۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۰۳

به مناسبت سالروز عملیات مرصاد؛

کارنامه تاریخی همدان با عنوان "قراویز تا مرصاد"رونمایی می شود

کارنامه تاریخی همدان با عنوان "قراویز تا مرصاد"رونمایی می شود

همدان - خبرگزاری مهر: نویسنده آثار دفاع مقدس همدان گفت: از ماکت دوازدهمین کتاب از مجموعه روایت انصار با عنوان "قراویز تا مرصاد" در همدان رونمایی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر شالبافیان ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: این کتاب در خصوص کارنامه تاریخی استان همدان در طول هشت سال دفاع مقدس و با محوریت عملیات مرصاد تدوین تألیف شده است.

شالبافیان بیان داشت: در این کار پژوهشی که توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان تهیه می شود، نقش استان همدان و لشکر انصار الحسین(ع) در دوران دفاع مقدس در قالب هشت فصل و حدود 650 صفحه آمده است.

گردآورنده کتاب "قراویز تا مرصاد" با بیان اینکه مجموعه‌ حاضر پيرامون يكي از جدال‌هايي است كه بين دو قواي حق و باطل شكل گرفت و به عمليات مرصاد معروف شد، گفت: عمليات مرصاد، عملياتي است كه در طول هشت سال دفاع مقدس بي‌نظير بوده و تفاوت اصلي آن با ساير عمليات‌ دفاع مقدس در آن است که دشمن از نوع خودي ولي از جنس نفاق بود.

شالبافیان بیان داشت: در مقابل اين حمله ناجوانمردانه، رزمندگان اسلام عملياتي را تحت عنوان عمليات مرصاد با رمز يا علي‌بن‌ابيطالب(ع) آغاز كردند و به خائنين درسي فراموش‌نشدني دادند تا براي خائنان وطن درس عبرتي باشد.

وی به حماسه آفرینی های رزمندگان انصارالحسین(ع) استان همدان در این عملیات اشاره کرد و افزود: در همين رابطه در كتاب حاضر به بيان بخشي از زحمات رزمندگان لشكر انصارالحسين(ع) اشاره شده و چون رسالت كتاب مذكور ثبت وقايع استان همدان در جنگ است به نقش ساير يگان‌هاي دخيل در عمليات مرصاد كمتر پرداخته شده اما اين موضوع دليل بر نفي نقش ساير يگان‌ها نیست.

در عمليات مرصاد  121 تن از رزمندگان لشكر انصارالحسين(ع) به شهادت رسيدند

شالبافیان بیان داشت: در اين عمليات 121 تن از رزمندگان لشكر انصارالحسين(ع) به شهادت رسيدند که زنده نگاه داشتن نام و راه این بزرگواران وظیفه ای همگانی و خطیر است.

این نویسنده دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنانش به نحوه‌ي جمع‌آوري مطالب و ويژگي‌هاي اين تحقيق اشاره کرد.

وی تاکید کرد: اين تحقيق حاصل كار گروهي جمعي از رزمندگان، فرماندهان جنگ و محققين و پژوهشگران است كه براي جمع‌آوري آن چندين هزار نفر ساعت و بيش از دو سال زمان صرف شده است.

شالبافیان ادامه داد: همچنين براي تنظيم و هماهنگي مطالب بيش از ده‌ها جلسه پيرامون موضوعات مختلف برگزار شد.

گردآورنده کتاب قراویز تا مرصاد ابراز داشت: در طول اجراي اين پژوهش، جمع‌آوري اطلاعات مكتوب و شفاهي از طريق بررسي كتابخانه‌اي، اسنادي و ميداني به عمل آمد و بيش از 50 كتاب و مجله مورد مطالعه قرار گرفت و در طول اين مدت با استفاده از تكنيك مصاحبه، ده‌ها پژوهش مستقل ميداني و بازخواني در همدان و شهرستان‌هاي اسدآباد، بهار، ملاير و غيره انجام شد.

به دليل غافلگيرانه بودن حمله‌ دشمن، عمليات مرصاد فاقد هر گونه اسناد عملياتي مكتوب بود

شالبافیان به برخي از مشكلات اين تحقيق نیز اشاراتی داشت و در این زمینه اضافه کرد: به دليل غافلگيرانه بودن حمله‌ دشمن، عمليات مرصاد فاقد هرگونه اسناد و مدارك عملياتي مكتوب بود.

وی ادامه داد: گذشت زمان در حدود 23 سال باعث فراموشي برخي مسائل و مطالب شده بود كه گاه به لحاظ زماني و جمع‌بندي مطالب و جمع‌آوري خاطرات تناقضات زيادي ايجاد مي‌كرد.

گردآورنده کتاب قراویز تا مرصاد اظهار داشت: پراكندگي جامعه‌ آماري در اقصي نقاط كشور برای حضور در بازخواني‌ها يا رفتن به حضور مخاطبين براي مصاحبه مشكلاتي را ايجاد مي‌كرد و افراد مدعو را با مشكل مواجه مي‌ساخت تا جايي كه براي برخي دعوت‌ها ماه‌ها پيگيري مي‌كرديم با اين حال بازهم گاهی اوقات‌ توفيق حاصل نمي‌شد.

 

 

کد خبر 2103484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha