۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۴۴

محمودی خواستار شد:

برخورد جدی با صنایع و کشاورزی آب بر در حوزه آبریز دریاچه ارومیه

برخورد جدی با صنایع و کشاورزی آب بر در حوزه آبریز دریاچه ارومیه

ارومیه - خبرگزاری مهر:‌ معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی بر لزوم برخورد جدی با فعالیت صنایع و کشاورزی آب بر در حوزه آبریز دریاچه ارومیه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید جواد محمودی ظهر شنبه در جلسه کارگروه امور زیربنایی دریاچه ارومیه ضمن تاکید بر لزوم جلوگیری از کشاورزی در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه، با اشاره به بحران کم آبی و خشکسالی این زیست بوم با ارزش، اظهار داشت: برای مقابله با این بحران باید با هرنوع کشاورزی مصرف کننده آب در حوزه آبخیز دریاچه مقابله جدی صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت دولت استقرار هر نوع صنایع آبی در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه ممنوع و باید با این اقدامات برخورد جدی شود، اعلام کرد: عملیاتی شدن مصوبات استانی و کشوری در خصوص ممنوعیت کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه ضروری است. 

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هرچند اقدامات بسیاری برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده اما برای بالا رفتن درصد امیدواری باید تمام دستگاه ها به مصوبات عمل کنند، 3 میلیارد متر مکعب آب نیازی اساسی دریاچه بوده که باید برای تحقق آن با توسعه در مسیر دریاچه مقابله جدی شود.

در سالهای اخیر موضوع نجات دریاچه ارومیه به دلیل بحرانی شدن شرایط آن یکی از اولویتهای اصلی دولت بوده که با تشکیل کارگروه ویژه احیای دریاچه ارومیه، طرحهای بارورسازی ابرها، انتقال بین منطقه ای آب، افزایش تسهیلات اجرای طرحهای آبیاری نوین در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه، عدم اجرای سد جدید به تصویب رسید، طرحهایی که هم اکنون در مرحله آغاز عملیات اجرایی و یا تعیین پیمانکار برای اجرا هستند.

اما با فرا رسیدن فصل تابستان و گرما کابوس خشک شدن و بحرانی شدن این تالاب ارزشمند قوت گرفته و نگرانی های اهالی منطقه و مسئولان را افزایش داده بطوریکه با وجود بارندگی های مناسب در فصل بهار متاسفانه سطح آب دریاچه در مقایسه به زمان مشابه گذشته پائین تر است.

از سال آبی 75 - 74 تا کنون رقم های ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سالهای اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

بنا بر تحقیقات انجام شده از 17 سال پیش تاکنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از 20 سال آینده با بحران شدیدی مواجه می شود.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگیهای خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دایمی با دارا بودن 102 جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

مساحت این دریاچه بیش از 570 هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه های با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و... نیز به خطر می افتد.

کد خبر 2105075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha