۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۳۷

گزارش خبری/

روستای "کلم"سرسبزترین تفرجگاه استان ایلام در فصل تابستان

روستای "کلم"سرسبزترین تفرجگاه استان ایلام در فصل تابستان

ایلام - خبرگزاری مهر: یکی از شاهکارهای طبیعت در استان ایلام وجود روستاهای سرسبز از جمله "کلم" برای تمام فصلهاست که علاوه بر زیبایی استان به جذب گردشگران و مسافران به خصوص در فصل تابستان کمک کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مناطقی همیشه سبز وجود دارد که مردم را در این فصل گرما برای تفریح به آنجا می کشاند بدون شک ایلام با جاذبه های گردشگری بی مانندش یکی از مقصدهای گردشکران به دلیل وجود روستاهای زیبا و سرسبزی مانند"کلم" است.

استان ایلام بدلیل داشتن جاذبه های بی شمار در بخش گردشگری و دارا بودن زیباییهای فراوان "عروس زاگرس" نامیده شده است.

ایلام خاستگاه مردمانی است که ورق ورق تاریخ دیرپای ایران را تجربه کرده اند. اعتبار دیرینه این خاک و بوم در کنار جنگل های انبوه "بلوط و بنه" و از حرکت و خروش رودهای سیمره و کنجانچم به آن زیبایی محصور کننده ای بخشیده و پرتوهای روح افزای آفتاب از فراز کوه های قد کشیده کبیر کوه، مانشت و دینارکوه سرزمین طلوع خورشید را به زیباترین عروس دردانه زاگرس بزرگ تبدیل کرده است.

دره های شگفت، رودها و آبشارهای طرب انگیز، غارهای بی نظیر، کوه های سر به فلک کشیده، اقلیم های متنوع آب و هوایی، همجواری دیدنی کوه و دشت، سادگی هزار رنگ طبیعت وحشی، صداقت فرهنگ و هنر و چشم اندازهای بدیع استان، ایلام را به شاهکار خلقت ایران تبدیل کرده است.

یکی از شاهکارهای طبیعت در استان ایلام وجود روستاهای سرسبز در تمام فصلهاست که علاوه بر زیبایی استان به جذب گردشگران و مسافران به خصوص در فصل تابستان کمک کرده است.

روستاي کلم از توابع بخش بدره شهرستان دره شهر، در فاصلة 30 کيلومتري شمال غربي شهر بدره و 120 کيلومتري جنوب شرقي شهر ايلام قرار گرفته است.

روستاي کلم که در ميان کوه‏ها و ارتفاعات کبيرکوه در يک دره سرسبز با ميانگين ارتفاع 1500 متر از سطح دريا واقع شده، اقليمي معتدل و کوهستاني دارد و آب و هواي آن در فصول بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است.

براساس نتايج سرشماري سال 1375، روستاي کلم 786 نفر جمعيت داشته است که در سال 1385 به 1000 نفر افزايش يافته است و هم اکنون نیز همین تعداد در روستا زندگی می کنند.

درآمد اکثر مردم اين روستا از فعاليتهايي مانند زراعت، دامداري، باغداري و پرورش ماهي، و نيز از طريق خدمات و صنايع دستي تأمين مي ‏شود.

در فصل تابستان به دلیل گرمای شدید و از بین رفتن سر سبری طبیعت این روستا که روستای هدف گردشگری ایلام نیز شناخته شده، مقصد خیلی از گردشگران ایلام و سایر نقاط کشور است.

رودخانه، چشمه و باغات سرسبز، مناظر و چشم‏اندازهاي بسيار کم نظيري پديد آورده‏اند. رودخانه پرآب و خروشان کلم که از ارتفاعات شمالي کبيرکوه سرچشمه مي‏گيرد، پس از مشروب نمودن باغات و اراضي پايين دست، به رودخانة سيمره مي‏پيوندد.

کلم محل اصلی پرورش ماهی در ایلام

در نزديکي چشمه زلال کلم که از شمال کبيرکوه سرچشمه مي ‏گيرد بیش از 9 مرکز پرورش ماهي احداث شده است.

ديدار از مراکز پرورش ماهي و خريد ماهي تازه، خاطره خوشي براي گردشگران به همراه دارد.

در اطراف اين رودخانه، باغات انبوه و گسترده‏اي وجود دارد که مناظر بسيار چشم‏نواز و زيبايي ايجاد کرده‏اند. اين باغ‏ها در فصول بهار و تابستان فضاهاي بسيار دنج و آرامي، براي استراحت و اتراق گردشگران و علاقمندان به طبيعت فراهم مي‏آورند.

کلم روستای تاریخی

در روستای کلم علاوه بر آثار و جاذبه های طبیعی بسیار طبیا آثار تاریخی نیز وجود دارد.

در حاشيه جنوبي رودخانة کلم و در نزديکي روستا، تپة نسبتاً بلندي وجود دارد که در بالاي آن آثاري از قلعه قديمي مربوط به دوره ساساني به جا مانده است. مصالح به کار رفته در ساختمان اين قلعه از سنگ و گچ است. در نزديکي تپه، بناي آتشکده‏اي مربوط به همان دوران وجود دارد.

پلان، قلان و کلاه وروان، بازي‏ها و ورزش‏هاي رايج و متداول در اين روستا هستند.

مردم روستاي کلم به روش سنت ديرين از لباس‏هاي محلي استفاده مي‏کنند. پوشاک مردان روستاي کلم شامل سربند، کلاه، پيراهن، شلوار، شال و کفش مي‏باشد. پوشاک زنان نيز شامل سربند، پيراهن، شلوار، کت و کفش است.

انواع غذاهاي محلي خوش طعم و لذيذ، توسط زنان روستايي طبخ مي‏ شود از آن جمله مي‏ توان از شلکينه، ترخينه، کباب محلي، قورمه و شيريني بژي برساق نام برد.

سوغات روستاي کلم شامل گردو، ماهي، برنج، روغن محلي و انجير است.

روستای کلم و مشکلات

در حالی روستای کلم در استان ایلام به دلیل داشتن زیبایی های منحصر به فرد طبیعی مورد استقبال مردم قرار می گیرد ولی در این روستا با توجه به کمبود امکانات با مشکلات متعددی روبرو است.

با توجه به اینکه این روستا جز شش روستای هدف گردشگری استان ایلام به شمار می رود ولی از حداقل از امکانات گردشگری برخورار نیست. زباله های در ورودی و خروجی روستا تصویری زشت بر روستا ایجاد کرده است که جمع آوری این زباله ها باید مودر توجه قرار گیرد.

یکی از اهالی منطقه گفت: روستای کلک بیشتر در فصل تابستان مورد توجه مردم قرار می گیرد.

علی رضایی عنوان کرد: این روستا دارای محصولات کشاورزی متنوع، برنج و ماهی است که محل درآمد مردم روستا نیز هست.

وی افزود: از مهمترین مشکلات روستا اجرایی نشدن طرح هادی و ساماندهی نکردن زباله های روستایی است.

رضایی ادامه داد: در این روستا مشکلات دیگری مانند ایجاد مکانهای مناسب برای استراحت گردشگران وجود دارد.

در این ارتباط کارشناس مسائل گردشگری استان ایلام اظهار داشت: صنعت گردشگری یکی از پردرآمدترین صنایع دنیای امروز است لذا ایلام را نیز به مثابه میوه ای نورس با داشتن جاذبه های تاریخی کهن، طبیعتی بکر و فرهنگی ناب، سرمایه ای گران برای خویش پنداشته تا مصمم وارد این صنعت شود.

محمد اکبری گفت: در توسعه صنعت گردشگری به طور معمول دو مانع وجود دارد، اولین مانع کلی و شامل تمامی مناطق بوده و مانع دوم مختص به هر منطقه است.

وی بیان داشت: اولین مانع توسعه صنعت گردشگری در ایلام و روستای کلم بحث راه است که خود نیز شامل پنج ورودی استان، جاده های بین شهری که اغلب ناهموار، غیراستاندارد و کم عرض و همراه با وجود بیش از دو هزار پیچ جاده ای است.

این کارشناس ادامه داد: در حال حاضر این عامل خود مانع جدی بر سر راه توسعه گردشگری در روستای کلم است.

اکبری عنوان کرد: ضعف زیرساختهای گردشگری در روستای "کلم" از دیگر موانعی است که نقش اساسی در ارتقای صنعت توریسم و جلب گردشگر داخلی و خارجی منطقه دارد.

وی عنوان کرد: از مهمترین موانع توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام، نگرشی صرفا اقتصادی و نه فرهنگی به گردشگری است که می توان با آموزش های لازم این نگرشها را نیز برطرف کرد

این کارشناس یادآور شد: برای توسعه صنعت گردشگری در روستای کلم و تبدیل دیار کهن ایلامیان به یکی از قطب های مهم گردشگری کشور و منطقه، این فرهنگ باید به وجود آید که بدون همبستگی، همراهی و مساعدت تمام نهادهای مرتبط، کارشناسان و متخصصان و به ویژه مردم خونگرم و مهمان نواز استان رسیدن به این هدف مهم میسر نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: وجود مراکز تفریحی و رفاهی در روستای کلم باید برای جذب گردشگر بیشتر انجام شود.سرزمینی که اکنون استان ایلام نام دارد، بنا به اسناد تاریخی فراوان، بخشی از کشور عیلام باستان بوده است و این کشور حدود 3 هزار سال پیش از میلاد بوجود آمده و تا سال 640 پیش از میلاد به حیات اجتماعی خود ادامه داده است.

رونق صنعت گردشگری روستای "کلم" نیازمند زیرساخت

استان ایلام دارای جاذبه های بکر و آثار تاریخی متنوعی است و توسعه این جاذبه های از جمله روستای کلم نیازمند به ایجاد زیرساخت است.

باید با برنامه های مختلف در بخش گردشگری استان ایلام این ظرفیت مهم در استان را شکوفا کرد از آن برای اشتغال و توسعه استان استفاده کرد.

استان ایلام دارای جاذبه های متنوع گردشگری و بیش از 700 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور است.

کد خبر 2104714

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha