به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی جعفر سبحانی بعد از ظهر چهارشنبه در ادامه درس تفسیر قرآن کریم در مدرسه حجتیه با اشاره به برنامه تربیتی اسلام برای انسانها، گفت: اسلام بر خلاف یهودیان و پیروان دیگر آئینها هم بر بشارت و هم بر انذار تاکید دارد و هر دو را با هم موثر میداند.
وی ادامه داد: برخی مانند مسیحیان سابق پیروان خود را فقط میترساندند و از جهنم بیم میدادند و یهودیان متأخر هم خود را فرزندان خدا میدانند و معتقدند هر گناهی هم که بکنند فقط چند روزی در جهنم خواهند بود در حالی که خدا به برخی وعده عذاب دائمی داده است.
این مفسر قرآن با اشاره به ویژگی منبر اثرگذار و خوب گفت: برخی فقط متکلم وحده هستند اما منبری خوب است که مخاطب خود را به تفکر در سخنانش وادار کند.
وی با اشاره به انکار جرم از سوی برخی از مجرمان در دادگاه های زمینی اضافه کرد: در دادگاههای دنیا ممکن است کسی جرمی را منکر شود اما وقتی سندی ارایه دهند دیگر نمیتواند اما وضعیت آخرت متفاوت است و در آنجا همه اعضا و جوارح انسان برای اعمالش شهادت میدهند.
آیت الله سبحانی با اشاره به رفتار ابوسفیان در هنگام خلافت عثمان و این جمله که نگذارید حکومت از میان شما بیرون برود، بیان کرد: بنی امیه به قیامت و معاد اعتقادی نداشتند اما در روز قیامت وعده جهنم برای آنان محقق میشود و در عذابی خوار گرفتار خواهند شد.
وی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن عذاب و پاداش خدا در قیامت حساب و کتاب دارد، عنوان کرد: هم کسانی که به جهنم میروند بر اساس حساب و کتاب است و هم کسانی که به بهشت میروند براساس حساب و کتاب میروند و نتیجه اعمال خود را میبینند.
مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: اگرچه انگشتنگاری و پانگاری امروزه حقایق را روشن میکند، اما اعتراف آخرت اینگونه نیست، مانعی ندارد که عضوی در شرایطی صامت باشد و در شرایط دیگر ناطق؛ اکنون هر کار خیر و یا گناهی که انجام شود در بدن ذخیره است اما شرایط اجازه سخن گفتن را نمیدهد و اگر شرایط مساعد شد هر عضو صامت، ناطق میشود.
وی وضعیت دنیا نسبت به آخرت را مانند وضعیت مرغ در درون تخم مرغ دانست و گفت: دنیا عالم محدودی است اما در آخرت محدودیتها بر داشته میشود.
نظر شما