضعیت کمبود آب مواجه هستندکه می طلبد مرکز نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشد.

 

 

کد خبر 2103389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha