۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۱۳

نگاه به برنامه‌های مذهبی مناسبتی نباشد/ حرف‌های بزرگ در ظرف زمانی کوچک

نگاه به برنامه‌های مذهبی مناسبتی نباشد/ حرف‌های بزرگ در ظرف زمانی کوچک

مجید یراق‌بافان مجری برنامه‌های مذهبی تأکید کرد: دین باید در تمام لحظات زندگی ما جاری باشد و نگاه مناسبتی به برنامه‌های مذهبی نگاه صحیحی نیست. از سوی دیگر در برنامه‌سازی در حوزه معارف باید متناسب با تعدد برنامه‌ها به محتوا و کیفیت نیز توجه کرد.

مجید یراق‌بافان که این شب‌ها اجرای ویژه برنامه‌های احیاء شبکه قرآن و برنامه‌های "تا نیایش" و "دم افطار" شبکه تهران و "روشنا" شبکه جام جم را برعهده دارد درباره ویژگی اصلی برنامه‌های مناسبتی این ایام به خبرنگار مهر گفت: برنامه‌های ماه رمضان به ویژه در لیالی قدر حال و هوای خاصی دارد که همین امر کار تمامی تیم برنامه‌ساز را به لحاظ فرم و محتوا سخت‌تر می‌کند. ایجاد فضای معنوی، ارائه آگاهی‌های صحیح و تلاش برای افزایش معرفت مخاطب عمده‌ترین هدف ساخت این گونه برنامه‌ها است.

کلید زدن ویژه‌برنامه سحر تلویزیون در سال 75

این تهیه‌کننده برنامه‌های مذهبی افزود: سال 75 اولین برنامه سحر تلویزیون به نام "شمیم سحر" را به عنوان تهیه‌کننده از شبکه یک روی آنتن بردم. آن زمان تردید فراوانی در خصوص برنامه‌سازی تلویزیونی براى سحر وجود داشت که با وجود تمامی تردیدها تجربه موفق این برنامه موجب شد برنامه سحر در تلویزیون نهادینه شود و در حال حاضر همه شبکه‌ها در ایام سحر برنامه دارند.

وی درباره تعدد برنامه‌های مذهبی سیما بیان کرد: مردم در ساعات سحر، ایام مناسبت‌های مذهبی چون تاسوعا و عاشورا و شب‌های قدر به دنبال تنوع نیستند بلکه به دنبال کیفیت بیشتر در برنامه‌ها هستند و به نظر می‌رسد باید سیما به سمت کیفیت‌بخشی به برنامه‌ها و توجه بیشتر به فرم و محتوا توامان با بالا بردن کمّی برنامه‌ها برود.

از دست رفتن فرصت مطالعه و تناسب نداشتن رشد کمی و کیفی

این کارشناس ـ مجری مهم‌ترین مشکل برنامه‌های معارفی تلویزیون را کمیت زیاد و کیفیت کم برشمرد و تاکید کرد: افزایش مدت زمان پخش و تعدد برنامه‌ها فرصت مطالعه و کار کارشناسی و نیازسنجی از مخاطبان را از برنامه‌سازان می‌گیرد و همین امر نیز موجب می‌شود رشد کیفی برنامه‌ها به تناسب رشد کمی نباشد. تلاش‌های صورت گرفته در این سال‌ها و رشد صعودی برنامه‌ها قابل توجه است اما ایده‌آل آن کیفیت‌بخشی است.

مجری پرکار سیما درباره ویژگی‌های برنامه‌های معارف امسال در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: اتفاق مثبتِ امسال تلویزیون پخش برنامه ویژه شب‌های قدر بعد از افطار تا زمان سحر و تنوع ساعت‌های پخش برنامه‌ها به گونه‌ای بود که امکان بهره گیری از ویژه برنامه‌های احیا از جمله دعای جوشن کبیر و ... از شبکه‌های گوناگون در تمامی ساعات فراهم شده بود.

آگاهی و حال خوب برای قرآن به سرگذاشتن

یراق‌بافان ادامه داد: به طور خاص نیز تدبیری در شبکه قرآن اندیشیده شد و آن تقسیم برنامه‌های شب احیا به دو بخش علمی و معرفتی و بخش دعا و مناجات و نیایش در دو بازه زمانی بود که با هدف افزایش آگاهی و بینش صورت گرفت که مخاطبان با آگاهی و حال خوب ناشی از بینش صحیح به سراغ نیایش و قرآن به سر گذاشتن بروند.

وی افزود: ما امسال در برنامه "باران" شبکه قرآن بحث قضا و قدر را به صورت علمی بررسی کرده و محتوای بحث را به سمت رقم خوردن سرنوشت در شب قدر بردیم و به سوالات بسیاری با حضور کارشناس برنامه پاسخ داده شد. همچنین ویژگی‌های اصلی شب قدر و قضا و قدر را از دیدگاه دین تبیین کردیم. پیامک‌های مردم نیز نشان می‌دهد بحث قضا و قدر و... خارج از این شب‌ها نیز باید ادامه یابد.

حرکت مثبتی چون شبکه مجازی تلاوت قرآن

این مجری همچنین به موضوع شبکه مجازی تلاوت قرآن اشاره کرد که دو سال است در سطح سیما راه‌اندازی شده و حرکت مثبتی به شمار می‌رود که برای مخاطبان قابل بهره برداری است.

یراق‌بافان یادآور شد: با طراحی شبکه مجازی قرآن در تمام ساعت‌های شبانه روز و در کلیه شبکه‌ها پخش ترتیل‌خوانی از اذان صبح تا اذان مغرب برنامه‌ریزی شده و این نقطه مثبتی است.

وی همچنین درباره ویژه‌برنامه "دم افطار" شبکه تهران نیز تصریح کرد: در این برنامه چند اتفاق رخ داده؛ انتخاب اسم ساده و خودمانی که حداقل بر اساس رای مردم نمره خوبی گرفت و اثبات کرد که در زمان کوتاه هم می‌توان حرف‌های بزرگی زد.

حرف‌های بزرگ در ظرف زمانی کوچک

این مجری کارشناس با بیان اینکه در برنامه‌های معارفی عادت به داشتن ظرف زمانی بزرگ شده است، گفت: برنامه "دم افطار" تمرین خیلی خوبی بود که نشان داد در ظرف زمانی کوچک هم می‌توان حرف‌های بزرگی زد. مهمانانی با این برنامه مصاحبه تلفنی کردند که بسیاری از آنها حاضر به حضور و صحبت در تلویزیون نبودند و این مهم در نتیجه اقبال مردم به برنامه، نوع گفتگو، زمان پخش و... بود که در همکاری و قبول حضور مهمانان اثرگذار شد.

یراق‌بافان از شیخ حسین انصاریان، محمد اصفهانی، سید مهدی طباطبائی، محسن قرائتی، محمدرضا طالقانی، حاج منصور ارضی و ... به عنوان افرادی یاد کرد که تاکنون در این برنامه حضور داشته‌اند و افزود: ما برای هر بخش برنامه تعاریفی داریم. مثلا شب‌های جمعه از علمای اخلاق که در تهران منبر داشتند، شروع کردیم و از آیت الله بهجت و حاج آقا مجتبی تهرانی یاد کردیم و این هفته به سراغ آیت الله خوشبخت خواهیم رفت. در آن بخش فرزندان آن علما خیلی به من منت گذاشتند و  طى یک گفتگوی کوتاه زنده تلفنی به سیره آن سالکان واصل، در ایام ماه مبارک رمضان و به ویژه "دم افطار" اشاراتی کردند.

بررسی سنت‌های دم افطار اصیل تهرانی‌ها

وی در خصوص دیگر ویژگی این برنامه توضیح داد: ما چند هدف دنبال می‌کنیم که یکی از آنها پرداختن به خود ماهیت و فرهنگ اصیل شهر تهران بوده است. در این راستا سنت‌های دم افطار اصیل تهرانی‌ها را بررسی کردیم و در این راستا بحث مسجد ارگ و سحرخوانی و مناجات آن، ایستگاه‌های ساده افطار و ... به تصویر کشیده شد.

مجری و تهیه‌کننده برنامه‌های مذهبی ادامه داد: ضمنا براى دستیابی به این منظور ایده و نظر علمای اخلاق در خصوص افطار برای مردم بازگو، سنت و روششان به تصویر کشیده شد و با خانواده‌های این بزرگان گفتگو شد.

وی در پایان تاکید کرد: نباید به گروه‌های معارفی به صورتی مناسبتی نگاه شود و دین باید در تمام لحظات زندگی ما جاری باشد. برخی برنامه‌سازان تخصص کافی ندارند و این مساله بزرگترین آفت گروه معارف است که باید در خصوص آن دقت بیشتری صورت گیرد.

کد خبر 2107152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha