۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۵۱

گزارش خبری/

"سلف خرها" به جان انبار غله لرستان افتادند/ گندم مرغوبی که از استان خارج می شود

"سلف خرها" به جان انبار غله لرستان افتادند/ گندم مرغوبی که از استان خارج می شود

کوهدشت - خبرگزاری مهر: هجوم سلف خرها به مزارع گندم کوهدشت همزمان با فصل برداشت این محصول در حالی رخ می دهد که نگرانیها در زمینه خروج مرغوبترین محصول گندم لرستان مسئولان را درگیر کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ورود سلف خرها - یعنی کسانی که محصولات کشاورزان را قبل از عرضه در بازار پیش خرید می کنند- به مزارع گندم کوهدشت موجب نگرانی متولیان امر شده است به طوریکه محصول گندم این شهرستان به عنوان محصولی استراتژیک که مورد نیاز این شهرستان است از کوهدشت خارج می شود.

در سالهای اخیر که موج خشکسالی دست کشاورزان کوهدشتی را خالی کرده کار و کاسبی سلف خرها نیز سکه شده است تا کشاورزانی که در تنگنای معیشتی به سر می برند دست به دامن این افراد شوند.

مرتضی ملکی  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهدشت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که امسال در کوهدشت شاهد افت تولید محصول غلات بودیم، گفت: با وجودی که گندم و جو قابل توجهی برای خرید وجود ندارد اما خریداران خصوصی مانع فروش غلات از سوی کشاورزان به دولت شده اند.

وی ادامه داد: سلف خرها گندم و جو را درصد بسیار کمی گران تر از دولت خریداری می کنند به همین دلیل کشاورزان محصول خود را به این افراد می فروشند که این باعث صادر شدن غلات کوهدشت از مرزهای لرستان می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهدشت اظهار داشت: سال گذشته انبار غله کوهدشت 3000 تن گندم خریداری کرده که این رقم امسال به 418 تن کاهش پیدا کرده است.

ملکی ادامه داد: این در حالیست که سلف خرها تا امروز 14هزار و 358تن گندم خریداری کرده اند.

وی عمده ترین دلایل این کاهش خرید را پایین بودن قیمت خرید از سوی دولت و عدم استقرار کمیسیون های خرید در بخش ها و شهرهای تابعه کوهدشت عنوان کرد و یادآورشد: خریداران خصوصی خیلی از غلات خریداری شده را از استان خارج کرده و مابقی را انبار کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهدشت افزود: برخی شرکت ها از خارج استان می آیند و گندم کوهدشت را که کیفیت خوبی دارد در حد نیاز خود با قیمتی گران تر از دولت می خرند و بقیه را سلف خران انبار می کنند یا از مرز های دیگر استان خارج می کنند.

ملکی با اشاره به این که گندم بذری استان لرستان از کوهدشت تامین می شود، گفت: دولت ظرفیت خرید تمام گندم بذری کوهدشت را ندارد به همین خاطر مقداری از این محصول را خریداری می کند و کشاورز مجبور می شود مابقی را به شرکت های خارج از استان بفروشد.

وی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای جلوگیری از خروج گندم از استان تصریح کرد: قبلا از خارج شدن غلات کوهدشت از مرزهای استان جلوگیری نمی شد اما امسال مطابق تدابیر اتخاذ شده از این امر جلوگیری خواهد شد و با خاطیان در این زمینه برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

کد خبر 2104080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha