۶ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۰۱

مهر گزارش می دهد؛

گرگان؛ شهر وعده های بی پایان/ از سوگله تا هزارپیچ 

گرگان؛ شهر وعده های بی پایان/ از سوگله تا هزارپیچ 

گرگان - خبرگزاری مهر: در آستانه شروع فعالیت چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، گرگان هنوز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که سالها بر چهره این شهر نقش بسته است و طرحهای زیادی که هنوز عملیاتی و تکمیل نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ساخت و سازهای بی رویه و غیرمجاز، دغدغه برون سپاری مدیریت شهری، ترافیک، روند کند پروژه ملی کمربندی، مناطق گردشگری هزارپیچ و ناهارخوران از جمله دغدغه هایی است که منتخبان مردم در چهارمین دوره شورا نیز با آن روبرو هستند.
 
همچنین پروژه تله کابین گرگان که سالها از آن صبحت می شود نیز از دیگر پروژه هایی است که اجرایی شدن آن همت شورایاران جدید گرگان را می طلبد.
 
عضو کمیته تحقیق و پژوهش شورای شهر گرگان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ساخت و سازهای غیر مجاز در گرگان تصریح کرد: تاسیس معاونت و یا واحد پلیس ساختمان در شهرداری موجب کاهش ساخت و سازهای غیرمجاز می شود.
 
مصطفی سبطی افزود: تشکیل پلیس ساختمان به ساخت و سازهای بی رویه در اطراف شهر پایان می دهد.
 
سبطی بیان کرد: در سال 88 شورا تاسیس بنیادی به نام بنیاد گرگان شناسی را به تصویب رساند که هنوز اجرایی نشده است. با تاسیس این بنیاد هویت محلات و سنت ها در اقشار مختلف تقویت شده و محلی برای برگزاری همایش روز گرگان و تقدیر از چهره های ماندگار شهر و دیگر مسائل فرهنگی از این دست می شود.
 
وی بیان کرد: امر برون سپاری فعالیت های شهرداری در شهرداری گرگان در حال انجام است اما باید سرعت آن در بخش های مختلف افزایش پیدا کند.
 
سازمان سرمایه گذاری شهرداری اجرایی نشد
 
سبطی افزود: یکی از مصوبات شورا تاسیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری بود که در خرداد ماه سال گذشته به تصویب رسید اما تاکنون اجرایی نشده است و امیدوارم در دوره بعدی شورا پیگیری و اجرا شود.
 
وی گفت: اگر مشارکت سرمایه گذاران در پروژه های تورسیم و گردشگری در مناطقی مانند النگدره و ناهارخوران و هزارپیچ محقق شود شهری با جاذبه های توریستی بیشتر خواهیم داشت.
 
وی ادامه داد: در اطراف گرگان جنگل های دیگری مانند جنگل رنگو در توشن، قرن آباد و توسکستان نیز وجود دارد که در صورت همراهی با بخش خصوصی و فراهم کردن شرایط مناسب برای گردشگران می توان حجم ترافیک بر روی ناهارخوران و النگدره را کاهش داد.
 
ساخت پارکهای تخصصی در تپه سوگله
 
سبطی افزود: تپه سوگله گرگان از سمت شرقی نمای زیبایی دارد که در صورت تملک و ساخت پارک های تخصصی می تواند منشا جذب توریست باشد.
 
وی اظهار کرد: شهرداری در سال های اخیر تملکات خیلی خوبی داشته که باید از آن ها بهره برداری لازم در جهت تقویت وضعیت مالی شهرداری انجام و زمینه افزایش درآمد پایدار را فراهم کند.
 
انتقال ارتش از داخل شهر
 
عضو کمیته تحقیق و پژوهش شورای شهر گرگان اظهار کرد: یکی از برنامه هایی که اعضای جدید شورا باید پیگیری کنند، موضوع انتقال ارتش از داخل شهر گرگان است که نیاز به همکاری و همراهی دستگاه های ذی ربط دارد.
 
مصطفی سبطی گفت: بهترین فضا برای ساخت پارک موزه دفاع مقدس در فضای کنونی ارتش بوده که در قلب شهر است و افراد بیشتری می توانند از آن بازدید کنند. فضایی که در تپه نور الشهدا برای ساخت پارک موزه انتخاب شده حساس و چالش برانگیز بود. انجام طرح جابجایی ارتش می تواند بهترین اتفاقی باشد که در دور چهارم شورا رخ می دهد.
 
پایین بودن سرانه درآمد شهرداری
 
وی ادامه داد: سرانه درآمد شهرداری علی رغم افزایش در سال های اخیر کافی نیست، شهرداری و شورا می تواند با بکارگیری کارشناسان و استفاده ار ایده های آنان در راستای درآمدزایی و ایجاد درآمد پایدار، بودجه سرانه خود را افزایش دهد.
 
وی افزود: ساختار شورا نیز نیاز به تجدید قوا دارد و در این راستا قوی ترین نیروهای باتجربه در شهرداری باید به عنوان کادر اداری در شورا مشغول شده و به عنوان بازوهای مشورتی به اعضا کمک کنند تا مصوبات بهتر و قوی تری داشته باشیم.
 
سبطی تصریح کرد: بخش حقوقی شورا نیز باید تقویت شده و دفتر حقوقی راه اندازی شود تا از اطاله پرونده ها در دادرسی ها جلو گیری شود چراکه مسئله طولانی شدن روند حل مسائل هزینه های بسیاری را برای شورا و شهرداری به دنبال دارد.
 
وی ادامه داد: در شرایط امروز مدیریت متمرکز در شورا و شهرداری جوابگو نیست و باید مدیریت برخی از امور به مدیران میانی و اعضای شورا تفویض اختیار شود. در بخش دریافت عوارض و تخلفات و ممیزی اداراتی که به شهرداری بدهکار هستند می توان از همکاری بخش خصوصی استفاده کرد.
 
نقش شورایاران محله 
 
سبطی با اشاره به نقش موثر شورایاران محله گفت: شورایاران حلقه ارتباطی بین مردم، شورا و شهرداری هستند و با توجه به نقش موثری که دارند مسئله شورایاران باید احیا و آیین نامه های آن دوباره تدوین شود تا از تجربیات شهروندان در راستای پیشبرد امور شهری استفاده کنیم.
 
این عضو شورا بیان کرد: در تپه هزار پیچ تملکاتی انجام شده که در صورت جذب سرمایه گذار بسترهای لازم برای تاسیس پایگاه هوایی در این منطقه فراهم بوده و اعضای شورا باید این موضوع را پیگیری کنند.
 
مصطفی سبطی اظهار کرد: یکی از وظایف شهرداری گسترش سرانه فضای سبز شهری است. در شهرداری بودجه هزینه می شود اما کافی نیست و اعضای شورا باید تلاش کنند با همکاری بخش خصوصی پارک های محلی و فضای سبز را افزایش دهند.
 
سالانه پنج خانه فرهنگ تاسیس شود
 
وی ادامه داد: در بخش فرهنگی شهرداری سالانه یک یا دو خانه فرهنگ را راه اندازی می کند ولی با توجه به جمعیت شهر گرگان تا وضعیت مطلوب فاصله داریم چراکه باید حداقل سالی 5 خانه فرهنگ تاسیس شود. در این راستا می توان از ظرفیت مساجد به عنوان خانه فرهنگ مذهبی و تاریخی استفاده کرد.
 
وی گفت: در شهرهای بزرگ مانند تهران و مشهد در راستای دفاع از حقوق مصرف کننده و تولید کننده سازمان مستقل به عنوان سازمان میوه و تره بار راه اندازی کردند، شهرداری و شورای گرگان نیز با استفاده از تجربه این شهرها می تواند این سازمان را راه اندازی کند.
 
کمربندی گرگان به کندی پیش می رود
 
سبطی اظهار کرد: موضوع کمربندی گرگان از دیگر مواردی است که شورای بعدی باید تلاش کرده تا این پروژه با جدیت بیشتری انجام شود. این پروژه با وجود اینکه جز طرح های ملی اعلام شده به کندی پیش می رود و چند ماهی نیز متوقف شده است.
 
وی ادامه داد: در بحث ترافیکی مطالعات اولیه پروژه رینگ شرقی شهر گرگان که جنوب شهر را به شرق متصل می کند، انجام شده بنابراین از شورای بعدی انتظار می رود این مسئله را پیگیری کنند. در هسته مرکزی شهر نیز در برخی از ساعات شبانه روز به دلیل حجم بالای ترافیک برنامه ترافیکی به منظور تردد راحت تر نیاز است، که باید توسط شورای جدید پیگیری شود.
 
اجرای پروژه تله کابین
 
رئیس شورای شهر گرگان نیز درباره پروژه تله کابین اظهار کرد: مراحل اجرایی پروژه تله کابین در ناهارخوران گرگان آغاز شده است. مجموعه تله کابین در 10 هزار و 500 متر مربع اجرا خواهد شد.
 
حسین ربیعی ادامه داد: در این مجموعه 5 هزار متر مربع برای پارکینگ و 3 هزار متر مربع فروشگاه و سالن همایش پیش بینی شده است. همچنین 4 هزار و 500 متر مجموعه ورزشی، سالن بازی، سالن استخر و بدنسازی در نظر گرفته شده است.
 
وی افزود: از دیگر بخش های این مجموعه اختصاص 9 هزار و 700 متر مربع برای ساخت مراکز اقامتی و پذیرایی در قالب 60 واحد اتاق و سوئیت، رستوران و سالن پذیرایی است. در این مجموعه 20 هزار متر مربع نیز محوطه فضای سبز در نظر گرفته شده است.
 
ربیعی بیان کرد: فاصله سایت مبدا و مقصد حدود  یک هکتار و نیم بوده و سرمایه پیش بینی شده برای اجرای این طرح مبلغ 27 میلیارد تومان است.
 
وی گفت: در اجرای این پروژه ابتدا سایت تله کابین اجرا و سپس مابقی فضاهای پیش بینی شده اجرایی می شوند.

 

کد خبر 2105477

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha