۶ مرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۳۲

حجت الاسلام اسکندری:

کارکرد مسجد باید مورد توجه باشد/ حمایت آل سعود و انگلیس از مساجد غیرفعال

کارکرد مسجد باید مورد توجه باشد/ حمایت آل سعود و انگلیس از مساجد غیرفعال

قم - خبرگزاری مهر: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به حمایت دولت‌های بیگانه و غربی از مساجد غیر فعال بیان کرد: اسلام برای مساجد کارکردهایی برشمرده که باید به این نقش کارکردی مساجد توجه شود و گرنه دشمنان از مساجد غیر کاربردی حمایت و آنها را گسترش می‌دهند.

حجت‌الاسلام عباس اسکندری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به قداست مساجد گفت: در فرهنگ اسلامی و ذهن و اعتقادات مردم، مسجد یک مکان مقدس و ارزشمند است چرا که منسوب به خداست و شاید هیچکس چه غیر مسلمان و یا مسلمان را در دنیا نشناسیم که نسبت به مسجد بی حرمتی کند.

وی در ادامه عنوان کرد: قداست مسجد یک بحث است و نقش کارکردی آن بحث دیگر؛ اسلام برای این مکان مقدس کارکردهایی تعیین کرده است که ممکن است یک شخص قداست را برای مسجد قائل ولی به بخش کاربردهای آن بی توجه باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم افزود: هرچند در حوزه عمل با کمبودهایی در خصوص مسجد مواجه هستیم ولی نباید کسی از نقش مسجد غافل باشد و اگر به کارکردهای مسجد توجه شود مشکلات به خودی خود مرتفع می‌شود.

وی با اشاره به توجه همه جانبه و احساس مسئولیت نسبت به فقرا اظهار داشت: نباید فقط مسئولیت زندگی شخصی و خانوادگی خود را در نظر داشته باشیم بلکه در قبال زندگی دیگران هم مسئولیم و اگر عده‌ای فقیرند، به هر دلیلی، باتوجه به تاکید خداوند در کتاب آسمانی خود، باید همت گماریم و هرکس مال و ثروت دارد در راه خیر سرمایه گذاری کند.

حجت الاسلام اسکندری ادامه داد: گاهی فردی وسع مالی ندارد ولی بیان گیرایی دارد که با استفاده از زبان و بیان خود می‌تواند خیرین را به این راه سوق دهد و در رفع نیاز مستمندان گام بردارد و اجر و پاداش او کمتر از کسی که مال خود را انفاق می‌کند، نیست.

وی تصریح کرد: برخی نیز نه وسع مال دارند و نه بیان خوب، ولی اهل دعا و عبادت خالصانه اند و برای رفع نیاز فقرا دعا می‌کنند که البته این چنین افرادی نیز از ثواب کار خیر بی بهره نیستند.

نباید فقط به بعد عبادی مسجد توجه شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم با تاکید بر نقش محوری مساجد گفت: مسجد به عنوان محور می‌تواند ایفای نقش کند و نباید فقط به نقش عبادی آن توجه کرد چرا که حق مسجد ادا نمی‌شود.

وی با اشاره به حمایت دولت‌های غربی بر عدم کاربرد مساجد بیان کرد: دشمنان هروقت خواستند با مسجد مقابله کنند بر مساجد فعال تمرکز کردند که تمامی نقوش مسجد را ایفا کرده و کاربردی در جامعه عمل کرده است و در راستای رفع خیر و شر جامعه فعالیت می‌کرده ولی با مساجدی که صرفا در آن نماز یومیه خوانده می‌شود نه تنها کاری ندارند بلکه در گسترش و ساخت و ساز اینگونه مساجد نیز تلاش و همکاری می‌کنند همچون مساجد ساخته دست آل سعود و انگلیس‌ها در سراسر جهان.

حجت الاسلام اسکندری عنوان کرد: از برخورد دشمنان می‌توان تشخیص داد کدام مسجد تاثیرگذار بود و کدام امام جماعت نقش خود و مسجد را به نحو احسن ایفا کرده است.

وی افزود: دشمنان تا قبل از انقلاب هراسی از مکه و کعبه نداشتند ولی درپی تاکیدات بنیانگذار انقلاب، در خصوص برائت از مشرکین در اعمال حج، ول وله ای در میان دشمنان برپا شد و از آن زمان عرصه را بر مسلمانان و علی الخصوص شیعیان و ایرانیان تنگ کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم با اشاره به نقش همه جانبه مساجد گفت: در ارتباط با امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی باید مساجد ایفای نقش کنند و می‌توان از آن به کوثر زلالی تعبیر کرد که همه از آن بهره‌مند می‌شوند و فقرا بدون خجالت از این مکان مقدس کمک بطلبند و نیازهای خود را مطرح کنند.

وی ادامه داد: ائمه جماعت، پدران معنوی مردم هستند و آنها به راحتی با امام جماعت محله مشکلات خود را طرح می‌کنند و حتی کمک مادی امام جماعت را تبرک می‌دانند.

حجت الاسلام اسکندری با انتقاد از انتظارات مردم نسبت به دولت عنوان کرد: همه چیز را نباید به گردن دولت انداخت چرا که قبل از دولت شخص مسئول در برابر فقرا عامه مردم هستند و اگر در قبال نیازمندان احساس مسئولیت کنند، سنگینی کار به عهده دولتمردان نمی‌افتد، چرا که دولت نقش اجرایی دارد و نباید انتظار داشت در هر زمینه‌ای به مردم خدمات دهد.

وی با مقایسه کمک‌های دولت و مردم به هیئت‌های مذهبی بیان کرد: مردم در کمک به مساجد نق سازنده‌ای دارند و اگر احساس مسئولیت کنند فقیری گرسنه و بی بضاعت نمی‌ماند.

مسجد پایگاه انسان سازی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: اگر با وجود حاکمیت دینی در جامعه مشکلی وجود دارد باید بررسی شود که این مباحث به نقش کارکردی مساجد برمی‌گردد و اگر به سیره ائمه بنگریم نگاه ویژه ایشان را به مسجد متوجه می‌شویم.

وی در ادامه اظهار داشت: نگاه قدسی ائمه این است که مسجد پایگاه انسان سازی است و می‌تواند نیازمندی‌های مستمندان را تامین کند و بنا به روایات نیز حضرت علی(ع) در مسجد هم عبادت می‌کرده هم قضاوت و نشان از نقش کاربردی مساجد در امور جامعه دارد.

حجت الاسلام اسکندری اظهار کرد: قضاوت در مسجد و مراجعه به این فضا برای رفع مشکلات متفاوت است با ساختمان‌های قضایی که برای این امور درنظر گرفته شده است؛ چرا که قاضی و یا افراد خود را بیشتر در محکمه پروردگار می‌بینند و سعی بیشتری در اجرای عدالت می‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد: در انجام هر کاری اول باید با موازین خدایی مطابقت داشته باشد و بعد از اخلاص در کار هم حسن فعلی وهم حسن فاعلی کار جاری می شود و معنی این دو یعنی توجه کامل به خدای متعال و اگر عملی با این دو نیت انجام شود ما به وظیفه خود عمل کرده ایم.

 

کد خبر 2105749

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha