۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۳۳

اخبار نمایشگاه قرآن/

رساله حقوق امام سجاد(ع) بهترین منبع آداب معاشرت است

رساله حقوق امام سجاد(ع) بهترین منبع آداب معاشرت است

یک کارشناس حوزه سبک زندگی، رساله حقوق امام سجاد(ع) را بهترین منبع برای شناخت وظایف انسانی و رعایت آداب معاشرت دانست و گفت: اولین نگاهی که اسلام نسبت به ارتباط با دیگران دارد انسانیت افراد است یعنی بدون توجه به دین، رنگ و مذهب افراد، مهمترین رکن، انسان بودن اطرافیان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمدرضا مصطفی پور عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم در نشست آداب معاشرت در سبک زندگی قرآنی که شب گذشته 8 مردادماه در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه سبک زندگی موضوعی است که در بسیاری از رشته های علمی و دانشگاهی مطرح می شود، گفت:خداوند در سوره مبارک نحل اشاره ای به سبک زندگی مومنانه انسانها دارد و ویژگی هایی که برای آن متصور می شود جهت دهنده به سمت حیات طیبه ای است که معرف سبک زندگی مومنان است.

وی با اشاره به جایگاه رعایت آداب معاشرت در زندگی دینی عنوان کرد: آداب معاشرت مسئله مهمی است که در نگاه دین و اسلام جایگاه مشخصی دارد. مهمترین عامل نفوذ سخنان پیامبر(ص) در جان افراد رعایت ادب و به نرمی سخن گفتن است. ایشان هیچ وقت نسبت به مردم درشت خویی نداشتند و با معاشرت صحیح زمینه جذب مردم به اسلام را محقق ساخته اند.

حجت الاسلام مصطفی پور ادامه داد: اولین نگاهی که اسلام نسبت به ارتباط با دیگران دارد انسانیت افراد است یعنی بدون توجه به دین، رنگ و مذهب افراد، مهمترین رکن، انسان بودن اطرافیان است.

وی تأکید کرد: راستگویی، صداقت، رعایت امانت مهمترین ارکان آداب معاشرت هستند که باید نسبت به هر انسانی رعایت شوند. اسلام عقیده دارد در ارتباط با معلم خود چه مسلمان و چه غیر مسلمان باشد ،باید رعایت معاشرت حسنه را اعمال کرد. همچنین اگر پدر و مادر انسان افرادی غیر مسلمان باشند نباید روابط حسنه را با آنها ترک کرد.

حجت الاسلام مصطفی پور با اشاره به سبک زندگی و رعایت آداب معاشرت خاطرنشان کرد: سبک زندگی  یعنی معرفی هویت انسان در مقابل دیگران است که با رعایت آداب معاشرت مشخص می شود. اسلام معتقد است که آنچه که برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند یعنی آداب و معاشرت نشان دهنده هویت انسان است. برای رعایت آداب معاشرت انسان باید نسبت به حقوق خود بادیگران اطلاع کافی داشته باشد و رساله حقوق امام سجاد (ع) 50 مورد را مطرح می کند که بهترین منبع رعایت آداب معاشرتی است.
 

کد خبر 2107181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha