۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۴۹

اهدای جایزه قلم پینتر 2013 به تام استوپارد

اهدای جایزه قلم پینتر 2013 به تام استوپارد

تام استوپارد نمایشنامه‌نویس بریتانیایی جایزه امسال قلم پینتر را دریافت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پلی‌بیل، این جایزه که از سال 2009 تاسیس شده، به یاد هارولد پینتر به نویسندگان بریتانیایی برای مشارکتشان در آزادی تعلق می‌گیرد.  

این جایزه سالانه برای دستاوردهای شایان ادبی و آنچه به گفته پینتر تعریف حقیقت واقعی زندگی و جامعه اطلاق شده، به نویسنده‌ای که چنین دستاوردهایی داشته باشد، اهدا می‌شود.

استوپارد این جایزه را در کتابخانه بریتیش در تاریخ 7 اکتبر و در یک اجلاس عمومی دریافت می کند. در این رویداد شمار معدودی از کاتالوک‌هایی که معرف تلاش های استوپارد است، از سوی انتشارات فابر اند فابر توزیع می‌شود.

این نمایشنامه‌نویس مشهور در یک بیانیه گفت: هارولد یکی از دلایلی بود که من خواستم نمایشنامه نویس بشوم. آثار او تاثیری عمیق بر دورنمای تفکرات من درباره تئاتر به جای گذاشتند و در سال‌های پیش از سال 1960 که من شروع به نوشتن کردم آثار او سازنده این دورنما بود. من تلاشی برای خلق نمایش پینتری نداشتم، اما در پاسخ به این تاثیرات به خلق اثر پرداختم و او نه تنها برای من که به مدلی برای نوع بی‌باکانه ای از امانت و مسئولیت اجتماعی تبدیل شد.

جایزه استوپارد به مبلغ دو هزار پوند هر سال بین یک نویسنده بریتانیایی و یک نویسنده بین‌المللی که مشوق آزادی قلم باشد، تقسیم می‌شود. اسم برنده دیگر در مراسم اهدای این جایزه در تاریخ 7 اکتبر اعلام می‌شود.

هارولد پینتر از مهمترین نمایشنامه نویسان قرن بیستم در سال 2005 جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. او که خالق آثاری متعددی بود، در هنگام دریافت این جایزه به بیماری سرطان مبتلا بود و سه سال بعد نیز درگذشت. از سال پس از درگذشت او آنتونیا فراسر تاریخ نگار و بیوه وی با همکاری انجمن قلم بریتانیا اقدام به راه اندازی جایزه پینتر کرد.

کد خبر 2107359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha