۱۲ مرداد ۱۳۹۲، ۰:۰۰

دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان/

خدایا مرا در طریق پیامبرت قرار ده/ شیوه تشخیص جهنمی یا بهشتی بودن انسان

خدایا مرا در طریق پیامبرت قرار ده/ شیوه تشخیص جهنمی یا بهشتی بودن انسان

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: در دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان می خوانیم: «اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ ومُعادیاً لأعْدائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِكَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن».

«خداوندا مرا در این روز محب دوستانت ودشمن دشمنانت قرار ده و در راه و روش به طریقه و سنت خاتم پیغمبرانت بدار، ای نگهدارنده دلهای پیغمبران».

شرح دعای روز بیست پنجم ماه رمضان

مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز نخست دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان تأکید می کند: حدیث داریم که به حقیقت ایمان نمی رسید مگر اینکه نزدیک ترین خویشان خود را برای خدا دوست نداشته باشید چون متدین نیست و دورترین افراد را برای اینکه مؤمن است، دوست داشته باشید.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام پنجم شیعیان تأکید می کند: همچنین امام محمدباقر(ع) به شخصی فرمودند: إذا أرَدْتَ أنْ تَعْلَمَ أنَّ فيكَ خَيْراً، فَانْظُرْ إلي قَلْبِكَ فَإنْ كانَ يُحِبُّ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ يُبْغِضُ أهْلَ مَعْصِيَتِهِ فَفيكَ خَيْرٌ; وَاللّهُ يُحِبُّك، وَ إذا كانَ يُبْغِضُ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ يُحِبّ أهْلَ مَعْصِيَتِهِ فَلَيْسَ فيكَ خَيْرٌ؛ وَ اللّهُ يُبْغِضُكَ، وَالْمَرْءُ مَعَ مَنْ أحَبَّ. امام محمد باقر(ع) فرمود: اگر خواستي بداني كه در وجودت خير و خوشبختي هست يا نه، به درون خود دقّت كن اگر اهل عبادت و طاعت را دوست داري و از اهل معصيت و گناه ناخوشايندي، پس در وجودت خير و سعادت وجود دارد؛ و خداوند تو را دوست مي دارد. ولي چنانچه از اهل طاعت و عبادت ناخوشايند باشي و به اهل معصيت عشق و علاقه ورزيدي، پس خير و خوبي در تو نباشد؛ و خداوند تو را دشمن دارد. و هر انساني با هر كسي كه به او عشق و علاقه دارد، با همان محشور مي گردد.

مرحوم مجتهدی در توضیح این روایت، به حدیثی از معصوم اشاره کرده و می گوید: در حدیث داریم که دوره ای می رسد در آخرالزمان که قلب مؤمن از اینکه گناه را می بیند و نمی تواند وضع را تغییر دهد آب می شود؛ گناه را می بیند در جامعه اما استطاعت تغییر گناه و امر به معرو ف و نهی از منکر ندارد این قلبش از این درد آب می شود.

وی در ادامه تأکید می کند: در این حدیث اشاره شده است به اینکه انسان با آنکس که دوست دارد در روز قیامت محشور می شود. در این دعا سه مسئله بود یکی خدایا خوبها را دوست داشته باشیم و بدها را دوست نداشته باشیم و سوم اینکه خداوندا مرا بر روش پیامبر خاتم(ص) قرار بده تا به دستورات او عمل کنم.

نماز شب بیست و ششم ماه رمضان

نمازهای مخصوصی برای هر شب ماه مبارک رمضان از حضرت علی (ع) روایت شده و ثوابهای زیادی برای هر شبی ذکر فرموده اند. این نمازهای مستحبی تماما دو رکعت دو رکعت خوانده می شود و خواندن آن در حالت نشسته هم جایز است، لکن ایستاده افضل است.

نماز شب بیست و ششم ماه رمضان، هشت رکعت (چهار تا دو رکعتی) است و در هر رکعت بعد از حمد هر سوره ای که بخواند، و حضرت علی(ع) در ثواب این نماز فرمود: گشوده می شود از برای او درهای آسمان.
 

کد خبر 2107276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha