۸ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۱۰

تنظیم بازار کالاهای اساسی نیازمند راهبردهای جدید است

تنظیم بازار کالاهای اساسی نیازمند راهبردهای جدید است

رئیس مجمع عالی واردات گفت: باید با بازنگری جدی در آنچه که درخصوص وضعیت تنظیم بازار کالاهای اساسی اتفاق افتاده است، به فکر راهکارهای جدید بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین برخوردار در خصوص وضعیت فعلی تنظیم بازار کالاهای اساسی خواستار بازنگری در میزان بهره برداری از ابزارهای مدیریتی مربوطه شد و اظهار داشت: به طور کلی ایجاد، استمرار و ارتقای هر نظم و تعادلی در هر حوزه ای نیازمند ابزارهای خاص خود است. همچنین در کنار ابزارهای متناسب، باید به اصول و قواعد خاص آن حوزه نیز وفادار بود. بدون شک نمی توان بدون توجه به این دو مولفه یعنی ابزارهای کارآمد و اصول علمی به نتیجه موثری دست پیدا کرد و بر همین اساس باید در رابطه با وضعیت فعلی تنظیم بازار کالاهای اساسی بازنگری کرد که کدام ابزارها در اختیار بخش خصوصی نبوده است؟ و چه کسانی از اصول و قواعد تنظیم بازار پیروی نکرده اند؟

برخوردار ضمن گلایه از سیستم بانکی کشور، اظهار داشت: گرانی و آشفتگی بازار خود به خود به وجود نیامده است که خودش نیز بدون برنامه ریزی و یک شبه از کف بازار رخت برکشد. گرانی و آشفتگی بازار ریشه در بی برنامه گی ها خصوصا در حوزه تامین بانکی دارد. این هشداری است که در زمانی که بازار با نوسانات ارزی مواجه شده بود مکررا از سوی مجمع واردات و سایر فعالان اقتصادی به سیستم بانکی کشور ارائه شده بود ولی متاسفانه چندان جدی گرفته نشد تا اینکه امروز با این وضعیت ناهماهنگ روبرو شده ایم.

وی با خطاب قرار دادن سیستم بانکی ادامه داد: سیستم بانکی کشور باید به صراحت و شجاعت در خصوص نظام ارزی خود در رابطه با تامین ارز کالاهای اساسی پاسخگو باشد. توقع تنظیم بازار بدون پشتیبانی سیستم بانکی- گمرکی، توقع صحیح و منطقی ای نیست. متاسفانه امروز بسیاری از گشایش ها و ثبت سفارش ها به دلیل عدم پشتیبانی سیستم بانکی ابتر مانده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران با اظهار خرسندی از همه کسانی که با ایجاد بروکراسی های پیچیده و ارائه آمار و اطلاعات نادرست و به بهانه مقابله با واردات بی رویه، اجازه ندادند بخش خصوصی در زمان مناسب، اقدام به تامین کسری تولید کشور کند، تصریح کرد: در رابطه با قیمت تمام شده واردات کالاهایی نظیر گوشت، گندم، جو، که بخش عمده ای از آنها از کشورهای آمریکای جنوبی نظیر برزیل و آرژانتین وارد کشور می شود، آن چیزی که حائز اهمیت است آن استه که در فصلی از سال اقدام به خرید این کالاها صورت بگیرد که قیمت کالا در کشور تولید کننده به حداقل رسیده باشد. روشن است که قیمت تمام شده واردات این محصولات زمانی به حداقل می رسد که در زمان وفور کالا در کشور تولید کننده، اقدام به تهیه آنها کنیم. الان که ما در فصل گرما هستیم در کشورهای آمریکای جنوبی فصل سرما آغاز شده است. توجه به اقلیم های آب و هوایی مسلما نقش تعیین کننده ای در قیمت تمام شده کالاهای وارداتی از این کشورها دارد و از دست دادن این فرصتها ضربه جدی به تنظیم بازار داخلی کشور وارد خواهد کرد.

برخوردار اضافه کرد: هر گونه نادیده گرفتن آمار و اطلاعات در مسیر تنظیم بازار، نتیجه ای جز آشفته ساختن بازار نخواهد داشت. بعد از گذشت این همه سال باید اطلاعات و آمار درست و قابل اتکایی از میزان تولید کالاهای اساسی در فصل های پرباران و کم باران در اختیار سیاستگذاران حوزه تولید کالاهای اساسی باشد. برنامه ریزی ها باید بر اساس مقایسه علمی میزان تولید و مصرف کشور در سالهای مختلف باشد ونباید تنها با اظهار امیدواری، فرصت های طلایی را از بخش خصوصی در بحث تجارت بین المللی گرفت.

مشاور مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما در این میان آن چه که رنج آورتر از گرانی ناشی از تورم است، سودجویی دلالان از حفره های نظام توزیع است. برخوردار ضمن تاکید بر این نکته که مجمع واردات در هیچ شرایطی موافق واردات بی رویه کالاهای مصرفی و دامن زدن به توهم اشرافی‌گری برخی افراد و طبقات جامعه نیست، اظهار داشت: تا زمانی که کم توجهی به آمار واقعی تولید و واردات به قوت خود باقی باشد، تا زمانی که اعتنا موثر به مقایسه های آماری از میزان تولید و مصرف کشور در فصول مختلف صورت نمی گیرد، نمی توان مشکل تنظیم بازار را به صورت ریسه ای حل کرد.

کد خبر 2106272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha