۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۱۵

گزارش مهر/

رویش جوانه‌های الغوث الغوث بر لبها / 1700 مسجد میزبان بندگی و نیایش

رویش جوانه‌های الغوث الغوث بر لبها / 1700 مسجد میزبان بندگی و نیایش

بیرجند – خبرگزاری مهر: این شبها ندای "سبحانك يا لا‌اله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار يارب" هزاران عاشق، در شب‌ای قدر در مساجد و حسینه‌ها طنین انداز می‌شود و می‌رویم تا به چهارده نور پاک، او را قسم دهیم و والاترین کتاب را بر سر گیریم تا به واسطه‌‌ آن‌‌ها بهترین مقدرات برایمان رقم زده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، هر كسی شب قدر را به ‌عنوان شب سرنوشت ‌ساز می‌شناسند و سعی می‌‌كند با دعا، عبادت، مناجات و طلب آمرزش بهترين سرنوشت را برای خود رقم بزند.

ملائک امشب دسته دسته به یمن و بزرگی این شب بر زمین می آیند تا چشمان خسته و خیس شب زنده‌داران را با گلاب بهشتی بشویند. آنان می آیند تا غبار خطا و گناه را با عطر فردوس از دل‌ها بزدایند.

شب قدر بهترین فرصت برای طلب بخشش و آمرزش گناهان از خداوند است و پروزدگار در این شب عنایت ویژه ای به بندگان خود دارد و در واقع آن را بهانه ای جهت آمرزش بندگان خود قرار داده است.

امشب لیله‌ القدر خداست‌، ذکر یا رب یا رب‌، وِرد زبان‌هاست‌، گاهِ استغفار و دلْ لرزیدن است‌، گاهِ توبه، گاهِ آمرزیدن است‌، گاهِ عجز و التماس و هم نیاز‌، رو به درگاه حکیم چاره‌ ساز‌.

پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) در روایتی وجود شب قدر را غایت لطف خدا به امت خویش برشمرده، می‌فرماید: "به امت من در ماه رمضان پنج چیز داده شده که به امت هیچ پیغمبری پیش از من داده نشده است.

اول: هر گاه شب اول ماه رمضان فرا رسد خداوند به سوی بندگان نظر می کند و کسی که خدا به او نظر کرده تا ابد عذاب نمی‌شود.

دوم: بوی بد دهان آنان که در نزد خدا شب زنده داری می کنند خوشبوتر از بوی مشک می‌شود.

سوم: ملائکه برای ایشان در شب و روز استغفار می کنند.

چهارم: همانا خداوند عزوجل بهشت خویش را امر می کند که استغفار کند و تزیین شود برای بندگان. پس چه نزدیک است که سختیهای دنیا آنها را در خود فرو برد و می روند به سوی بهشت و کرامت من.

 پنجم: پس هر گاه شب آخر فرا رسد خداوند همه بندگان را می آمرزد.

مردی گفت: یا رسول اللّه در شب قدر؟ پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: مگر نمی دانی که کارگران هر گاه کارشان تمام شود، مزد به آنها می دهند."

امامزادگان خراسان جنوبی، میزبان احیای شب‌های نیایش و بندگی 

در خراسان جنوبی مردم با حضور در اماكن مذهبی و قبور ائمه معصومين(ع) ائمه اطهار را واسطه بخشش گناهان خود قرار می‌دهند.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: 29 امامزاده خراسان جنوبی در شب های 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان میزبان احیای ثانیه‌های جلوه بندگی و نیایش هستند.

حجت الاسلام محسن مومنی مقدم، گفت: در قائنات 3 امامزاده (زیدالنار آفریز، زید بن موسی، حسن و افضل) در نهبندان  چهار امامزاده( سید علی، مسجد حضرت ابوالفضل، بقعه متبرکه شیخ)، در فردوس سه امامزاده (امامزادگان فردوس، سلطان احمد، اکمامزاده سلطان روستای سرند) و در بشرویه هم دو امامزاده (بی‌بی نجمه خاتون، محمد بن اصغر) میزبان برگزاری شب‌های لیله القدر هستند.

وی ادامه داد: در بیرجند امامزادگان باقریه، در درمیان امامزاده سیده و در خوسف دو امامزاده (شاه سلیمان و سلطان ابوالقاسم نصرآباد)، در زیرکوه دو  امامزاده (داوود کلاته و سعدلله موسی) و در سربیشه دو امامزاده بی بی زینب خاتون، مسجد و مجتمع حضرت ابوالفضل(ع)به برگزاری مراسم سب های قدر می پردازند.

حجت الاسلام مومنی مقدم اظهار کرد: امامزادگان (سلطان کرمیشاه، سلطان مصیب، سید حسن و سید محمد دوست) در سرایان و امامزادگان (علی، محمد بن جعفر طیار، شیخ احمد بن اسحاق و امامزاده سید حسن) در طبس از جمله امامزادگان برگزار کننده مراسم احیای شب های قدر هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی گفت: شب‌های قدر برای مردم مسلمان ایران اسلامی از اهمیت بسیار والایی برخوردار است و شیعیان در سراسر جهان سه شب از 30 شب ماه مبارک رمضان را هر ساله تا سحر عبادت می‌‌کنند.

وی تصریح کرد: در این شب ‌های عزیز و گرانقدر مسلمانان ایران اسلامی مراسم و آئین‌های معنوی ویژه ‌ای را برگزار کرده که مهمترین آن اقامه نماز شب قدر، تلاوت کلام‌الله مجید، قرائت جوشن کبیر و بالاخره آئین معنوی و روحانی بر سر گرفتن قرآن است که در شب های قدر در امامزادگان خراسان جنوبی انجام می‌شود.

حجت الاسلام مومنی مقدم افزود: طی قرن‌های اخیر همواره مساجد، حسینه‌‌ها، بقاع متبرکه و اماکن مقدس در شب‌های قدر شاهد حضور گسترده مردم و برگزاری این مراسم بوده و امسال نیز امکانات لازم در تمام بقاع متبرکه استان خراسان جنوبی در این زمینه فراهم شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: مردم روزه ‌دار و ولایی خراسان جنوبی می‌توانند در شب‌های قدر در بقاع متبرکه حضور یافته و پس از برگزاری نماز مغرب و عشا، تا سحر آئین‌ های معنوی و مذهبی مربوط به لیالی قدر و همچنین مراسم سوگواری و عزاداری حضرت علی (ع) را برگزار کنند و برای این منظور امکانات لازم فراهم شده است.

وی بیان کرد: تلاش‌های بسیاری در این زمینه از جمله حضور علمای دینی و همچنین قاریان ممتاز در بقاع متبرکه و اماکن متبرکه صورت گرفته و امیدواریم در این شب‌های عزیز جوانان بیشتری جذب اماکن مقدس استان شوند.

برگزاری مراسم لیالی قدر در ۱۷۰۰ مسجد خراسان جنوبی

مسئول امور مساجد تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری مراسم شب های قدر در یک هزار و ۷۰۰ مسجد سطح استان خبر داد.

حجت الاسلام ابوالفضل صادقی خواه اظهار داشت:  12 سخنران و خطیب برجسته کشوری برای جضور در مراسم شب های قدر استان دعوت شده‌اند.

وی ادامه داد: این سخنرانان در شبهای قدر ضمن تبیین اهمیت این لیالی، در خصوص شخصیت و منزلت اولین امام شیعیان حضرت امام علی(ع) سخنانی ایراد می کنند.

مسئول امور مساجد تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: مراسم شب های قدر از ساعت 21 شروع و تا ساعت یک بامداد ادامه دارد.

وی قرائت دعای جوشن کبیر، قرائت قرآن، مراسم قرآن برسرگذاشتن و سخنرانی را از جمله برنامه های این مراسم ذکر کرد و گفت: مردم تلاش کنند با حضور در مساجد از فیوضات این شبها استفاده کامل را ببرند.

حجت الاسلام صادقی با تاکید بر اینکه در این شبها مقدرات یک ساله انسانها به خدمت امام عصر(عج) عرضه می شود، یادآور شد: بهترین عمل در این شب ها قرائت قرآن و تدبر در آن است.

شب قدر، شب احیای خویش با دم مسیحایی دعاست‌، شبی که باید قدر خویش را بشناسی، تقدیر خویش را رقم بزنی و خویشتنِ جدید را با قلم توبه و جوهر اشک ترسیم کنی‌.

امشب با آغاز مراسم قرآن به سر شور و حال تازه بر محفل حكم فرما می شود، هيچ ‌كس از خودش نيست، همه مردم در پناه قرآن عفو و بخشش كردار خود را می ‌خواهند و امامزادگان را واسطه ناله‌ های العفو العفو خود قرار می دهند.

پس بخوانديش تا زود اجابت شويد، درهاي رحمت را بزنيد كه گشايش يابيد، نيازها را بيان كنيد كه عطا بينيد، از ساجدان و راكعان و عابدان باشيد كه سختي نبينيد در روز سخت، عملهاتان را نيكو سازيد كه مقبول مي گردد، درها را بزنيد كه نسيم بهشت با گشودن درهاي رحمت برجان‌هاتان بوزد.

به اميد آنكه سرنوشتی از جنس خاك، معنويت، اخلاص، تقوا و محبت اهل بيت(ع) برايمان نوشته شود.

.........................

گزارش : فاطمه زیراچی

 

 

کد خبر 2105194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha