۶ مرداد ۱۳۹۲، ۸:۰۰

گزارش خبری/

لرستان مهد زیباترین مکتب فلزکاری/ قطب مفرغ کشور را به‌ دنیا معرفی کنیم

لرستان مهد زیباترین مکتب فلزکاری/ قطب مفرغ کشور را به‌ دنیا معرفی کنیم

خرم آباد - خبرگزاری مهر: مفرغ لرستان، محصول هنرمندی قومی هنرمند و هنرآفرین است که آثاری آمیخته به چابکی و چیره دستی با الهام از طبیعت اطرافشان داشته‌اند؛ مکتب فلزکاری که ضرورت معرفی آن بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بشر در هزاره پنجم ق.م. توانست به تکنیک ذوب سنگ مس دست یابد و انقلابی در صنعت فلزکاری ایجاد کند که نتیجه منطقی این تحول، تنوع زیاد اشیاء فلزی بود.

این تکنیک جدید نتایج مثبت دیگری را هم در فرهنگ و تمدن بشری به بار آورده بود، انسان هزاره سوم ق.م. توانست با آمیختن مس و فلزات دیگری همچون قلع، آلیاژی به نام مفرغ به وجود آورد.

به کارگیری این آلیاژ در صنعت فلزکاری که همزمان با تحولات دیگری نظیر پیدایش خط، پیدایش سیستم تجارت و شهرنشینی بوده، عصر مفرغ را نزد باستان شناسان از اهمیت خاصی برخوردار کرده است.

عصر مفرغ، یکی از شاخص ترین دوران های فرهنگ بشری به شمار می‌رود و شاهد زیباترین و عجیب ترین آثار در این دوره زمانی چند هزار ساله در میان ملل مختلف هستیم.

ابزار و سلاح‌های مفرغی از هزاره سوم ق.م. به بعد در درون گورهای سنگی دفن شده اند، لیکن پرکارترین مفرغ هایی که منحصر به فرد است از غرب ایران و در خطه لرستان پیدا شده و در حقیقت زیباترین مکتب فلزکاری را می توان در لرستان مشاهده کرد. مفرغ های لرستان در دوره ای زمانی از حدود 2600 تا 700 ق.م. ساخته شده‌اند.

برای نخستین‌بار در دهه 1920 و از طریق سوداگران اشیاء عتیقه و در بازارهای شهر هرسین و کرمانشاه و متعاقب آن در تهران، مفرغ لرستان وارد بازار اشیاء عتیقه شد و به جهانیان معرفی شد و اکنون در بسیاری از موزه های جهان مجموعه ای از این آثار وجود دارد.

مفرغ لرستان، محصول هنر قومی کوهستانی است که هنری آمیخته به چابکی و چیره دستی با الهام از طبیعت اطرافشان داشته‌اند. نیروی تخیل این هنرمندان باستانی در روش کارشان اعجاب انگیز بوده که در انعکاس آن بر روی آثار مفرغی به وضوح نمایان است.

مفرغ‌های لرستان تنها یک آثار هنری ساده نیستند بلکه گنجینه بزرگ و گرانبهایی هستند که در وجود هر کدام از آنها دنیایی از افکار، عقاید، باورها، صنعت، هنر، شیوه های زندگی و افکار و اعتقادات اجتماعی و فرهنگی، دینی و غیره نهفته است.

با این تفاسیر مفرغ لرستان با وجود قدمت و زیبایی بی نظیر مورد هجوم کاوشگران غیرمجاز قرار گرفت و در میان بی توجهی متولیان بخش زیادی این مفرغ ها به خارج کشور منتقل شد به طوریکه در برخی از موزه های مهم دنیا از جمله موزه لور بخشی به مفرغ های لرستان اختصاص داده شده است.

در این راستا در جلسه‌ ظهر شنبه کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خرم آباد در محل سالن کنفرانس این اتاق به پیشنهاد یکی از اعضا تبدیل لرستان به عنوان "قطب مفرغ" در دستور کار و اولویت این کمیسیون قرار گرفت.

مهرداد زرین‌جویی در این جلسه با تاکید بر قابلیت‌های لرستان در زمینه آثاری تاریخی مفرغی گفت: در راستای معرفی این هنر و همچنین پیشینه تاریخی لرستان در این زمینه راه‌اندازی انواع موزه‌ها هم در لرستان و هم در سایر نقاط کشور و همچنین برگزاری سمینارها و همایش‌های مختلف می‌تواند مهم و مؤثر باشد.

وی با اشاره به این‌که هرچقدر حجم خواسته‌هایی که در قالب اولویت‌های کاری کمیسیون در سال 92 مطرح می‌شود، مدون تر باشد زمینه‌ کار بهتر و بیشتری وجود دارد، افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم که برنامه‌های این کمیسیون با برنامه‌ها و وظایف سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان موازی‌کاری نباشد.

زرین‌جویی به ظرفیت گسترده‌ لرستان برای معرفی و تبدیل شدن به قطب اکوتوریسم هم اشاره و تصریح کرد: باید این مسئله نیز در اولویت کاری کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد خواسته‌های عمومی مردم مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، اظهار داشت: یکی از خواسته‌های عمومی بحث ساماندهی قلعه‌ فلک‌الافلاک است که متأسفانه به نظر می‌رسد طرح جامعی که دورنمایی از این پروژه به دست داده باشد، وجود ندارد و بیشتر بر اساس سلیقه‌ مدیریت استان پیش می‌رود.

این کارشناس میراث فرهنگی افزود: متأسفانه از دیرباز تصور مدیران بالادستی و تصمیم‌گیر در مورد لرستان به غلط این است که این استان قطب دامپروری و کشاورزی است؛ این در حالی است که با اجرای طرح آمایش سرزمین این تصور غلط جای خودش را به صنعت گردشگری و اکوتوریسم می‌دهد که توجه به آن می‌تواند آینده‌ این سرزمین را متحول سازد.

دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد نیز گفت: در حوزه‌ میراث فرهنگی موضوع معرفی لرستان به عنوان "قطب مفرغ" کشور در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.

سپیده کوشکی از لرستان به عنوان دیار مفرغ و بلوط یاد کرد و بیان داشت: معرفی جایگاه مفرغ لرستان و قابلیت‌های موجود در این بخش از ضرورت‌هایی است که باید به آن توجه شود.

وی تریح کرد: همچنین بازنگری و تکمیل طرح ساماندهی عرصه و حریم قلعه‌ فلک‌الافلاک، پیگیری موضوع ثبت جهانی دره خرم‌آباد، تهیه‌ طرح پیشنهادی برای فضاسازی حریم قلعه‌ فلک‌الافلاک و همچنین تهیه‌ طرح ساماندهی و ایجاد تأسیسات تفریحی رفاهی طاق‌پُل شکسته از دیگر اولویت‌های این کمیسیون است.

دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد افزود: آموزش و ارائه‌ راهکارهایی برای توسعه‌ اکوتوریسم و جذب گردشگر، پیگیری ساماندهی زیرساخت‌های مناطق نمونه گردشگری(پارک‌های جنگلی شوراب، مخملکوه و آبشار بیشه)، پیگیری ساماندهی زیرساخت‌های روستاهای هدف گردشگری، کمک به ایجاد تشکل‌های فعال در زمینه‌ گردشگری و بررسی علل نیمه‌کاره ماندن طرح‌های گردشگری هم به عنوان اولویت‌های شاخه‌ی گردشگری مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی به اولویت‌های شاخه‌ صنایع‌دستی هم اشاره کرد و افزود: ایجاد، ساماندهی و سازماندهی تشکل‌های فعال در حوزه‌ صنایع دستی، کمک به معرفی و شناساندن صنایع دستی استان از طریق تبلیغات، تعامل با فعالان صنایع دستی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و اعزام هیأت‌های تجاری و همچنین پیگیری ایجاد بازارچه‌ فروش دائمی صنایع دستی در خرم‌آباد و سایر شهرستان‌ها از جمله‌ی مهم‌ترین اولویت‌های این شاخه تعیین شده‌اند.         

کد خبر 2105331

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha